Apu

Mikä on tuorein tieto kananmunasta – terveellistä vai ei? Apu-klinikka vastaa

KuvatAdobe Stock
Julkaistu: 3.7.2021

Kysymys:

Mikä on totuus kanan­munista? Nostaako niiden syöminen kolesterolia vai ei? Uskallanko syödä kananmunan aamiaisella monta kertaa viikossa, kun lisäksi munaa tulee syötyä muiden ruokien osana (makaronilaatikko, leivonnaiset jne.). Pitääkö alkaa laskea, kuinka monta kananmunaa yhteensä tulee syötyä?
Näytä vastaus

Vastaus:

Kananmunan keltuainen nostaa jonkin verran veren kolesterolia. Vaikutus on kuitenkin vähäisempi kuin esimerkiksi voin syömisellä. Keltuaisten vaikutus kolesteroliin on suurempi sellaisilla henkilöillä, joilla on apolipoproteiini E4 -geeni. Suomessa tällainen geneettinen alttius kolesterolin nousulle lienee noin joka kolmannella.
Kananmunan valkuainen ei nosta kolesterolia, joten sitä voi syödä vapaasti. Valkuaista voi ostaa sellaisenaan kaupoista. Voi tehdä esimerkiksi niin, että korvaa keltuaiset pienellä annoksella cheddar-sulatejuustoa tai lisää esimerkiksi puolikkaan keltuaisen yhtä munakas­annosta kohden.
Yleinen suositus on, ettei viikossa syötäisi yli seitsemää kananmunaa mukaan lukien ruoanlaittoon ja leivontaan kuluvat kananmunat. Sen sijaan kohonneen kolesterolin Käypä hoito -suositus antaa rajaksi 3–4 keltuaista viikossa niille, joilla on veren kolesterolin kanssa ongelmia. Laajoja ja pitkäkestoisia tutkimuksia kananmunien suurkulutuksesta ei ole tehty, eli emme tiedä, miten terveyteen vaikuttaa vuosikausien suurkulutus, ­vaikkapa 15 kananmunaa viikossa. Tähän saakka tehdyt suuret väestötutkimukset osoittavat, että 7 kananmunaa viikossa on pääsääntöisesti terveydelle neutraalia.
Jonkin verran löytyy tutkimuksia, joiden mukaan jo 7 munaa viikossa saattaisi olla tyypin 2 diabeetikoiden sydänterveydelle haitaksi. Yhtä lailla on tutkimuksia, joiden mukaan säännöllinen kananmunien käyttö voisi suojata hiukan muistitoimintoja. Näihin väestötutkimuksiin liittyy paljon erilaisia epävarmuustekijöitä, joten mitään lopullista ei voi sanoa kananmunien erityisvaikutuksista diabeteksessa tai muistisairauksien ehkäisyssä. Lähes kaikissa tutkimuksissa kananmuna näyttäytyy punaista lihaa ja erityisesti prosessoitua lihaa terveellisempänä kokonaisterveyden kannalta.
Viime kädessä jokainen voi testata kolesteroliasian itse niin, että on neljä viikkoa syömättä lainkaan kananmunia ja mittauttaa sitten kolesterolin. Heti perään toinen neljän viikon kokeilu, jolloin syö vaikka kymmenen kananmunaa viikossa. Jos toisessa testissä kolesteroli ei ole noussut, voi syödä tuon kymmenen munaa viikossa.

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.