Mondo

Vuoden 2018 kiinnostavimmat trendit

Vuoden 2018 kiinnostavimmat trendit

Chatbotit, tulkkaava puhelin, sähkövespat... Valitsimme 10 trendiä, jotka muokkaavat matkojamme vuonna 2018.
Teksti Kati Kelola
Kuvat Robert Lönnqvist
Mainos

Kysy reissuneuvoja chatbotilta, vuokraa sähkövespa ja käytä puhelinta tulkkina. Valitsimme 10 kiinnostavaa trendiä, jotka muokkaavat matkojamme tulevana vuonna.

1. Nyt tulevat halpayhtiöiden kaukolennot
Ensin halpalentoyhtiöt mullistivat Euroopan-lennot, nyt vuorossa ovat kaukokohteet. Kaukoreittejä tarjoaa tällä hetkellä jo kymmenisen halpayhtiötä, ja kilpailu tulee kasvamaan. 

Euroopasta Pohjois-Amerikkaan lentävät esimerkiksi Norwegian, joka lisää reittejään nyt erityisesti Britteinsaarilta Yhdysvaltoihin, sekä Reykjavíkin kautta lentävä islantilainen Wow Air, jolla on 15 kohdetta Pohjois-Amerikassa. Yhtiö on ilmoittanut avaavansa lähitulevaisuudessa reitit myös Etelä-Amerikkaan, Afrikkaan ja Aasiaan.

Viime keväänä perustettu Level puolestaan lentää Barcelonasta Yhdysvaltoihin ja Argentiinaan sekä Dominikaaniseen tasavaltaan. Halpoja kaukolentoja tarjoaa myös Lufthansan halpalentoyhtiö Eurowings, joka lentää Saksasta muun muassa Etelä-Afrikkaan, Thaimaahan, Yhdysvaltoihin, Jamaikalle ja Kuubaan. Singapore Airlinesin halpayhtiö Scoot lentää kaukoreittejä pääasiassa Aasiasta. Euroopassa sen ainoa kenttä on Ateenassa.

Matkailijan kannalta hyvää on, että kaukoreittien hinnat todennäköisesti halpenevat kilpailun myötä myös perinteisillä yhtiöillä. Tosin, kun matkan hinta koostuu yhä enemmän lisäpalveluista, halpayhtiö ei aina ole edullisin sen jälkeen, kun istumapaikka-, laukku-, ruoka- ja muut lisämaksut on laskettu mukaan.

2. ¡Sí, hablo español!
Ei hätää, vaikka kielikurssi olisi taas jäänyt kesken. Pian puhumme kaikkia kieliä – puhelimen välityksellä. Käännösteknologia kehittyy nyt kovaa vauhtia. Kielisovellusten äiti, Google Translate, tarjoaa jo varsin päteviä käännöksiä suurimmissa kielissä, kuten englannissa ja espanjassa. Tekstin ja puheen lisäksi se pystyy kääntämään tekstiä puhelimen kameran osoittamasta kuvasta. Siitä on matkailijalle suuri apu vaikkapa japaninkielistä ruokalistaa tutkiessa.

Uusinta teknologiaa ovat simultaani­tulkkaavat kuulokkeet. Esimerkiksi Google lanseerasi äskettäin Pixel Buds -älypuhelinkuulokkeet, jotka toimivat yhteen Google Translaten kanssa. Niiden pitäisi pystyä kääntämään 40 kieltä reaaliaikaisesti käyttäjän korvanappeihin.

Kielten opiskelua ei silti kannata vielä jättää kokonaan, sillä tekoälykin on yhä vajaa esimerkiksi sanonnoissa ja kulttuurisidonnaisissa ilmaisuissa. Esimerkiksi Parempi pyy pivossa -sanonta kääntyy Google Translatella englanniksi Better to drink.

3. Hei, olen chatbot, kuinka voin auttaa?
Mildred, Carla, Oscar… Jo useilla lento­yhtiöillä asiakkaita palvelevat tavallisen henkilökunnan rinnalla chatbotit, jotka auttavat esimerkiksi lentovarausten tekemisessä ja aikatauluissa. Ne kommunikoivat viesti­palvelujen, kuten Facebook Messengerin tai tekstiviestin välityksellä. Finnairkin lansee­rasi syyskuussa botin nimeltä Finn, joka palvelee tällä hetkellä englanniksi Finnairin kansainvälisillä Facebook-sivuilla.

