Tuulilasi

ADAC:n mittaukset osoittavat myös Euro 6 -dieselien ylittävän nykyiset NOx-rajat – VW parhaimmistoa

ADAC:n mittaukset osoittavat myös Euro 6 -dieselien ylittävän nykyiset NOx-rajat – VW parhaimmistoa

Saksan autoliitto ADAC on mitannut Euro 6 -tason dieselautojen typpioksidipäästöjä ja todennut, että lähes kaikki markkinoilla olevat dieselit ylittävät päästörajat moninkertaisesti.
Teksti Max Lange
Kuvat ADAC
Mainos

ADAC:n mittaukset pyrkivät olemaan lähempänä todellisuutta kuin EU:n viralliset päästömittaukset. ADAC käyttää testeissään WLTC 2.0-sykliä, joka on vaativampi kuin nykyinen NEDC.

Euro 6 -moottoreiden typpioksidien eli NOx-päästöjen raja on tällä hetkellä 80 mg/km. Huonoimmin mittauksessa menestyi Range Rover Sport Hybrid 3.0 SDV6, joka ylitti päästörajan jopa 16-kertaisesti.

Mittauksissa valitettavan huonoon tulokseen ylsi myös hieman yllättävästi myös Volvo S60 D4, joka ylitti raja-arvot 14-kertaisesti. VW:n kärvistellessä tällä hetkellä päästöskandaalissa on hieman yllättävää, että listan paras auto on VW Sharan 2.0 TDI SCR DSG. VW:n tila-auto ylittää Euro 6-rajan vain minimaalisesti ADAC:n mukaan.

ADAC on mitannut EcoTestiään vuodesta 2003 alkaen, ja liitto on mitannut vuosittain noin 150 auton päästöt. Tässä kohdin on kuitenkin huomautettava, että ADAC:n mittaustulos ei ole virallinen eikä sen tulos velvoita autonvalmistajia laillisesti mihinkään.

ADAC:n mittaustulokset ovat kuitenkin huolestuttavia, sillä se kertoo myös muiden autonvalmistajien menevän sieltä, missä aita on matalin. Tai se kertoo siitä, että Euro 6-rajojen saavuttaminen nykyisellä diesel-tekniikalla on todella vaikeaa.

Päivitys 1.10.2015: Asiavirheen korjaus – Nissanin maahantuojan mukaan ADAC on korjannut tilastojaan, ja Nissan X-Trail ei kuulu eniten NOx-päästöjä tuottaviin malleihin.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 28.9.2015