
Pelastaako Aston Martin Vanquish brittimerkin tulevaisuuden? V12 ja turbot löytyy, mutta ei yhtään sähköä
F1-kuski Lance Strollin isä Lawrence omistaa paitsi Aston Martinin kisatallin, myös koko perinteisen brittimerkin. Ja hän todellakin uskoo perinteisiin.
Perinteisellä brittimerkillä ei ole oikeastaan koskaan mennyt kovin hyvin. Tähän tarinaan kuuluu myös se, että Aston Martinin historia on ollut yhtä ylä- ja alamäkeä. Tähän ei myöskään Lawrence Stroll ole pystynyt tuomaan muutosta. Kun hän osti Astonin itselleen vuonna 2020, pörssikurssit tykkäsivät. Sittemmin sijoittajien innostus on laantunut, ja Aston taapertaa taas melkoisten tulosvaikeuksien keskellä.
Ei hätää, lupailee Lawrence Stroll. Uutta on putkessa, ja lupauksia lunastetaan nyt uudella Vanquish-mallilla.
Kauniita autoja Aston Martin on osannut aina tehdä. Siitä se ei jää kiinni. Tekniikan kanssa on ollut sitten vähän niin ja näin, ja apuja on etsitty usein muiden valmistajien taholta. Ja kun superautojen ostajilla virtaa useimmiten yhä bensaa suonissaan, myös Lawrence on uskaltautunut lausumaan: ”Niin kauan kuin saamme rakentaa polttomoottorilla varustettuja autoja, tulemme jatkamaan niiden rakentamista.”
Tämä konkretisoituu hyvin uudessa Vanquishissa. Sitä ei ole sähköistetty. Auton 623 kW (835 hv) tuotetaan vain ja ainoastaan perinteisen V12-moottorin voimin. Toki moottoria on jouduttu modernisoimaan melkoisesti, jotta se täyttää uusimmat päästömääräykset. Täten moottori on nyt 5,2-litrainen ja tehoa ammennetaan kahden turbon avulla. Tämä näkyy ennen kaikkea vääntömomentissa, jota on maksimissaan 1 000 newtonmetriä. Ja kaikki voima välitetään takapyörille ZF:n 8-pykäläisen automaatin kautta. Satasen vauhtiin ennätetään 3,3 sekunnissa, ja huippuja luvataan 345 km/h.

Gran Turismo on sana, joka liitetään usein Astoniin. Niinpä myös Vanquishin pitää olla auto, jolla on mukava matkustaa pidempiäkin taipaleita. Tähän pyritään mm. modernin mukautuvan iskunvaimennuksen sekä laajan ajotilavalikoiman avulla.
Ja tottakai myös ajettavuuteen on satsattu myös sporttisemmilla asetuksilla. Pidon hallinnassa auttaa elektroninen tasauspyörästö, joka vaihtaa täysin avoimesta 100-prosenttiseen lukittuun hyvin nopeasti, eli 135 millisekunnissa. Tämä avittanee mm. kaikkia niitä, jotka menevät kaasulle liian nopeasti mutkasta ulos ammuttaessa.
Runsaalla alumiinin ja hiilikuidun käytöllä auton massa on saatu myös pidettyä kohtalaisena. Vanquish kilauttaa vaa'alle 1 775 kiloa.