
Mitä rahalla saa? Vertailussa Jaguar i-Pace kohtaa Skoda Enyaq Coupen
Valkoinen Skoda Enyaq, hinta noin 65 tonnia. Metallinhohtoinen Jaguar i-Pace, karvan alle 100 000 euroa. Löytyykö vertailussa perusteita näiden sähköautojen huimalle hintaerolle?
Inflaatiosta, vai mistä lie kyse, mutta suomalaiset autonostajat ovat pikku hiljaa tottuneet siihen tosiasiaan, että uudet autot liikkuvat hintaluokassa 50 000 euroa ja siitä ylöspäin. Autojen sähköistyminen on samalla tarkoittanut niiden kallistumista. No, itse ajaminen on sitten sentään halvempaa – jos siis sähkön hinta ei taas jossain vaiheessa nouse viime talven lukemiin...

Mutta miten paljon euroilla on oikeasti vaikutusta sähköauton hyvyyteen? Saako reilusti paremman auton, jos lyö oikein rutkasti lisää rahaa kiinni? Päätimme ottaa siitä selvää. Taistelupariksi valitsimme myyntitilastoissa erinomaisesti pärjänneen Skoda Enyaqin coupe-versiona (65.000 euroa) ja sen vastinpariksi Jaguar i-Pacen (98.000 euroa), joka muuten oli vuonna 2018 ensimmäinen täyssähköinen premium-katumaasturi. Malli-iältään i-Pace onkin jo melkoinen nestori 2021 tehdystä kasvojenkohotuksesta huolimatta.
