
Mitä rahalla saa? Vertailussa Jaguar i-Pace kohtaa Skoda Enyaq Coupen
Valkoinen Skoda Enyaq, hinta noin 65 tonnia. Metallinhohtoinen Jaguar i-Pace, karvan alle 100 000 euroa. Löytyykö vertailussa perusteita näiden sähköautojen huimalle hintaerolle?
Inflaatiosta, vai mistä lie kyse, mutta suomalaiset autonostajat ovat pikku hiljaa tottuneet siihen tosiasiaan, että uudet autot liikkuvat hintaluokassa 50 000 euroa ja siitä ylöspäin. Autojen sähköistyminen on samalla tarkoittanut niiden kallistumista. No, itse ajaminen on sitten sentään halvempaa – jos siis sähkön hinta ei taas jossain vaiheessa nouse viime talven lukemiin...

Mutta miten paljon euroilla on oikeasti vaikutusta sähköauton hyvyyteen? Saako reilusti paremman auton, jos lyö oikein rutkasti lisää rahaa kiinni? Päätimme ottaa siitä selvää. Taistelupariksi valitsimme myyntitilastoissa erinomaisesti pärjänneen Skoda Enyaqin coupe-versiona (65.000 euroa) ja sen vastinpariksi Jaguar i-Pacen (98.000 euroa), joka muuten oli vuonna 2018 ensimmäinen täyssähköinen premium-katumaasturi. Malli-iältään i-Pace onkin jo melkoinen nestori 2021 tehdystä kasvojenkohotuksesta huolimatta.
Huimasta hintaerosta huolimatta autoissa on paljon yhteistäkin: reilun 4,6 metrin pituus ja mainiot tilat perhekäyttöön. Ja tietenkin neliveto, joka on toteutettu nykytyyliin kahdella erillisellä sähkömoottorilla.


Jaguar kuuluu autonvalmistajana samaan premium-eliittiin kuin vaikkapa Mercedes-Benz, BMW, Audi tai Alfa Romeo. Siksi ei ole yllätys, että i-Pace vaikuttaa hyvin ylelliseltä. Auton muodot ovat kestäneet mainiosti aikaa ja sisätiloissa on panostettu niin materiaaleihin kuin varusteluunkin. Kuljettajan olot ovat suorastaan herraskaiset. Penkki on erinomainen ja ohjauspyörän säädöt anteliaat – ajoasennosta saa todella hyvän.


Ainoa pieni miinus on annettava tietoviihdenäytöstä, joka ei edusta tämän päivän parhaimmistoa. Mutta auton malli-iästähän oli jo puhetta; jossain sen pitää näkyä.
Takapenkki on hyvä kahdelle, mutta kolmen kuormalla tekee tiukempaa. Keskipaikalla pää ottaa kiinni lasikattoon jo keskimittaisella. Tavaratilan vetoisuudeksi luvataan peräti 656-litraa, mutta olisiko tässä pientä "Lapin lisää"? Kovin matalalta tila ainakin vaikuttaa.


Jaguar i-Pace on erittäin hyvin varusteltu auto. Mitään ei jää uupumaan. Ilmajousitus on toki lisävaruste, mutta siitä pyydetty 1 690 euron lisähinta on sangen maltillinen ja ehdottomasti kannatettava investointi.
Skoda Enyaq Coupe on myyntisuosikki Enyaqin trendikkäämpi kaksoisveli. Korin muotoilu miellyttää monen silmää jopa enemmän kuin perus-Enyaqin, mutta sutjakka perä verottaa jonkin verran tavaratilaa.
Jos Skoda joskus tunnettiin Volkswagenin halpisversiona, niin tällaisesta ei löydy enää viitettäkään. Roolit ovat melkeinpä kääntyneet toisin päin. Skodat ovat jo vuosien ajan olleet viimeistelyn ja varustelun osalta parasta, mitä VW-konsernilla on ollut kansanautojen rintamalla tarjota.
Enyaqin ohjaamossa on kivasti väljyyttä. Penkit ovat hyvät, vaikkakaan eivät aivan Jaguarin tasoa. Yleisilme on kaiken kaikkiaan viihtyisä ja ohjaamoergonomia kuljettajaystävällistä. Tietoviihdenäyttökin on nykyisellään varsin helppokäyttöinen. Fyysisiä painikkeita on toki ikävä.
Takapenkeillä on tilaa vaikka kolmelle aikuiselle. Panoraamalasikatto on coupe-korimallissa vakiona, mutta toisin kuin usein näkee, lasikaton kehykset eivät kutista pääntilaa. Tavaratila imee 570 litraa. Kontti ei käytännössä häviä Jaguarille lainkaan, vaikka litroja on vähemmän. Skodan tyyliin erilaisia kuorman kiinnitysratkaisuja riittää.


Molemmat autot ovat mainioita ajettavia, Jaguar suorastaan loistelias. Ohjaustuntuman osalta i-Pace on aivan ensiluokkainen. Tällaista toki sadan tonnin premium-katumaasturilta sopii odottaakin. Auto menee maantiellä kuin kiskoilla. Myös mutkatie ja kaupunkiajo maistuvat.
Jousitukseen on löydetty onnistunut balanssi tukevuuden ja mukavuuden välillä. Tällä autolla ajelisi mielellään yhdellä istumalla vaikka Lappiin ja takaisin.
Paitsi että se ei ole mahdollista. Varsin suuri kulutus ja keskinkertaiset pikalatausominaisuudet ovat Jaguar i-Pacen suurin kompastuskivi. Auto ottaa suurteholatauksessa virtaa vastaan – kevään ohjelmistopäivityksen jälkeen – nyt maksimissaan 115 kW:n teholla. Akkua voi lämmittää navigaattorin avulla vasta, kun varaus on pudonnut alle 10 prosentin.

Skoda Enyaqin kulutus on kohtuullista. Pikalaturilla "e-nakki" latautuu jopa 150 kW:n teholla. Akun esilämmitystä odotellaan vielä etäasennettavan päivityspaketin myötä.
Auto on ryhdikäs ja looginen, miellyttävä ajettava. Ohjauksessa on aivan riittävästi tunnokkuutta. Tehot tulevat ulos pontevasti ja kuminauhamaisesti, eivät hurjasti ryntäilemällä. Ajokokemus on laadukas: kaikki ominaisuudet ovat järkevässä tasapainossa. Rahalle saa paljon vastinetta.




Tasapelin anatomia
Tehot vai taloudellisuus? Jouduimme parivertailun kuluessa perimmäisten kysymysten äärelle. Ajettavuuden hienoudet ja moottorin voimavarat kutkuttavat automiehiä ja -naisia aina – ei siitä mihinkään pääse. Mutta sähköautoista kun puhutaan, taloudellisuus, toimintamatka ja latausominaisuudet ovat vähintäänkin yhtä tärkeitä arviointikriteereitä. Jaguar i-Pace ja Skoda Enyaq Coupe päätyivät nyt tasapisteisiin, vaikka ovat vahvuuksiltaan ihan erilaisia autoja. Enyaq on hintansa puolesta useampien ulottuvilla.