
Audi pyysi viimein anteeksi dieselskandaaliaan: ”Se oli meille täydellinen shokki”
Audi on pyytänyt viimein julkisesti anteeksi dieselskandaaliaan. Audin pääjohtaja Bram Schot esitti medialle anteeksipyynnön skandaalista, missä kaikkiaan 11 miljoonaa Volkswagenin ja Audin autoa ”jäivät kiinni” päästöjä väärentävistä ohjelmistoista.
Tämä oli ensimmäinen kerta, kun yksikään Audin johtoportaasta on aidosti esittänyt pahoittelunsa asiasta. Audin autot läpäisivät kyllä testit, mutta todelliset päästöt olivat paljon isommat.
”Uskokaa minua, meille oli täydellinen shokki, kun pääjohtajamme Rupert Stadler pidätettiin. Me kaikki Audilla olemme sitä mieltä, että mitään tuollaista ei olisi koskaan pitänyt tapahtua. Ja koskaan enää sellaista ei tule tapahtumaan. Sanon tämän hyvin selvästi, ei koskaan enää”, Schot sanoi televisiokonferenssissa kansainväliselle medialle.
”Ennen kaikkea olemme ottaneet opiksemme virheistä. Yrityksenä ymmärrämme vastuumme ja tulemme toimimaan sen mukaisesti. Olemme nyt esimerkiksi erottaneet sertifiointiosaston ja teknisen osastomme kokonaan toisistaan. Lisäksi olemme vahvistaneet erilaisia tarkistuksia, niitä tekee nyt yhä useampi henkilö. Lisäksi olemme kiristäneet dokumentaatiovaatimuksiamme.”
Yhdysvalloissa Audi on jo korjannut tai ostanut takaisin 85 % viallisista dieselautoista.
”Jatkamme tätä prosessia systemaattisesti ja olemme täysin sitoutuneita Pariisin ilmastotavoitteisiin. Se on ehdoton välttämättömyys tulevaisuuden menestykselle. Haluamme olla kaikessa läpinäkyviä. Listamme kärkipäässä ovat eettisyys ja laillisuus”, Schot sanoo.
Audi ilmoitti samalla, että se aikoo tuoda mallistoonsa 30 hybridiä ja sähköautoa vuoteen 2025 mennessä, enemmän kuin se oli aikaisemmin itse arvellut.
