Uutuusmoottorin tekninen tunnus on EA211. On varsin yllättävää ja viimeaikaisten trendien vastaista, että moottorin iskutilavuus nousee aiemmasta. 1,5 TSI:tä hyödynnetään jatkossa VW-konsernin perusmallistossa, kutem VW Golfissa, Skoda Octaviassa ja Audi A3:ssa.
1,5 TSI:ssä uutta on harvinainen Millerin työkierto sekä erittäin korkea puristussuhde (12:5:1). Turboahdetun moottorin erikoisuus on myös muuttuvageometrinen turbo (VTG), joka on VW:n mukaan ensi kertaa käytössä massatuotetussa bensiinimoottorissa.
VW kehuu, että moottorin suurin vääntömomentti (200 Nm) on käytössä jo 1 300 r/min alkaen. Saksalaismerkki painottaa myös, että todellisessa ajossa kulutuslukemat ovat noin litran verran aiempaa alhaisemmat. Moottorista tarjotaan aluksi kahta tehoversiota: 130 hv ja 150 hv.
Kyseinen pata saapuu loppuvuoden aikana VW-konsernin malleihin.
Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.