
Alfa Romeo Junior – Pieni, piukea ja sähäkkä sähköauto ampiaisen asenteella – Lisäksi se osaa ujeltaa
Ajettavuudeltaan Junior on kivan sähäkkä. Ja mikä parasta: Junior ujeltaa, kun sille antaa kunnolla monoa. Synteettinen ääni ei tietenkään vedä vertoja bensamoottorin karjunnalle, mutta eipähän tarvitse Alfan ratissa tyytyä metrojunan äänimaailmaan!
Alfa Romeo on automerkki, joka nostaa itse kullekin helposti tunteet pintaan. Mieleen voivat nousta Italian paahtava aurinko, kimalteleva Välimeri ja tietenkin äreästi muriseva moottori. Mutta mitenkäs suu nyt pannaan, kun ollaan Suomen pimeässä talvessa, ja alla on sähköllä kulkeva Alfa? Täytyy varmaan ottaa lusikka kauniiseen käteen ja tyytyä asioiden tämänhetkiseen tilaan.
Junior on Alfalla perinteinen mallinimi. Ensimmäistä kertaa sitä käytettiin jo 1960-luvulla Giulia GT:n eräissä versioissa. Ainakin Alfa-harrastajat muistavat nämä Giuliat, joita kutsutaan tuttavallisesti myös Bertoneiksi. Bertonen studio kun antoi tälle autolle sen ikoniset muodot.


Nyt käsillä oleva Junior on todellinen junnu, sillä autolla on mittaa vain reilut neljä metriä. Ei nyt mikään pikkuauto mutta melkein. Juniorin muotoihin on selvästi haettu uhkaavaa tunnelmaa: pokkauksia ja erilaisia kaaria on enemmän kuin laki määrää.
Automme oli punainen koodilla Rosso Brera. Katto oli kuitenkin kontrastin vuoksi musta. Erikoisväritys on 1 650 euron hintainen lisävaruste. Tämä näyttävä yhdistelmä tuo hiukan Italian lämpöä talvipäivään. Koeajoyksilöön oli valittu lisäksi Pack Sport, joka tarkoittaa rallimaailmasta tuttuja Sabeltin etuistuimia, ja alcantaralla ynnä nahalla verhoiltua ohjauspyörää. Nimekkään valmistajan penkit ovat aika tyyriit, sillä niistä pitää pulittaa 3 000 euroa. Juniorimme perushinta on 39 990 euroa, ja lisävarusteiden kera noustaan lukemaan 44 640.


Juniorin sähkömoottorista irtoaa 156 hevosvoimaa. Koska Junior on sähköautoksi 1,5-tonnisena yllättävän kevyt, kiihtyvyys on mukavan rapasakkaa. Satasen vauhtiin päästään yhdeksässä sekunnissa. Juniorin kohtuullisen painon syynä on se, että akun kapasiteetti on vain 51 kilowattituntia. Akuissa painon ja kapasiteetin välillä on suora yhteys. Toimintamatkaa Juniorille luvataan jopa 410 kilometriä. Me pääsimme sekalaisessa taajama-ajossa pikkupakkasella tyypillisesti reilut 300 kilometriä. Lataus välillä 20–80 % kestää noin puoli tuntia.
Ajettavuudeltaan Junior on kivan sähäkkä. Ja mikä parasta: Junior ujeltaa, kun sille antaa kunnolla monoa. Synteettinen ääni ei tietenkään vedä vertoja bensamoottorin karjunnalle, mutta eipähän tarvitse Alfan ratissa tyytyä metrojunan äänimaailmaan!

Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh 156 Speciale
- Moottori Sähkömoottori
- Teho/vääntö 115 kW (156 hv)/260 Nm Voimansiirto Etuveto, automaatti
- 0−100 km/h 9,0 s
- Huippunopeus 150 km/h
- Akkukapasiteetti 51 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/100 kW
- Yhd. EU-kulutus 15,5 kWh/100 km
- WlTP-toimintamatka 410 km
- Mitat Pituus 4 173 mm, leveys 1 781 mm, korkeus 1 532 mm, akseliväli 2 562 mm, tavaratila 400 l
- Omamassa 1 545 kg
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 39 990 €, Mallisto alkaen 34 394 €
Kenelle?
Junior on sympaattinen tapaus. Se sopii erityisen hyvin taajama-ajoon. Ei mikään perheauto. Halvin malliversio ei ole sähköauto, vaan bensahybridi.
Plussaa
Ujeltaa kivasti
Napakka ajettavuus
Miinusta
Ahdas takaistuin
Akun kapasiteetti