Chatbotit ovat yleistymässä matkailussa muutenkin. Niitä käyttävät jo hotellit, erilaiset varauspalvelut, ravintolat ja lentokentät. Esimerkiksi Frankfurtin kentällä apua antaa FRAnky, joka auttaa Messengerissä lento- ja aikatauluhauissa sekä kenttäpalveluissa. Botit eivät vielä toistaiseksi ole kovin edistyneitä, mutta niiden kehityksestä ennustetaan nopeaa.

4. Elämänmuutosmatkailu
Aidot kokemukset ja elämykset ovat olleet trendi jo hyvän aikaa. Nyt tulevat niin sanotut elämänmuutosmatkat, jotka muuttavat meitä myös sisäisesti.Enää ei riitä, että reissussa istumme illallisella paikallisten seurassa tai osallistumme upealle vaellukselle, vaan haluamme kokemuksia, jotka kehittävät meitä. Matkalta halutaan tuoda tuliaisina oppeja omaan arkeen.

Tällainen omia arvoja ja elämäntyyliä muokkaava matka voi olla vaikkapa vapaaehtoistyö luonnonsuojelun parissa tai erilaiset irtiotot, joille lähdetään etsimään itseä.

5. Hotellit matkivat Airbnb:tä
Majoitusmuotojen sekoittuminen on ollut jo pitkään käynnissä oleva trendi. Ensin olivat poshtellit eli luksushostellit, jotka muistuttavat hotellia. Sitten tulivat hotellit, jotka matkivat hostelleja tarjoamalla tiloissaan huoneita eri tähtiluokituksella. Airbnb puolestaan ilmoitti tänä vuonna ryhtyvänsä tarjoamaan asuntoja, jotka muistuttavat tasoltaan luksushotellia. Ja miten vastaavat hotellit: ne haluavat houkutella vieraitaan paikallisuudella ja yksilöllisyydellä – aivan kuten Airbnb.

Osa hotelleista tarjoaa vieraidensa käyttöön esimerkiksi Hello Scoutin kaltaisia sovelluksia, joista matkailijat voivat kysyä paikallisten suosituksia kaupunkiin tai hankkia liput kiinnostavaan tapahtumaan. Myös hotellin työntekijöiltä odotetaan verkottumista niin, että he voivat ehdottaa vaikkapa kierrosta ystävän viinitilalla tai leipomossa.

6. Sähköllä bensan sijaan
Oletko miettinyt, että voisit seuraavalla kerralla vuokrata dieselauton sijaan sähköauton – tai vespan? Ekologisen kulkupelin valitsemisesta on tulossa entistä helpompaa.

Sähköautomaiden kärkeä maailmassa pitää Norja, jossa on eniten sähköautoja henkeä kohden. Hollanti tulee kakkosena. Kiinassa puolestaan on lukumääräisesti eniten sähköautoja maailmassa. Japanissakin latauspisteitä kerrotaan jo olevan enemmän kuin bensa-asemia. Marraskuussa eurooppalaiset autonvalmistajat ilmoittivat lanseeraavansa nopean latausverkoston Euroopassa vuoteen 2020 mennessä.

Vaikka sähköauton vuokraaminen on vielä toistaiseksi usein vaivalloisempaa ja kalliimpaa kuin dieselauton, apuja reissun suunnitteluun on jo tarjolla. Esimerkiksi Norjan ja Pohjoismaiden latauspisteitä löytää ladestasjoner.no-palvelusta. Amerikkalainen Plugshare-sovellus puolestaan listaa yli 70 000 latauspistettä Pohjois-Amerikassa ja yli 150 000 latausaseman sijainnin maailmanlaajuisesti.

Sähkövespojen verkostokin on laajentunut Euroopassa, ja niitä voi vuokrata näppärästi sovelluksen avulla. Sähkövespoja vuokraavat esimerkiksi Coup (Berliini ja Pariisi), ECooltra (Rooma, Madrid, Lissabon, Barcelona) ja City­scoot (Pariisi ja 2018 tulossa myös Nizza).

