Tuulilasi

Audi Quattro – idea Lapin lumilta

Audi Quattro – idea Lapin lumilta

Ajatus nelivetoisesta Audista syntyi talvella 1977, kun Audin tuotekehitysryhmä liikkui Pohjoismaissa testaamassa tulevia henkilöautomalleja. Testiryhmän johtaja Jörg Bensinger ajoi huoltoautolla, joka oli nelivetoinen Volkswagen Iltis -maasturi.
Teksti Markku Juntunen
Kuvat Audi
Mainos

Alustainsinööri Bensinger huomasi hyvin pian Pohjolan jäisillä ja lumisilla teillä, että Iltis oli niissä olosuhteissa koko testiryhmän nopein etenijä, vaikka sen moottorin suurin teho 55 kW (75 hv) oli vain runsaat puolet etuvetoisten testiautojen tehokkaimpien moottorien suorituskyvystä. Volkswagen-merkistään huolimatta Iltis oli suunniteltu ja valmistettu Audilla, joten Bensinger jousituksen ja voimansiirron erikoismiehenä tunsi jo valmiiksi sen tekniikan perinpohjaisesti.

Bensinger puhui asiasta Ferdinand Piëchille, joka veti siihen aikaan Audin tuotekehitystoimintaa. Piëch vakuuttui Bensingerin kokemuksista ja päätti perustaa työryhmän kehittämään Audi 80:n raameihin nelivetoautoa, jossa oli viisisylinterinen ahdettu 160-hevosvoimainen bensiinirivimoottori. Vuotta myöhemmin talvella 1978 prototyyppi oli valmis esiteltäväksi Volkswagen-yhtymän johtokunnalle, jonka piti päättää auton sarjatuotannosta.

Esittely järjestettiin Itävallassa kohtalaisen jyrkässä rinteessä, jossa tavallisesti tutkittiin etuvetoisten lumiketjuja ja talvirenkaita. Nelivetoinen proto selviytyi rinteestä ongelmitta – vieläpä kesärenkain. Kun esittely uusittiin seuraavana kesänä märällä vuoristoniityllä, josta vain nelivetoproto selviytyi toivotulla tavalla ylös, johtokunta myönsi luvan nelivetoisen Audin tuotantoon.

Maaliskuussa 1980 Audi Quattro tuotiin julkisuuteen Geneven autonäyttelyssä.  Sen coupé-kori oli muunnos Audi 80:stä. Moottori oli perusrakenteeltaan sama kuin jo prototyyppivaiheessa käytetty riviviitonen, nyt 200-hevosvoimakseksi viritettynä.

Lue Audi Sport Quattron kattava nostalgiakoeajo Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 16/2013.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 19.12.2013