
F1-legenda Adrian Neweyn mestariteos: RB17 – Red Bullin hurja hyperauto mullistaa rata-ajon
Brittiläinen F1-legenda Adrian Newey jättää Red Bullin, mutta ei ennen kuin RB17-hyperauto saadaan tuotantoon. Tämä 1 000 hevosvoiman ja V10-moottorin mysteeriauto ei tule olemaan katulaillinen, mutta rata-ajossa se tulee haastamaan jopa nykyiset F1-autot.
Britti Adrian Newey jäänee elämään historiankirjoihin kaikkien aikojen parhaana F1-autojen suunnittelijana. Teot puhuvat yleensä enemmän kuin tuhat sanaa, ja näyttöä teoista Neweylla on paljon. Hän on suunnitellut mestaruusautot yhteensä kolmelle eri tallille: Williamsille, McLarenille ja Red Bullille. Hänen suunnittelemillaan autoilla on ajettu yli 200 GP-voittoa ja 12 merkkimestaruutta. Tämän vuoden päätteeksi mestaruusautojen määrä noussee vielä yhdellä.
Kuljettajien mestaruuksia Neweyn autoilla on ajettu 13 yhteensä seitsemän eri kuljettajan toimesta – mukaanlukien Mika Häkkinen. Ja F1-autojen lisäksi Neweylla on vyöllään myös pari Indy-sarjaa edeltävää CART-mestaruutta ajalta ennen F-ykkösiä.
Tämän kauden päätteeksi Newey jättää Red Bullin, ja saattelee sitä ennen vielä näissä kuvissa esiintyvän RB17-hyperauton tuotantoon. Mihin Neweyn tie sen jälkeen ensi vuoden alussa vie, tätä artikkelia kirjoitettaessa sitä arvuutellaan vielä.

Ja millainen auto RB17 onkaan! Alun perin siihen suunniteltiin F1-vaikutteista V8-tuplaturboa, mutta lopulta voimanlähteessä päädyttiin Cosworthin kehittämään 4,5-litraisen V10-moottoriin. Cosworth on ollut viime aikoina muutenkin tapetilla suunniteltuaan mahtipontisen V16-moottorin uuteen Bugatti Tourbilloniin.
Mutta vaikka RB17:ssä on "vain" V10, luvassa on silti jotain erityistä. Kone kiertää 15 000 kierrokseen asti. Se tarkoittaa sitä, että moottori on vapaasti hengittävä. Virallisia lukemia ei ole vielä kerrottu, mutta tehoa polttomoottorissa uumoillaan olevan noin tuhat hevosvoimaa. Tähän päälle tulee vielä parisataa heppaa sähkömoottorista. Vaihteistona on Red Bullin itse kehittämä kuusivaihteinen sekventiaali-laatikko, jonka vaihteet on valmistanut Xtrac.
Auton suorituskyky on myös yhä arvoitus, mutta koska RB17 tulee painamaan alle 900 kiloa – kiitos runsaan hiilikuitukomposiitin käytön – kiihtyvyys tullee riippumaan pitkälti siitä, millainen mekaaninen pito auton takapäähän saadaan. Tässä avittaa aktiivijousitus, jollaisia Newey on ollut aikoinaan myös kehittämässä ennen kuin ne kiellettiin F1-autoissa. Huippunopeuden kohdalla Red Bull puhuu yli 350 km/h nopeuksista, ja kilpailukykyisistä kierrosajoista nykyisten F1-autojen kanssa. Ja lienee turha mainita, että RB17 ei tule olemaan katulaillinen, se on suunniteltu vain rata-ajoja varten.