Tuulilasi

Vihreämpää autoilua pohjoisen teille: Uusi Nokian Hakka Green 3 -kesärengas

Vihreämpää autoilua pohjoisen teille: Uusi Nokian Hakka Green 3 -kesärengas
Pohjoisen kesäteillä liikkuva autoilija kaipaa renkaaltaan turvallisuutta sateen sattuessa. Toivelistan kärjessä on myös vihreämpi liikkuminen. Pieni polttoaineenkulutus, ympäristöystävälliset raaka-aineet ja enemmän ajokilometrejä. Pohjoisen vaihteleviin kesäkeleihin kehitetyn Hakka-tuoteperheen uuden sukupolven Nokian Hakka Green 3 -kesärengas yhdistää taitavasti märän kelin turvallisuuden ja kepeän rullaamisen.

Nokian Renkaiden uusi premium-kesärengas etenee turvallisesti ja tasapainoisesti sadekelillä, säästää polttoainetta ja lisää nautinnollisia ajokilometrejä.

Maailman pohjoisimman rengasvalmistajan Hakka-kesärengasperheen uusimman tuotteen teknologinen sydän on Green Sense -konsepti, jonka ansiosta Hakka Green 3 pysähtyy ketterästi ja torjuu vaivattomasti vesiliirtoa pohjoisen välillä uraisilla teillä. Ajotuntuma on vakaa, tunnokas ja mukava niin kuivalla kelillä kuin sadesäällä.

Karkeille Pohjolan teille kehitetty Nokian Hakka Green Hybrid -kumisekoitus yhdessä räätälöidyn pintamallin kanssa varmistaa erinomaisen kulumiskestävyyden ja alhaisen vierintävastuksen kevään ensihetkistä syksyn viileämpiin keleihin. Vihreää luonnetta täydentävät uudet vastuulliset materiaaliratkaisut. Ympäristöystävälliseen kumiseokseen yhdistetty biopohjainen hartsi tehostaa kepeää menoa ja viimeistee märkäpidoltaan ja kulumiskestoltaan oivallisen kokonaisuuden.

Uuden Hakka Green 3:n kulumiskestävyys on jopa 35 prosenttia parempi edeltäjäänsä verrattuna. Tämä huima kestävyysloikka tarkoittaa jopa yhtä kesäkautta lisää eli noin 10 000 lisäkilometriä ajotavasta riippuen. EU-rengasmerkinnän märkäpitoluokitus on suurimmassa osassa kokoja A eli paras mahdollinen. Laajasta valikoimasta löytyy yhteensä 6 märkäpidoltaan ja vierintävastukseltaan EU-rengasmerkinnän parhaaseen A-luokkaan rankattuja rengaskokoja kuten markkinoiden suosituin koko 205/55 R16.

Mukavaa ja vihreää liikkumista huokuvan Nokian Hakka Green 3:n kattava 13-18-tuuman kokovalikoima soveltuu erityisen hyvin pienempiin ja keskikokoisiin perheautoihin. Suuri joukko kokoja on suunnattu erityisesti uusimpiin hybridi- ja sähköautoihin. Nopeusluokka on pääosin T (190 km/h), H (210 km/h) ja V (240 km/h). Uudistuvan Hakka-kesärengasperheen tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Venäjä. Hakka Green 3:n laaja kokovalikoima on kokonaisuudessaan autoilijoiden saatavilla kevään 2021 aikana.

Luonnollista turvallisuutta pohjoisen kesään

Vaihtuvat kesäkelit ovat kuljettajalle ja myös laadukkaalle kesärenkaalle haastavat. Nokian Hakka Green 3 tekee matkasta turvallisen, mukavan ja ympäristöystävällisen kevään viileistä sateista kesäpäivien kuumuuden kautta aina syksyn sumuisiin aamuihin – siis kaikissa pohjoisen kesän olosuhteissa.

