Apu

Estääkö puolukka tulehduksia? – Apu-klinikan ravitsemusasiantuntija Reijo Laatikainen vastaa

KuvatiStock

Kysymys:

Kärsin lievästä ylipainosta ja haluaisin lisätä ravintooni enemmän marjoja. Esimerkiksi puolukan terveysvaikutuksista on tullut uusia tutkimuksia. Miten paljon pitäisi syödä puolukkaa, jotta estäisi lihavuuden aiheuttamaa matala-asteista tulehdusta? Ja miten hapanta puolukkaa voi syödä ilman sokeria, vai onko sokerin lisäys pahasta? Mitä muita terveysvaikutteita saa puolukasta?

Näytä vastaus

Vastaus:

Marjojen lisääminen ruokavalioon on erittäin hyvä idea, mutta en ole vakuuttunut siitä, että puolukka olisi terveellisempi kuin muut marjat.

Puolukka on ollut tosiaan paljon esillä viime kuukausina. Valitettavasti uutisista ei ole yleensä käynyt kunnolla ilmi, että puolukkatutkimukset koskivat koe-eläimiä. Puolukalla tehtyjä suomalaisia rotta- ja muita koe-eläintutkimuksia ei sellaisenaan voi yleistää ihmiseen.

Muilla marjoilla tehdyissä ihmistutkimuksissa on havaittu, että annoksien pitää olla suuria, jotta lievän tulehduksen merkkiaineet saadaan vähenemään.

Esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston ihmisillä tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että 400 grammaa mustikkaa voi vähentää lievää tulehdusta jossain määrin. Tämä on aikamoinen annos, se vastannee 7–8 desiä mustikkaa päivässä!

Puolukasta ei ole tiedossani yhtään ihmistutkimusta lievän tulehduksen osalta, mutta mustikan lisäksi kirsikasta ja mustaherukasta löytyy viitteellisiä tutkimuksia, joiden mukaan niiden runsas käyttö vähentää tulehdusta.

Puolukka on siis mustikkaan, mustaherukkaan ja mansikkaan nähden vähemmän tutkittu marja, siten sen terveysvaikutuksista ihmisessä on vielä vaikea sanoa mitään pitävää.

Puolukoiden päälle voi laittaa vaikka stevia- tai muuta keinomakeuttajaa tai erytritolia. Nämä ovat kalorittomia makeutusaineita, jotka taittavat happamuutta. Puolukka sopii monen mielestä smoothieihin, joissa vaikka banaanilla tai mangolla saa puolukan hapanta makua taitettua.

Puolukkaa ei silti tarvitse syödä väkisin. Mustikka, herukat, vadelma tai mansikka ovat yhtä terveellisiä. Pääasia, että syö jotain marjaa tai hedelmää kaksi annosta päivässä, ja päälle vihanneksia kolme annosta. Liikapainosta kärsivän tehokkain tapa vähentää lievää tulehdusta on laihduttaminen.

Jos paino ei laske, marjoilla on lievää tulehdusta vähentävää vaikutusta. Lisäksi kalan suosiminen punaisen ja prosessoidun lihan sijaan, sokerin ja höttöhiilareiden välttäminen, pehmeiden rasvojen suosiminen, kuitupitoisten hiilihydraattien ja vihannesten runsas käyttö ovat omiaan vähentämään lievää tulehdusta.

Päivitetty 5.10. – Ilmestynyt 8.2.2020

Julkaistu: 5.10.2020

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.