7. Kasvikset pääruokana, lihaa lisukkeena
Kasvis- ja vegaaniruoka ovat nyt iso buumi. Viimeisin trendi ravintoloissa ovat niin sanotut plant-based-menyyt eli kasvispohjaiset annokset. Ajatus on käänteinen perinteiselle ravintolalle, jossa pääannosten perustan muodostavat liha ja kala ja kasviksia tarjotaan lisänä. Plant-based-ravintoloiden lista rakentuu sesongin kasviksista – joita voi halutessaan täydentää lihalla tai kalalla. Tätä trendiä edustaa esimerkiksi Tukholman Fotografiska-museon kehuttu ravintola, jossa lihaa ja kalaa voi halutessaan tilata kasvisruokien lisukkeeksi. 

Plant-based-ravintolat voi nähdä jatkumona kasvavalle trendille, jossa lihansyönnistä ei välttämättä luovuta kokonaan, mutta sitä halutaan vähentää ympäristö- ja terveyssyistä. Tälle ryhmälle on englannissa jo oma nimensäkin: reducetarian.

8. Kakkoskaupungit
Liikaturismi on eräs viime aikojen suurista puheenaiheista. Suositut kohteet, kuten Venetsia, Barcelona ja Santorini ovat niin täynnä matkailijoita, että ne haluavat rajoittaa kävijöiden määrää. Nyt nousussa ovatkin kakkoskaupungit, joissa pääsee vielä reissaamaan ilman turistivirtoja – ja samalla pääsee kokemaan itselle uuden paikan. Entäpä jos lähtisitkin seuraavalla reissulla Venetsian sijaan Napoliin tai Barcelonan sijaan vaikkapa Andalusian upeaan Sevillaan?

9. Huonepalvelu emojeilla
Hotelleista tulee yhä digitaalisempia. Wifi on jo hotellin perusvaatimus, mutta uutta on, että yhä useampi hotellipalvelu toimii puhelimella. Esimerkiksi pohjois­amerikkalainen Aloft-hotelliketju on testannut emoji-huonepalvelua, jossa ruuat ja juomat saa tilattua – kyllä – emojeilla. Valikoimiin kuuluu myös avaimeton huone, jonka ovi avautuu puhelinsovelluksella, sekä asiak­kaita palveleva chatbot.

Nykyaikaisen hotellin täytyy miettiä myös digitaalista näkyvyyttä. Niinpä erityisesti millenniaaleille suunnatuissa hotelleissa, kuten Marriottin omistamassa Moxy-ketjussa, myös tilat on suunniteltu niin, että ne houkuttelevat jakamaan kuvia hotellista sosiaalisessa mediassa. Helsingin Jätkäsaaren hotelli Clarioniinkin rakennettiin kattouima-allas sen vuoksi, että vieraat voivat jakaa siitä kuvia.

10. Ei pöytävarauksia
Maailman suurkaupungeissa ovat yleistyneet ruokapaikat, joihin ei oteta varauksia lainkaan, niissä riittää asiakkaita ilmankin. Vaihtoehtona on käydä paikan päällä kokeilemassa onneaan tai jättämässä nimi odotuslistalle – tai käyttää apuna sovellusta. Esimerkiksi Yelpin omistaman Nowaitin kautta ruokailija saa reaaliaikaisen tiedon ravintoloiden jonotusajoista. Sovelluksen avulla voi lisätä itsensä jonoon. Puhelimeen saapuu viesti, kun pöytä on valmiina.

Helsingissä trendiä edustaa esimerkiksi Via Tribunali -pitseria, joka ei ota pöytävarauksia vaan jonoon ilmoittaudutaan paikan päällä.

Huipputason fine dining -ravintoloissa taas on meneillään vastakkainen kehitys: niihin myydään ennakkolippuja samaan tapaan kuin konsertteihin. Esimerkiksi tocktix.com-palvelun valikoimissa on maailman tunnetuimpia ravintoloita, kuten kolmen Michelin-tähden Fat Duck ja French Laundry.

Julkaistu: 28.12.2017