”Uusi Nokian Hakka Green 3 tuo pohjoismaisten kuluttajien korkealle arvostamat huippuluokan turvallisuusominaisuudet, ympäristöystävällisyyden ja luotettavat ajokilometrit nyt myös yhä suositumpiin pienempiin hybridi- ja sähköautoihin. Eteneminen on tehokasta ja luonnollisen sujuvaa olipa kyse kaupungin katuvilinästä, moottorien vauhdikkaasta asvalttibaanasta tai maaseudun kumpuilevasta soratiestä”, Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Jarno Röytiö sanoo.

Pohjoismaisessa kesärengastutkimuksessa (Nokian Renkaat maaliskuu 2020) autoilijoiden arvostamaksi tärkeimmäksi rengasominaisuudeksi nousi hyvä pito märällä tiellä ja kyky vastustaa vesiliirtoa. Toivelistan kärkipäässä oli myös polttoainetehokkuus ja kulumiskestävyys.

Vastuullisuus on olennainen osa Nokian Renkaiden liiketoimintaa. Turvallisuus ja ympäristöystävällisyys huomioidaan renkaan koko elinkaaren ajan. Nokian Hakka Green 3:n turvallisuus- ja polttoainetehokkuus ovat kiitettävät. EU-rengasmerkinnän mukainen märkäpito- ja polttoainetehokkuusluokitus on alan ehdotonta huippua eli A- tai B-luokassa.

”Nokian Hakka Green 3:n vierintävastus on erittäin matala, mikä alentaa polttoaineenkulutusta. Tämä puolestaan alentaa hiilidioksidipäästöjä ja pienentää hiilijalanjälkeä. Vihreää liikkumista arvostavalle uutuustuotteemme tarjoaa jopa 0,6l/100 km säästön, jos vertaamme EU-rengasmerkinnän A-G-luokkien välistä eroa. Autoilijan valinnalla on siis todella merkitystä”. Röytiö sanoo.

Enemmän pitoa ja hallittavuutta - Green Sense -konsepti

Pohjoisen vaihtelevan kesän täydellisesti hallitsevan Nokian Hakka Green 3:n luotettavien turvallisuusominaisuuksien, parantuneen kulumiskestävyyden ja vihreän luonteen sielu on Green Sense -konsepti. Konseptissa yhdistyy Nokian Renkaiden vuosikymmenien tuotekehitys- ja testausosaaminen täysin uusien pintamalli- ja materiaaliratkaisujen etsintään.

Uniikki Hakka Green Sense –konsepti muodostuu pohjoisen vaativiin kesäkeleihin erityisesti kehitetystä pintamallista ja kumiseoksesta. Nokian Hakka-perheelle tyypillinen epäsymmetrinen tyylikäs Triple Zone -pintamalli koostuu toiminnallisista alueista, joilla kullakin on oma täsmällinen roolinsa.

Ulko-olkapään suuret ja voimakkaasti toisiinsa sidotut kuviopalat vakauttavat ajokäytöstä ja tekevät renkaasta tarkasti ohjautuvan. Renkaan keskialueen Active Hydro Zone huolehtii loistavasta pidosta ja hallittavuudesta niin kuivalla kuin märällä tiellä. Keskiosaa hallitsevat jämäkät päärivat. Sisäolkapäätä lähin ripa on voimakkaasti uritettu eli lamelloitu eri syvyisillä ja pituisilla vinottaisilla lamelleilla. Tarkasti suunnatut, tiheän verkoston muodostamat lamellit varastoivat ja siirtävät tehokkaasti veden renkaan ja ajoalustan välistä ohjaten sen rivan keskiosan uraa pitkin leveisiin pääuriin. Lamellimuotoilu takaa suorituskykyiselle renkaalle tehokkaan vesiliirron vastustuskyvyn ja oivallisen märkäpidon myös kuluneena.

