Tuulilasi

Audi käänsi kelkkansa vetyautojen suhteen

Audi käänsi kelkkansa vetyautojen suhteen
Moni autonvalmistaja on suosiolla luopunut polttokennoteknologiaan perustuvasta vetyautojen kehityksestä. Audi on kuitenkin päättänyt lähteä uimaan vastavirtaan.
Julkaistu: 18.9.2020
Audi teki tällä viikolla esisopimuksen Ballard Power Systemsin kanssa. Yhtiö valmistaa polttokennoja hyötyautoihin aina kevyistä pakettiautoista raskaisiin rekkoihin. Audi voisi käyttää yhtiön teknologiaa myös henkilöautoissa.
Audi ei ole viime aikoina avannut suutaan vetyautojen suhteen, mutta se valmisti hiljattain koekäyttöön pienen erän polttokennoisia A7 fastbackeja.
Mercedes kertoi aiemmin tänä vuonna, ettei se jatka vetykäyttöisten henkilöautojen suunnittelua ja kehitystä. Hyötyautojen kohdalla tilanne on toinen ja Mercedes tekee edelleen vahvaa polttokennoyhteistyötä partnerinsa Daimlerin kanssa. Tismalleen samalla tavalla toimii GM – ei henkilöautoihin, mutta hyötyautoihin.
Hyundai on panostanut vetyautoihin vahvasti, mutta sen ongelmana on tankkausinfran paha puute ympäri maailman.
BMW on jatkanut investointejaan myös vetykäyttöisiin henkilöautoihin. Se on lainannut polttokennoteknologian Toyotalta ja on aloittamassa vetykäyttöisen X5 SUV:in tuotannon vuonna 2022. Tosin autoja tehdään vain pieni erä.
Myös Toyota jatkaa valitsemallaan tiellä; se keskittyy myös pitkälti hyötyautoihin, mutta suunnittelee myös tekevänsä toisen sukupolven Mirai-vetyauton, jolla voisi yhdellä tankkauksella ajaa jopa 650 kilometriä.
2 kommenttia