Image

Ylen tv-pomo, tubettajien mesenaatti

Ylen tv-pomo, tubettajien mesenaatti

Ylen uusi tv-pomo Risto Kuulasmaa haluaa mullistaa television ja luoda tubettajien leikkikentän. Siitä nimitys Imagen Sankari 2015.
Teksti Jussi Sippola
Kuvat Outi Törmälä
Mainos

Televisiomoguli, joka ei omista televisiota. Sellainen on Risto Kuulasmaa, 36, Yleisradion uusi julkaisupäällikkö, joka on tammikuusta asti johtanut Ylen television ja Areenan julkaisutoimintaa. Yle palkkasi Kuulasmaan uudistajaksi, jonka pitäisi viedä Yleisradio uudelle aikakaudelle.

”Internet muuttaa toimialan yksi kerrallaan. Teevee on yhtenä toimialana muiden joukossa”, Kuulasmaa sanoo.

Yleisradion vieminen uudelle aikakaudelle vaatii myös sen, että nuoret alkaisivat seurata YouTuben sijaan Ylen ohjelmia.

Televisiosta innostunut Kuulasmaa teki lukioikäisenä 1990-luvulla videoita, opiskeli tuottajaksi ja pääsi töihin MoonTV:lle. Siellä tehtiin televisiota ilman sääntöjä.

MoonTV oli sukupolvikokemus, ja vastaavan ilmiön Kuulasmaa haluaisi luoda Ylessä. Se voisi onnistua vaikka siten, että Yleisradio ryhtyy tubettajien mesenaatiksi.

”Ylen resursseja voitaisiin käyttää tubettajien leikkikentän muodostamiseen. Siellä olisi laitteet ja puitteet touhuta. Olisi epäonnistuminen, jos ei tulisi sanomista.”

Sanomista on jo tullut, sillä Kuulasmaa on puhunut paljon juuri nuorista. Entäs Ylen suurkuluttajat, kuusikymppiset?

”Nuoret ovat vain yksi agenda. Ylellä on isompi tehtävä, joka koskettaa koko kansaa. Yle vahvistaa yhteiskuntaa ja kulttuuria tarjoamalla kaikille tietoa, sivistystä ja elämyksiä. Perustehtävänsä ohella Ylellä on mahdollisuus toimia yhteiskunnan suunnannäyttäjänä ja muutosvoimana, joka kehittää koko media-alaa. Se mahdollisuus on Yle-veron myötä annettu, ja se pitää lunastaa”, Kuulasmaa sanoo.

Hänen mukaansa Ylen on oltava tulevaisuudessakin koko kansan media, mutta uudella tavalla. Yksi esimerkki tästä on vaikkapa Yle Areena, josta Kuulasmaa haluaa kehittää personoidun kokemuksen, sellaisen, että se tuntee katsojan mieltymykset paremmin kuin katsoja itse.

Kuulasmaa tunnetaan Duudsonien, Madventuresin ja Docventuresin tuottajana. Hän on onnistunut tekemään ohjelmista kansainvälisiä menestyksiä, mikä on suomalaismediassa harvinaista. Kuulasmaa oli perustamassa myös Tubecon-tapahtumaa, joka kokosi suomalaisia YouTube-tähtiä loppuunmyytyyn Hartwall-areenaan.

Niskassa on kovat odotukset.

”Mulle on puettu oraakkelin viittaa, että tietäisin television tulevaisuuden. Eihän sitä kukaan tiedä. Mua kiinnostavat hyvät kysymykset, kuten vaikka se, mitä Yle tekee tubettajien kanssa. Nyt eletään aikaa, jolloin on vaarallisempaa pysyä paikoillaan kuin kokeilla jotain uutta ja rohkeaa.”

Julkaistu: 15.4.2015