Sisäolkapäällä pitkittäisurasta veden poistumista nopeuttaa Nokian Tyres Coanda –teknologia, joka torjuu vahvasti vesiliirtoa. Sisäolkapään kuviopalojen kulmien kaareva, hyppyrimäinen muotoilu ohjaa ja kiihdyttää veden virtausta pitkittäisurasta poikittaisuraan. Coanda-ilmiö merkitsee virtauksen pyrkimystä kääntyä kohti lähellä olevaa pintaa.

Ympäristöystävällisyyttä ja ajamisen helppoutta - Hakka Green Hybrid -kumisekoitus

Ympäristöystävällisen ja kovaa käyttöä kestävän uutuuden Hakka Green Hybrid -kumisekoitus edustaa alan huipputeknologiaa. Uusia biopohjaisia materiaaleja sisältävä äärimmäisen kestävä ja alhaisen vierintävastuksen takaava kumiseos hallitsee mestarillisesti pohjoisen kesän vaativat ja vaihtelevat olosuhteet.

”Funktionaalinen täyssilicasekoitus mukautuu lämpötilan muutoksiin, mikä tuntuu erinomaisena märkäpitona niin keväällä kuin syksylläkin. Ympäristöystävällisen kumiseoksen polymeereihin yhdistetty 100 % biopohjainen hartsi tehostaa kevyttä menoa luomalla erittäin joustavan, mutta karkeiden teiden rasitusta erinomaisesti kestävän kokonaisuuden”, Röytiö kertoo.

Nokian Hakka -uutuuden vankka teräsvyörakenne koostuu aikaisempaa tiheämpään optimoiduista teräslangoista. Vahva teräsvyörakenne mahdollistaa kevyen mutta lujan rakenteen, joka tuntuu tarkkana käsiteltävyytenä myös kovemmissa nopeuksissa väistöissä ja kaistanvaihdoissa.

Vahvan ja joustavan teräsvyörakenteen vaikutukset yhdessä Nokian Hakka Green Hybrid -kumisekoituksen ja modernin pintamallin kanssa ovat moninaiset. Varma ajokäytös tekee kaistanvaihdoista ja kaarreajosta helppoja ja hallittuja. Kepeämpi, ympäristöystävällisempi rullaus tuntuu vaatimattomana polttoainelaskuna. Ajoääni on miellyttävä ja hiljainen olipa kyseessä asvaltti tai soratie.

Huimasti parantunut kulumiskestävyys – jopa yksi kesäkausi enemmän

Pohjoismaissa ja Venäjällä tehtyjen kulumiskoeajojen mukaan uuden Hakka Green 3:n kulumiskestävyys on keskimäärin jopa 35 prosenttia parempi edeltäjäänsä eli Hakka Green 2:een verrattuna.

2Kulumiskestävyyden parannus merkitsee autoilijalle jopa yhtä lisäkautta ja säästää myös ympäristöä, kun renkaita ei tarvitse vaihtaa niin usein. Lisäksi olemme parantaneet Nokian Hakka Green 3:n piston- ja viillonkestävyyttä kasvattamalla kulutuspinnan uranpohjien kumitusta. Tämä tuo lisäkestävyyttä sorateille ja yllättäviin tilanteisiin estämällä irtokivien ja muiden esineiden tunkeutumisen renkaan rakenteeseen, joka pahimmillaan voi johtaa renkaan rikkoutumiseen.”

Hyväkuntoiset renkaat vähentävät olennaisesti vesiliirron mahdollisuutta. Jotta autoilijoiden olisi helppo tarkkailla renkaidensa uransyvyyttä, Nokian Renkaat on kehittänyt kaksi nerokasta turvallisuutta parantavaa keksintöä: renkaiden kulumis- ja vesiliirtovaroittimen.

Renkaan keskirivan kulumisvaroitin (Driving Safety Indicator, DSI) ilmaisee uransyvyyden. Numerorivistöstä voi tarkistaa jäljellä olevan kulutuspinnan millimetreinä. Numerot häviävät yksitellen sitä mukaa, kun rengas kuluu. Vesiliirtovaroitin muistuttaa kasvaneesta vesiliirtoriskistä. Vesiliirtovaroittimen pisara häviää, kun urasyvyyttä on jäljellä vähemmän kuin 4 mm.

