
Ajoimme käytetyllä Nissan Qashqailla, jonka ratti ei välittänyt tuntumaa tien pintaan – Tällainen oli ajokokemus
Nyt ei ole herkkuja lautasella. Käymme syvälle suomalaiseen arkeen. Kyydin antaa siisti ja edullinen Nissan. Tietysti Qashqai.
Paimentolainen eksyksissä. Näin otsikoi Tuulilasi ensimmäisen ison Qashqai-koeajonsa kesällä 2007. Ihmettelimme porukalla auton outoa nimeä. Jutun kirjoittanut toimittaja sai selville, että Qasqhai on alun perin Iranin alueella elävän turkkilaisperäisen paimentolaiskansan nimi. Toimittajamme ei tykästynyt uuteen Nissaniin, vaan löysi siitä paljon moitittavaa. Niinpä keksimme jutulle tuon kaksimielisen otsikon.
Näin jälkikäteen voi sanoa, että olimme Qashqain suhteen täysin väärässä. Selvistä puutteistaan huolimatta tästä uutuusmallista tuli hittituote kaikkialla Euroopassa. Suomessa Qashqai on keikkunut myydyimpien automallien joukossa jo yli kymmenen vuotta.


Ennen Qashqaita Nissania vaivasi ainakin Suomessa paha pappaimago: volyymimalli Primerassa ei ollut minkäänlaista imua, vaan sitä pidettiin todellisena harmaavarpusena. Qashqai muutti tilanteen kertaheitolla.
Ensimmäisen sukupolven Qashqai oli tuotannossa vuodet 2006-2013, ja toisen polven malli vuosina 2013-2021. Nyt ajamamme auto kuuluu juuri tähän sarjaan. LänsiAuton valikoimista löytynyt auto oli vuosimallia 2018. Tällä yksilöllä oli ajettu poikkeuksellisen vähän, sillä mittarissa oli vain 54 000 kilometriä. Kuten olettaa saattaa, auto oli erittäin siistissä kunnossa.
Vilkaisu varustelistaan kertoi, että Nissanimme oli todellinen perusmalli. Vaihteisto ei ollut automaatti, vaan manuaali. Kaistavahti löytyi, samoin pysäköintitutkat edestä ja takaa. Ehkä olennaisin varuste on lohkolämmitin, ja siihen kytketty sisätilanlämmitin.
Koeajolla kävi ilmi, että Qashqai ei ole mikään ajajan auto. Ohjaus on ylikeveäksi tehostettu, eikä ratin kautta välity oikein minkäänlaista kontaktia tienpintaan. Jousitus on pintakova, mikä tarkoittaa pikkuautomaista ajotuntumaa. Tämä ei tietenkään tullut yllätyksenä, sillä onhan näitä koko kansan Nissaneita tullut ajettua. Vuonna 2021 esitelty nykypolven Qashqai on ajettavuudeltaan paljon parempi.
Etupenkkiläisillä kohtalaista
Tiloiltaan Qashqai on kohtalainen. Etupenkkiläisillä on kohtalaiset oltavat, mutta takana on jo selvästi ahtaampaa. Parasta on tietysti se, että Qashqai on perinteistä henkilöautoa korkeampi, joten kulku sisään ja ulos käy ketterästi. Tavaratila on yllättävän tilava.
Vaikka 1,2-litraisen koneen kyljessä on turbo, moottori on aika vähävoimainen. Se ei häikäise alaväännöllään eikä myöskään kierrosherkkyydellään. Niinpä kuusipykäläistä laatikkoa saa olla alvariinsa hämmentämässä.
Edellä mainitut puutteet on helppo unohtaa, kun vilkaisee hintalappua. 17 000 eurolla saa vähän ajetun auton, jolla on edessään vielä vuosikausien palvelus.


Mikä ihmeen sportti?
Sports Utility Vehicle, näppärästi lyhennettynä SUV. Ristiriitaisen järjetön termi lienee keksitty jossain rapakon takana. Miten joku hyötyajoneuvo voi olla sporttinen? No tietysti voi, jos markkinointiosasto niin päättää.
Tämän luokan auto voi olla suunnilleen minkälainen tahansa, kunhan se on perinteistä henkilöautoa korkeampi. Qashqai on luokan ykkönen Suomessa. Muita hyviä suorittajia ovat esimerkiksi Kia Sportage, ja Skodat Karoq ynnä Kodiaq. VW:n valikoimista voi napata T-Rocin ja Tiguanin. Toyotan jyrä on RAV4. Sen rinnalle on tullut hiljattain Corolla Cross.
Kerrottakoon, että myös legendaarinen Rolls-Royce on edustettuna tässä luokassa. Rollsin SUV: illa on nimi, joka irrottaa kunnon naurut: Cullinan. Britit eivät selvästikään tiedä, että eräässä Pohjolan maassa mielleyhtymät voivat olla hieman erikoisia... Cullinan-nimen tausta on muuten yhtä erikoinen kuin Qashqain. Cullinan on maailman suurin luonnontimantti, joka löydettiin Etelä-Afrikasta 1905.
Lauri Larmela
Nissan Qashqai vm. 2018
DIG-T 115 Acenta
Moottori Rivi-4, bensiini, turbo
Iskutilavuus 1 197 cm³
Teho 85 kW (116 hv)
Voimansiirto Etuveto, manuaalivaihteisto
0−100 km/h 12,9 s
Huippunopeus 185 km/h
Yhd. EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4 394 mm, leveys 1 806 mm, korkeus 1 590 mm, tavaratila 430 l
Omamassa 1 456 kg
Kenelle? Tässä olisi uudenkarhea ja edullinen perusauto perusperheelle tai aikuiselle pariskunnalle. Ikäisekseen todella vähän ajettu yksilö.
Hinta tammikuussa 2023 16 780 €, LänsiAuto, Espoo
