Tuulilasi

50 vuotta sitten: Tämäkö Alfa? Alfasud on Alfa Romeon kansanversio – 1,2-litraa ja etuveto!

50 vuotta sitten: Tämäkö Alfa? Alfasud on Alfa Romeon kansanversio – 1,2-litraa ja etuveto!
"Seisovalla lähdöllä taittuu kilometri 37 sekunnissa, joten ei niinkään huonosti 1,2 litran moottorilta", kirjoitti Tuulilasi numerossa 8/1972.
Julkaistu: 29.9.2022

Ulkomaan koeajoja on tehty yhtä kauan kuin Suomessa autolehtiä: ihan ensihätään ei tänne Pohjolan perukoille uusia automalleja yleensä saada, joten tuntumaa on lähdettävä hakemaan Keski-Euroopan sileille asfalttiteille, joskus kauemmaskin. Elokuussa 1972 toimittaja Tapani Vaahtola esitteli kesällä Italiaan tekemänsä koeajoreissun antimia: pyydykseen oli tarttunut Alfa Romeon uusi etuvetoinen kompaktimalli, joka totteli nimeä Alfasud.

"Alfasud muistuttaa melkoisesti Citroën GS:ää. Ehkä se on kuitenkin muodoiltaan pyöreämpi. GS:n tavoin voimanlähteenä on etuakselin eteen sijoitettu boksermoottori, tosin vesijäähdytteinen. Näin on saatu tämä välttämätön möykky pois jaloista ja vastaavasti tilaa matkustamoon. Lyhyytensä lisäksi boksermoottori on matala, joten konepelti kaartaa matalana. Tämä parantaa näkyvyyttä, jossa ei muutenkaan ole valittamista matalan vyötärölinjan ansiosta."

"Kokeiluajokkimme oli varustettu asiallisilla "tassuilla": matalaprofiiliset 70-sarjan 165/70 SR 13 -vyörenkaat, jotka saa autoihin toivomuksesta. Vakiorengaskoko on 145 SR 13. Istahdettaessa Alfasudin kuljettajan penkille on hyvä malttaa hetkeksi mielensä, sillä tavanomaisen istuinsäätösysteemin lisäksi myös ohjauspyörä on säädettävissä. Se käy helposti kiertämällä ohjauspylvään oikealla puolella olevaa nuppia, joka lukitsee valitun ohjauspyörän korkeussuunnassa. Asentoja on kuusi ja mieluisa asento löytyy tarkalleen."

"Fanaattinen Alfan omistaja saattaisi sanoa, ettei Alfasud ole mikään kunnon Alfa; eihän siinä ole viittä vaihdetta, eikä se ole takavetoinen, eikä litrateho ole totutun 60 hv/l DIN, eikä tehopainosuhde alita 1.3 kg/hv DIN. Se pärjää silti melko mukavasti paperilla kireimmillekin kilpakumppaneille. Seisovalla lähdöllä taittuu kilometri tehtaan ilmoituksen mukaan 37 sekunnissa, joten ei niinkään huonosti 1,2 litran moottorilta. Mutkikkaalle tielle päästyä tulivat Alfasudin parhaat puolet esille. Suurimman ansion kantaa tästä loistava ohjaus, joka hakee vertaistaan etuvetoisten joukossa. Se on tarkka, herkkä ja kevyt."

"Ärsyttävä piirre on Alfasudin kojelaudassa käsin painettava pesulaite. Puhaltimen kytkinvipu on sijoitettu ohjauspylvääseen."

Vaikka Tuulilasi onkin aina ollut autolehti, varhaisina vuosina lehdessä oli paljon asiaa myös kaksipyöräisistä. Elokuun 1972 kansiaiheeksi oli valikoitunut kansanedustaja Olavi Tupamäki ja hänen moottoripyöräharrastuksensa. 27-vuotiasta kansanedustajaa tituleerattiin jutussa komeasti Suomen nopeimmaksi kansanedustajaksi. Hänet oli valittu eduskuntaan ensimmäisen kerran SMP:n edustajana 1970 ja toistamiseen 1972 SKYP:in (Suomen Kansa Yhtenäisyyden Puolue) riveistä: kyseessä oli SMP:stä erotettu puolueen sisäinen oppositioryhmä. Tupamäki koki moottoripyöräilijöitä kohdeltavan Suomessa toisen luokan kansalaisina. Tätä ilmensi esimerkiksi eduskunnassa vähän aikaisemmin käyty keskustelu hänen nahka-asustaan.

Kommentoi »