Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
50 vuotta sitten

Tuulilasi 1974: Saab 99 – Todellinen Suomi-auto, jota valmistettiin Uudessakaupungissa

”Uudessakaupungissa suhtaudutaan tulevaisuuteen toiveikkaasti. Toimitusjohtaja Linnoinen piti täysin mahdollisena sitä, että autonosien kotimaisuusaste kasvaisi ennen pitkää jopa 50 prosenttiin,” kirjoitti Tuulilasi Saabin tehtaasta elokuussa 1974.

30.8.2024 Tuulilasi

Ruotsalainen Saab oli 1970-luvulla voimissaan ja varsinkin 99-malli kiinnosti suomalaisia autonostajia erityisesti. Se johtui tietenkin siitä, että kyseessä oli todellinen Suomi-auto, jota valmistettiin Uudessakaupungissa. Tuulilasin ja muiden autolehtien lukijoille olikin jo 50 vuotta sitten tullut perin tutuksi Saabin mainoslause: ”Se. Varma. Kotimainen.”

”Saab-Valmetin autotehdas Uudessakaupungissa tulee ensi marraskuussa toimineeksi viisi vuotta. Kehitystä on tänäkin aikana kuitenkin tapahtunut runsaasti. Uudenkaupungin tehdas on edelleenkin kokoonpanotehdas, joka saa osat enimmiltään Ruotsista, mutta kotimaisuusaste on viime aikoina noussut ilahduttavasti. Saabin kotimaisuusaste on tällä hetkellä yli 30% ja tehtaalla katsotaan luottavaisesti tulevaisuuteen.”

”Elokuun aikana saavuttaa Saab-Valmet merkkipylvään: tehtaan tuotanto nousee 30 000 autoon vuodessa. Tämä merkitsee yli 130 auton valmistamista päivittäin. Tehdas on näin saavuttanut jo alunperin suunnitellun tuotantotason. Syksyn myötä ilmestyy valmistuslinjalle uusi malli, sillä Saab 99 Combi Coupé siirtyy valmistukseen myöskin Uuteenkaupunkiin.”

”Suomalaiset alihankkijat toimittavat tällä hetkellä tehtaalle noin 200 erilaista osanimikettä. Huomattavimpia näistä ovat kaikki lasit, akut, pakoputket, jarrukiekot, istuinrungot, sähkökaapelit ja polttonestesäiliöt. Suomalaisen autoteollisuuden kannalta on merkittävää, ettei osia toimiteta pelkästään Saab-Valmetille, vaan useita osia viedään myöskin Ruotsiin Saabin tehtaille.”

”Keskustelumme Saab-Valmetin toimitusjohtaja DI Juhani Linnoisen kanssa paljasti, että Uudessakaupungissa suhtaudutaan tulevaisuuteen toiveikkaasti. Toimitusjohtaja Linnoinen piti täysin mahdollisena sitä, että autonosien kotimaisuusaste kasvaisi ennen pitkää jopa 50 prosenttiin.”

Tuulilasi 8/1974

Autotehtaalla vierailun lisäksi elokuun 1974 Tuulilasissa julkaistiin Suomessa valmistetun Saab 99:n 30 000 kilometrin käyttötestin loppuraportti. Vahvan ja luotettavan auton maine sai pieniä kolhuja, sillä loppuraportin perusteella 99 oli sittenkin – tuon ajan standardeilla – aika tavanomainen auto.

Pikkuvikoja oli nimittäin riittänyt. Polttonestesäiliön korkki oli pudonnut, etukäsinoja oli irronnut, ovien lukot reistailleet ja tiivisteet repsottaneet, virranjakajan johdot irtoilleet, etuvaimentimen yläkiinnike repeytynyt irti... Ja niin edelleen.

Ajettavuudestaan ja tiloistaan Saab 99 sai kuitenkin suitsutusta. 2,0 -litrainen bensamoottori imi bensaa 10,1 litraa satasella ja söi öljyä testin aikana varsin vähän.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt