
Uhanalainen laji: Alfa Romeo Giulia – Ei mitään hybridihässäköitä
Alfa Romeo Giulia 2.0 Q4. Ikääntyvä Giulia ei sorru hybridi- tai ekokikkailuun, vaan painaa sporttisaappaat jalassa päätyyn asti.
Koeajo Alfa Romeo Giulia 2.0 Q4
Eihän siitä pääse yli eikä ympäri: Alfa Romeo Giulia on mallina jo varsin iäkäs. Ensi vuonna nykyinen Giulia täyttää 10 vuotta, ja se on tämän päivän autoteollisuudessa poikkeuksellisen paljon. Samaan aikaan on hyvä muistaa, että Alfan suunnitelmissa on, ainakin näillä näkymin, muuttua kokonaan ja ainoastaan sähköautoja tuottavaksi merkiksi reilun parin vuoden sisällä. Se on mahdollisesti toteutuessaan rohkea veto, jossa on myös riskinsä.
Täysin uutta Giulia odotellaan vasta vuodeksi 2026, ja sillä välin nykyistä mallia pidetään hengissä uudistelemalla tarjontaa. Ja onneksi pidetään; näin voi nykyisessä SUV- ja crossover-tulvassa todeta. Perinteinen sporttisedan on edelleen yllättävän tervehenkinen tuote kaiken minimalistisen sähköähkyn keskellä. Uusittu mallivuoden 2024 Giulia on ajattoman tyylikäs, ja tällaisenaan jo lähes uhanalainen laite.



Tuoreutuksessa tekniikka on jätetty rauhaan, eikä minkään sortin hybridihässäköintiin olla lähdetty mukaan. Aah, molto bello… Varustetasot ovat nyt Sprint, Veloce ja uusi Tributo Italiano. Auto on verotuksen ansiosta kallis, mutta jo lähtötasoiseen Giuliaan kuuluvat vakiona Q4-nelivetojärjestelmä, aktiivinen tasanopeudensäädin, lämmitettävä ohjauspyörä ja uudet matriisiajovalot, jotka ovat mainio lisä pimeneviin syysiltoihin.
Kojelautaan tyylikkäästi integroitu kosketusnäyttö on 8,8-tuumainen – ei ehkä kaikkein nykyaikaisin ja notkein, mutta kuitenkin. Veloce-tasossa varusteisiin lisätään tasauspyörästön lukko ja Brembon jarrut.



Tributo Italiano -varustelu on kunnianosoitus Alfan synnyinseuduille. Auton katto on aina musta, kojelaudassa punainen tikkaus ja aito nahkaverhoilu omanlaisensa. Kun mukana tulevat vielä 14 kaiuttimen popit ja Alfan oma aktiivijousitus, on kasassa kerrassaan maukas paketti.
Ajoasennosta saa helposti moitteettoman, ja Giulia on erinomainen ajajan auto. Voimaa on tarjolla sen verran, että liikkuminen tuntuu varsin eloisalta, ja auton ohjastaminen mutkateillä on suorastaan ilottelun aihe. Nelivetoinen Giulia on miellyttävän sensitiivinen ja aktiiviseen ajamiseen kannustava. Ajotiloja on kolme, dynaaminen, neutraali ja edistynyt; ohjaustuntumassa tarkkuutta ja tuntumaa riittää yllin kyllin. Jousitus on varsin napakka, kivetyillä katuosuuksilla suorastaan kova, muttei kivirekimäinen. Dynamic-ajotilassa jousitukseen on valittavissa hivenen pehmeämpi asetus.
Alfa Romeo Giulia 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano
Plussaa
Ajettavuus ja suorituskyky
Laadun tuntu
Miinusta
Korkea kulutus
Matala tavaratila
