
Keltainen herhiläinen Alfa Romeo Spider on ainoa laatuaan Suomessa – ”On mukavaa, kun ventovieraat tulevat juttelemaan parkkipaikalla”
Alfa Romeo Spider 2.0 16V Twin Spark Lusso vm. 1999. Autolla ajaminen on parhaimmillaan, kun kokee maagisen läsnäolon ja yhteenkuuluvuuden tunteen.
Alfa Romeo Spider
Nykyisin Mikkelissä asuva Yrjö Hakulinen menetti sydämensä Alfa Romeolle jo nuorena.
– Ennen Alfa Romeoon siirtymistä minulla oli pari vuotta isoveljen ystävättären hylkäämä Datsun Bluebird vuodelta 1965. Maksoin siitä 100 markkaa, mutta sillä pääsi eteenpäin ja jotenkin sain sen katsastettuakin. Suhde Datsuniin kuitenkin loppui, kun selvisi että moottorissa oli hiushalkeama ja korimaalin alla pakkelia vaikka muille jakaa.
Toinen merkkisuhde muodostui pitkäikäisemmäksi.
– Alfa Romeo ja minä olemme kulkeneet yhdessä jo marraskuusta 1981 alkaen. Olin silloin 25-vuotias. Kesämökkinaapurillani oli ollut Alfoja jo 60-luvun alusta, ja hän kyyditsi minua ja hänen minua vuotta nuorempaa poikaansa silloin tällöin mökiltä Riihimäelle 1750 ja 2000 Berlinalla. Alfan liikkumiskyky ja ajo-ominaisuudet olivat painuneet lähtemättömästi teini-ikäiseen mieleeni. Tuolta mökkinaapuriltani sitten ostin ensimmäisen Alfani. Auto oli silloin yhdeksänvuotias.





Hakulinen päätyi Suomen Alfa Romeo -kerhon jäseneksi saman tien, ja yhteinen matka on muodostunut hyvin merkitykselliseksi monella tapaa.
– Ostaessani mainitun naapurini 2000 Berlinan asuin Helsingissä ja olin töissä Yhdyspankin Kaivopuiston konttorissa. Kun kerroin töissä autohankinnastani, niin pääkassana tuolloin toiminut Hannele sanoi, että sinunhan pitää sitten liittyä Alfa-kerhoon, jossa hän ja hänen miehensä olivat jäseninä. Niin teinkin, ja CARFiin liittymisen myötä merkin historia ja kaikki siihen liittyvä, myös Italia, nousi tietoisuuteeni paremmin ja innosti oppimaan aina vain lisää.
Kerhon toiminnassa Hakulinen on ollut erityisen aktiivinen 90-luvulta alkaen, jolloin hän alkoi toimittaa kerhon lehteä. Kerhon hallituksessa hän oli 2000-luvun puolella.
– ”Eläkkeelle” lehden toimittamisesta siirryin viisi vuotta sitten, mutta vielä on vastuulla vuonna 1998 perustamieni nettisivujen ylläpito.
”Kun moottoripyörä ei ole minun juttuni, niin olkoon avoauto sitten.”





Alfa Romeo on aina ollut Yrjölle käyttöauto.
– Ensimmäisen rinnalla oli 1980- ja 90-lukujen vaihteessa muutaman vuoden Fiat Ritmo 85S, jonka sitten vaihdoin kolme vuotta vanhaan Alfa 75:een. Sain tuolloin yllättäen puhelun, jossa soittaja uteli että ”onko tuo 4. linjalla oleva 2000 Berlina myynnissä?”. No, olihan se.
– Spiderissa viehättää ulkoisesti auton kaunis kiilamainen muotoilu, joka on Pininfarinan käsialaa. Pininfarina on ollut Alfa Romeon avomallien hovimuotoilija 50-luvulta lähtien. Sisäisesti kiehtoo se maaginen läsnäolon ja yhteenkuuluvuuden tunne autolla ajaessa.
Toukokuussa 2007 Yrjön keväinen autokuume oli taas pahimmillaan. Sopivan hintaluokan Spidereita oli löytynyt mobile.de-sivuilta useita ja monenvärisiä. Autojen yksityistuonti Suomeen oli helpottunut muutama vuosi aikaisemmin.
– Kun halpalentoyhtiöt olivat tulleet markkinoille, oli päätös hakea auto itse helppo. Tulostin seitsemän kohteen myynti-ilmoitukset ja varasin kolme päivää mieleisen yksilön etsintään. Tämä Spider oli toiseksi viimeisenä listallani. Kuten kaikilla Alfoillani, Spiderilla on mukava ja kevyt ajaa, varsinkin lämpimänä kesäiltana katto alhaalla. Mukavaa on myös, kun ventovieraat tulevat juttelemaan parkkipaikoilla ja kyselemään Spideristani.
”En usko Spiderini arvonnousuun, vaikka tämä on ainoa Suomessa tällä värikombinaatiolla oleva 916-sarjalainen.”





Alfa Romeo Spider 2.0 16V TS Lusso vm. 1999
Matkailu: ”Olen ajanut Alfoillani melkein jokaisessa Manner-Euroopan maassa. Ensimmäisen reissuni tein 1982 toukokuussa 2000 Berlinalla Monacon GP:hen, ja tänä vuonna on tarkoitus lähteä taas Spiderilla Italiaan.”
Luotettavuus: ”Ajoittain murhetta on tuottanut sähköhydraulinen kattomekanismi, jota muutaman kerran kävin vielä tuolloin toimineessa pikahuollossa Konalassa säädättämässä.”
Ylläpito: ”Osien saamisessa en ole kohdannut ongelmia, osanumeron olen aina löytänyt tehtaan EPER-varaosaohjelmasta, ja itse osan sitten nettikaupasta tai suomalaisista tarvikeliikkeistä.”
Arvostus: ”En usko Spiderini arvonnousuun, vaikka tämä on ainoa Suomessa tällä värikombinaatiolla oleva 916-sarjalainen. Spider ja sen GTV-sisar eivät ole pienen sarjan erikoisautoja.”
Käytännöllisyys: ”Spider on käyttöauto siinä missä muutkin Alfani ovat olleet, mutta nyt se on vain lumettomana aikana käytössä.”




Mikä ihmeen hämähäkki?
Spyder- ja spider-avoautojen nimen syntyhistoriasta on hieman vaihtelevia tietoja, mutta termin uskotaan syntyneen lainasanana 1800-luvun hevosvaunuista. Korirakenne sai alkunsa Englannissa vuonna 1860, kun tilbury- ja phaeton-korit yhdistyivät. Alun perin spyderiksi laitetta kutsui Dublinissa toiminut korinrakentaja Archibald Holmes, joka näki mainitut hämähäkkimäiset piirteet pienessä kaksipaikkaisessa vaunussaan. Siinä oli neljä suurta pyörää kulmissa ja matkustamo keinui keskellä kuten hämähäkin ruumis.
Mutta miksi sitten spider? Juurisyy on y:n puuttuminen tuolloin italialaisista aakkosista, sitä esiintyi vain lainasanoissa. Vuonna 1924 Milanon koriräätäleiden yhdistys päätti, että tämäntyyppiselle korirakenteelle ominaista on sen perä ja että nimi on italialaistettava korvaamalla "y" i-kirjaimella. Ensimmäisen kerran mallinimi Spider esiintyy Alfa Romeossa vuonna 1928, auto oli 6C 1500 Sport Spider.
Alfa Romeo Spider 2.0 16V Twin Spark Lusso vm. 1999
Moottori R4 ed., bens. iskutilavuus 1 970 cm3, teho 114 kW (155 hv)/6 500 r/min, vääntö 187 Nm/3 800 r/min, voimansiirto Etuveto, viisinopeuksinen manuaalivaihteisto, 0–100 km/h 8,4 s, huippunopeus 211 km/h, kulutus 9,5 l/100 km, CO2-päästöt 220 g/km, mitat Pituus 4 285 mm, leveys 1 780 mm, korkeus 1 320 mm, akseliväli 2 540 mm, tavaratila 1 10/147 l, tankki 70 l, omamassa 1 445 kg, hinta noin 10 000 €.