Tuulilasi

Volkswagenin uudet päivitykset mahdollistavat turvallisemman ja helpomman ohituksen ja pysäköinnin

Volkswagenin uudet päivitykset mahdollistavat turvallisemman ja helpomman ohituksen ja pysäköinnin
Asiakkaille jo aiemmin toimitettuihin autoihin uusi 3.0-ohjelmistoversio päivitetään langattomana päivityksenä (OTA) tämän vuoden aikana. Uusien autojen ostajat saavat uuden ohjelmiston käyttöönsä heti.
Julkaistu: 8.7.2022

Päivitykset alkavat olla arkipäivää myös autoissa, kuten ainakin kaikki Teslalla ajavat tietävät. Myös Volkswagenin ID.-perheen parissa aikaa viettäneet lienevät tyytyväisiä, että autoihin on päivitetty uutta softaa. Ja lisää on luvassa, kun uusi 3.0-ohjelmisto ajetaan sisään autoihin. Se tuo mukanaan mm. uusimmat kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä suuremman maksimilataustehon.

Mielenkiintoisista ominaisuuksista on pakko mainita lisävarusteena tarjolle tuleva Travel Assist -järjestelmä, joka helpottaa kaistanvaihtoja parvidatan avulla. Kahden taakse sijoitetun tutkan ja ultraääniantureiden avulla parvitietoja hyödyntävä Travel Assist seuraa ympäröivää liikennettä ja tukee kaistanvaihtoja moottoriteillä yli 90 km/h nopeuksilla. Kun toiminto on aktivoitu, auto voi vaihtaa itsenäisesti kaistaa, kun kuljettaja antaa vilkulla järjestelmälle luvan toimia. Edellytyksenä on, että anturit eivät ole havainneet lähistöllä muita tienkäyttäjiä ja että kapasitiivinen ohjauspyörä tunnistaa kuljettajan kädet. Reunaehtojen täyttyessä ajoneuvo ohjautuu itse halutulle kaistalle. Kuljettaja voi puuttua tähän koska tahansa ja ottaa ohjauksen hallintaansa.

Travel Assist mukautuu kuljettajan ajotyyliin ja voi kuljettajan esimerkin mukaan ajaa myös kaistan keskilinjan sijaan hieman enemmän oikealla tai vasemmalla. Järjestelmä säilyttää valitun nopeuden ja etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Lisäksi ajonopeus voidaan mukauttaa automaattisesti nopeusrajoitusten mukaiseksi ja myös risteyksiin ja kiertoliittymiin sopivaksi.

Kaikki tämä on samalla uusi askel kohti entistä autonomisempaa autoilua. Myös Park Assist Plus on jotain uutta VW:llä. Järjestelmä etsii aktivoinnin jälkeen vapaata pysäköintipaikkaa ja pysäköi auton. Avustin toimii 40 km/h nopeuteen asti kadun suuntaisilla parkkipaikoilla ja 20 km/h nopeuteen saakka poikittaisia parkkiruutuja etsittäessä. Haluttaessa avustin pysäköi auton itsenäisesti ja hallitsee autoa täysin hoitaen ohjauksen, kiihdytykset ja jarrutukset sekä ajosuunnan vaihdot. Kuljettajan tarvitsee vain pysähtyä valitun pysäköintipaikan viereen, painaa jarrua ja käynnistää pysäköinti pysäköintivalikon painikkeella. Vielä tehokkaammaksi järjestelmä muuttuu erillisellä muistitoiminnolla höystettynä. Se voi oppia viisi erilaista pysäköintitapaa esimerkiksi autokatokseen tai autotalliin. Kuljettajan tarvitsee vain pysäköidä kerran ja tallentaa pysäköinti järjestelmän muistiin.

ID. Software 3.0 -ohjelmisto tuo uusia innovaatioita myös näyttöihin ja infotainment-järjestelmään. Tuulilasille tärkeitä tietoja heijastavan lisätyn todellisuuden head-up-tuulilasinäytön toiminnallisuuksia on esimerkiksi laajennettu uusilla pitkän matkan vyöhykkeellä näkyvillä lisänäytöillä. Lisävarusteena saatavan Travel Assist -avustimen kaistatiedon lisäksi mukana on uusia symboleja, kuten liikenneympyrät sekä tiedot etäisyydestä määränpäähän. Kääntymistä opastavat nuolet näkyvät nyt entistä paremmin ympäristöön sulautettuina.

Päivitetty ohjelmisto parantaa myös navigointia. Se paikantaa nyt ajoneuvon tarkasti kaistalle, jolloin navigaattori voi suositella kaistanvaihtoa hyvissä ajoin ennen moottoriteiden risteyksiä ja liittymiä.

Asiakkaille jo aiemmin toimitettuihin autoihin uusi 3.0-ohjelmistoversio päivitetään langattomana päivityksenä (OTA) tämän vuoden aikana. Uusien autojen ostajat saavat uuden ohjelmiston käyttöönsä heti.

Niinpä. Autonvalmistajat eivät ole enää pelkkiä autonvalmistajia. Volkswagen muuntautuu osana Accelerate-strategiaansa ohjelmistokeskeiseksi liikkuvuuden tarjoajaksi. Samalla siitä tulee ohjelmistointegraation ja langattoman verkon yli tehtävien OTA-päivitysten (over-the-air) asiantuntija. Tämä näkyy erityisesti ID.-tuoteperheessä.

Vuoteen 2026 mennessä VW investoi noin 18 miljardia euroa tulevaisuuden sähköiseen liikkuvuuteen, hybridisaatioon ja digitalisaatioon. Osana maailmanlaajuista sähköistymisprojektiaan Volkswagenin tavoitteena on kasvattaa täyssähköautojen osuus Euroopassa yli 70 prosenttiin.

1 kommentti