Turvallisuutta parantaa sivupinnan infoalueelta löytyvä paikka- ja painemuisti. Infoalueelle voidaan merkitä vaihdon yhteydessä oikeat paineet ja käyttöpaikka. Käyttömukavuutta ja turvallisuutta edistää lisäkenttä, johon voi kirjata kevytmetallivanteiden pulttien kiristysmomentin.

Nokian Hakka – ainutlaatuinen pohjoinen konsepti matkasi turvaksi

Nokian Hakka –kesärengasperhe on räätälöity pohjoisen olosuhteisiin. Valmistimme ensimmäiset kesärenkaat pohjoiseen jo vuonna 1932. Paljon on sen jälkeen muuttunut, mutta yksi asia pysyy: ymmärryksemme pohjoismaisista ääriolosuhteista.

Pohjoisen teille tyypilliset epätasaiset ja karheat tienpinnat sekä nopeasti vaihtuvat sääolot vaativat renkailta erityisominaisuuksia. Vaativat ja vaihtelevat kesäkelit on huomioitu Hakka-kesärenkaiden kumisekoitusten ja rengasrakenteiden kehitystyössä. Hakka-kesärenkaat käyttäytyvät yllätyksettömästi laajalla lämpötila-alueella, kestävät hyvin kulumista ja paikka paikoin heikkoja tieolosuhteita.

Kaikki Nokian Hakka -kesärenkaat ja Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaat ovat Hakka-turvan piirissä. Huonon tuurin rikkoessa Nokian Hakka- tai Nokian Hakkapeliitta -renkaan korjauskelvottomaksi, korvaa maksuton Hakka-turva uuden renkaan veloituksetta. Hakka-turva on voimassa neljän millimetrin uransyvyyteen saakka, enintään yhden vuoden ostohetkestä. Jos rengas rikkoontuu tien päällä, tulee Hakka-turvan tiepalvelu avuksi.

Pääinnovaatiot:

- Green Sense -konsepti. Turvallisuutta kaikissa olosuhteissa, ensiluokkaista kulumiskestävyyttä ja vihreämpää liikkumista. Uniikki Hakka Green Sense –konsepti muodostuu pohjoisen vaativiin kesäkeleihin kehitetystä Triple Zone -pintamallin innovaatioista ja Hakka Green Hybrid -kumiseoksesta.

- Triple Zones -pintamalli. Hallittua turvallisuutta ja ajamisen mukavuutta. Ulko-olkapään suuret ja voimakkaasti toisiinsa sidotut kuviopalat vakauttavat ajokäytöstä ja tekevät renkaasta tarkasti ohjautuvan. Keskialueen Active Hydro Zone huolehtii loistavasta pidosta ja hallittavuudesta niin kuivalla kuin märällä tiellä. Tarkasti suunnatut, tiheän verkoston muodostamat lamellit varastoivat ja siirtävät tehokkaasti veden renkaan ja ajoalustan välistä. Sisäolkapään Nokian Tyres Coanda –teknologia torjuu tehokkaasti vesiliirtoa. Kuviopalojen kulmien kaareva, hyppyrimäinen muotoilu ohjaa ja kiihdyttää veden virtausta pitkittäisurista poikittaisuriin.

- Nokian Hakka Green Hybrid -kumisekoitus. Loistava märkäpito, erittäin alhainen vierintävastus ja erinomainen kulumiskestävyys. Funktionaalinen täyssilicasekoitus mukautuu lämpötilan muutoksiin, mikä tuntuu erinomaisena märkäpitona niin keväällä kuin syksylläkin. Ympäristöystävällisen kumiseoksen polymeereihin yhdistetty 100 % biopohjainen hartsi tehostaa kevyttä menoa luomalla erittäin joustavan, mutta karkeiden teiden rasitusta erinomaisesti kestävän kokonaisuuden.

Julkaistu: 16.9.2020
1 kommentti