Tuulilasi

VW:lla massiivinen logistinen ongelma Yhdysvalloissa – mitä tehdä 100 000 päästöskandaaliautolla?

VW:lla massiivinen logistinen ongelma Yhdysvalloissa – mitä tehdä 100 000 päästöskandaaliautolla?

VW joutuu ostamaan yhdysvaltalaisilta dieselasiakkailtaan lähes 500 000 autoa takaisin päästöskandaalin takia. Nyt saksalaisyritys yrittää keksiä, mitä näille autoille tulisi tehdä.
Teksti Max Lange
Kuvat VW USA
Mainos

VW hyväksyi Yhdysvaltojen oikeustuomioistuimen päätöksen, jonka takia se joutuu ostamaan asiakkailtaan takaisin päästömanipulointiohjelmistolla varustetut dieselautot, jos niihin ei ole olemassa kunnollista korjausta.

Toisin kuin Euroopassa, on Yhdysvalloissa VW:n dieselmoottoreille tehtävä korjaus huomattavasti vaikeampi toteuttaa. Tämä johtuu osittain siitä, että Yhdysvaltojen päästörajat dieselautoille ovat tiukemmat kuin EU-alueella. VW ei voi myöskään myydä päästöskandaaliautoja eteenpäin, ennen kuin korjaukset on autoihin tehty. Nyt autojen säilöminen on massiivinen logistinen ongelma.

Tällä hetkellä Volkswagen on varastoinut asiakkailtaan takaisin ostamiaan autoja hylätylle Baseball-stadionille Detroitissa, Baltimoren satamaan ja käytöstä poistetulle sotilaslentokentälle Kaliforniassa. Dieseleillä ajaneet VW-kuskit palauttavat autojaan Volkswagenille tällä hetkellä 15 000 auton viikkovauhtia. Joukossa on Passateja, Jettoja, Golfeja, Beetlejä ja Audi A3:ia.

Volkswagen korvaa autonostajille suurimmillaan jopa 40 000 dollaria eli noin 38 000 euroa – riippuen tietenkin automallista ja sen iästä. Vanhimmat takaisin ostettavat autot ovat vuodelta 2009, uusimmat vuodelta 2015. Tällä hetkellä 288 000 autonostajaa tai liisaajaa ovat kertoneet haluavansa, että VW ostaa autot takaisin. 138 000 autoa on ostettu jo takaisin.

Ilmeisen hyvästä takaisinostohinnasta huolimatta 52 000 VW-kuskia haluaa pitää autonsa, ja he odottavat VW:n korjausta. Vanhimmille, ensimmäisen sukupolven dieseleille (2009–2014) on hyväksyttävän korjauksen tekeminen kuulemma erittäin vaikeaa, koska niiden päästöjenpuhdistusmenetelmä on hyvin vanhanaikainen. Uusimmille toisen sukupolven dieseleille VW on kehittänyt korjauksen, jonka yhdysvaltalaisviranomaiset ovat jo hyväksyneet. Näitä autoja VW voi myös myydä eteenpäin.

Todella paljon ajettuja vuosimallin 2009–2010 autoja VW aikoo mitä luultavimmin romuttaa, koska korjauksen tekeminen ei tällaiseen autoon olisi enää järkevää. Yksi asia on kuitenkin selvää, VW joutuu ostamaan autot takaisin 30. kesäkuuta 2019 mennessä oikeuden päätöksen mukaan. Jos VW ei onnistu tuohon päivämäärään mennessä ostamaan tarvittavia määriä autoja takaisin asiakkailtaan, joutuu VW maksamaan sakkoja useita kymmeniä miljoonia dollareita.

Itse takaisinostoihin VW on laittanut sivuun rahaa 10 miljardia dollaria eli noin 9,5 miljardia euroa.

Lähde: Automotive News Europe

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 10.4.2017