Autot ja liikenne
Tuulilasi

Viivyttely vain lisää tiehankkeiden laskua

Viivyttely vain lisää tiehankkeiden laskua

Vuoden 2014 syksy on ollut tiestön kannalta lähes pahin mahdollinen.
Teksti Kari Pitkänen
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto, Juha Juntto
Mainos

Sateet ja teille kertynyt vesi yhdessä nollakelin paikkeilla sahaavan lämpötilan kanssa rapauttavat päällysteet.

Nastarenkaiden kulutusvaikutus asfalttiin on suurimmillaan vesikeleissä. Urautuminen näkyy nopeasti tuoreissakin paikkauksissa, sillä rahapulan takia päällystekerrokset ovat meillä liian ohuet.

Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja muistuttaa, että tiestön kunnostamisessa kyse on valtion omaisuuden tuottavasta ja kestävästä hoidosta. Lisäksi oikea-aikaisilla tieremonteilla estetään kalliit lisävauriot.

"Jos teiden korjauksia aina vain lykätään, vahingon korjaaminen maksaakin yhden euron sijaan kaksi tai jopa kymmenen euroa. Se ei ole rahan tehokasta käyttöä", Rahja sanoo.

Kalleimmat vauriot kertyvät siltaremonttien viivästyksistä. Jos niiden vesi- ja routaeristeet vaurioituvat, vanhan sillan korjaamisen sijaan edessä voi olla kokonaan uuden ylityksen rakentaminen.

Keskikaiteet ovat tunnetusti varmin keino estää myös vakavimmat, kuolemaan päättyneet nokkakolarit, joita Suomessa sattuu 70–80 joka vuosi.

Lue Suomen tiestön korjausurakasta Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 1/2015.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Julkaistu: 14.1.2015