Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Alfa Romeo Junior – Pieni, piukea ja sähäkkä sähköauto ampiaisen asenteella – Lisäksi se osaa ujeltaa

Ajettavuudeltaan Junior on kivan sähäkkä. Ja mikä parasta: Junior ujeltaa, kun sille antaa kunnolla monoa. Synteettinen ääni ei tietenkään vedä vertoja bensamoottorin karjunnalle, mutta eipähän tarvitse Alfan ratissa tyytyä metrojunan äänimaailmaan!

6.4.2025 Tuulilasi

Alfa Romeo on automerkki, joka nostaa itse kullekin helposti tunteet pintaan. Mieleen voivat nousta Italian paahtava aurinko, kimalteleva Välimeri ja tietenkin äreästi muriseva moottori. Mutta mitenkäs suu nyt pannaan, kun ollaan Suomen pimeässä talvessa, ja alla on sähköllä kulkeva Alfa? Täytyy varmaan ottaa lusikka kauniiseen käteen ja tyytyä asioiden tämänhetkiseen tilaan.

Junior on Alfalla perinteinen mallinimi. Ensimmäistä kertaa sitä käytettiin jo 1960-luvulla Giulia GT:n eräissä versioissa. Ainakin Alfa-harrastajat muistavat nämä Giuliat, joita kutsutaan tuttavallisesti myös Bertoneiksi. Bertonen studio kun antoi tälle autolle sen ikoniset muodot.

Alfa Romeo Juniorin Sabelt-sporttipenkki sulkee kuljettajan syleilyynsä.
Sabelt-sporttipenkki sulkee kuljettajan syleilyynsä.
Alfa Romeo Juniorin takapenkille ei kannata anoppia yrittää istuttaa.
Tänne ei kannata anoppia yrittää istuttaa.

Nyt käsillä oleva Junior on todellinen junnu, sillä autolla on mittaa vain reilut neljä metriä. Ei nyt mikään pikkuauto mutta melkein. Juniorin muotoihin on selvästi haettu uhkaavaa tunnelmaa: pokkauksia ja erilaisia kaaria on enemmän kuin laki määrää.

Automme oli punainen koodilla Rosso Brera. Katto oli kuitenkin kontrastin vuoksi musta. Erikoisväritys on 1 650 euron hintainen lisävaruste. Tämä näyttävä yhdistelmä tuo hiukan Italian lämpöä talvipäivään. Koeajoyksilöön oli valittu lisäksi Pack Sport, joka tarkoittaa rallimaailmasta tuttuja Sabeltin etuistuimia, ja alcantaralla ynnä nahalla verhoiltua ohjauspyörää. Nimekkään valmistajan penkit ovat aika tyyriit, sillä niistä pitää pulittaa 3 000 euroa. Juniorimme perushinta on 39 990 euroa, ja lisävarusteiden kera noustaan lukemaan 44 640.

Alfa Romeo Juniorin mustanpuhuva ohjaamonäkymä miellyttää silmää.
Mustanpuhuva ohjaamonäkymä miellyttää silmää.
Alfa Romeo Juniorin tavaratila voisi olla kookkaampi.
Tavaratila voisi olla kookkaampi.

Juniorin sähkömoottorista irtoaa 156 hevosvoimaa. Koska Junior on sähköautoksi 1,5-tonnisena yllättävän kevyt, kiihtyvyys on mukavan rapasakkaa. Satasen vauhtiin päästään yhdeksässä sekunnissa. Juniorin kohtuullisen painon syynä on se, että akun kapasiteetti on vain 51 kilowattituntia. Akuissa painon ja kapasiteetin välillä on suora yhteys. Toimintamatkaa Juniorille luvataan jopa 410 kilometriä. Me pääsimme sekalaisessa taajama-ajossa pikkupakkasella tyypillisesti reilut 300 kilometriä. Lataus välillä 20–80 % kestää noin puoli tuntia.

Ajettavuudeltaan Junior on kivan sähäkkä. Ja mikä parasta: Junior ujeltaa, kun sille antaa kunnolla monoa. Synteettinen ääni ei tietenkään vedä vertoja bensamoottorin karjunnalle, mutta eipähän tarvitse Alfan ratissa tyytyä metrojunan äänimaailmaan!

Alfa Romeo Juniorin takaoven kahva on jännässä paikassa.
Takaoven kahva on jännässä paikassa.

Alfa Romeo Junior Elettrica 54 kWh 156 Speciale

  • Moottori Sähkömoottori
  • Teho/vääntö 115 kW (156 hv)/260 Nm Voimansiirto Etuveto, automaatti
  • 0−100 km/h 9,0 s
  • Huippunopeus 150 km/h
  • Akkukapasiteetti 51 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW/100 kW
  • Yhd. EU-kulutus 15,5 kWh/100 km
  • WlTP-toimintamatka 410 km
  • Mitat Pituus 4 173 mm, leveys 1 781 mm, korkeus 1 532 mm, akseliväli 2 562 mm, tavaratila 400 l
  • Omamassa 1 545 kg
  • Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 39 990 €, Mallisto alkaen 34 394 €

Kenelle?

Junior on sympaattinen tapaus. Se sopii erityisen hyvin taajama-ajoon. Ei mikään perheauto. Halvin malliversio ei ole sähköauto, vaan bensahybridi.

Plussaa

  • Ujeltaa kivasti

  • Napakka ajettavuus

Miinusta

  • Ahdas takaistuin

  • Akun kapasiteetti

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt