Terveys ja hyvinvointi
Apu

Valitse kesäherkutteluun vähäsokerisia herkkuja

Valitse kesäherkutteluun vähäsokerisia herkkuja

Liiallinen sokeri panee hampaat, maksan, haiman ja elimistön rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan koville.
Teksti Noora Takamäki
Kuvat All Over Press
Mainos

Grillijuhlia, lomaherkuttelua ja ihania kesäjuhlia. Nautimme, sallitustikin, kesän iloista, ja niihin kuuluu herkullinen ruoka. Jossain vaiheessa on syytä palata takaisin arkeen, mutta varsinkin sokerista irti pääseminen voi olla hankalaa.

Sokeri on ravintoarvoltaan silkkaa energiaa, joten se voi vaikuttaa ylipainon kehittymiseen. Liiallinen sokeri panee hampaat, maksan, haiman ja elimistön rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan koville. Suomalaisen ravintosuosituksen mukaan ihmisen tulisi saada korkeintaan 50 grammaa sokereita vuorokaudessa. Tuo määrä vastaa 20 sokerinpalaa. Sillä tarkoitetaan niin ruoassa luonnostaan olevia sokereita, kuten hedelmäsokeria, kuin lisättyä eli esimerkiksi kahviin sekoitettua lusikallista.

Maailman Terveysjärjestö WHO on suositellut jo vuonna 2014 määrän puolittamista. WHO:n mukaan puolittamisella olisi merkittäviä terveyshyötyjä. Suomalaiset juovat tutkimusten mukaan 68 litraa sokeripitoisia limsoja ja syövät 14 kiloa makeisia vuodessa.

Voimakkaan makuinen tumma suklaa nitistää makeanhimon pienemmällä määrällä kuin makeiset. Esimerkiksi pulla ja hiivataikinapohjaiset piirakat ovat keksejä ja viinereitä parempi vaihtoehto vähärasvaisuutensa an­siosta.

Makeuttamattomat jogurtit, joita voi itse maustaa marjoilla ja itse leipominen auttavat sokerin määrän hallinnassa. Myös kastikkeet ja tomaattisoseet kannattaa tehdä mahdollisuuksien mukaan itse, koska valmistuotteet sisältävät yllättävän runsaasti sokeria.

Muista kuitenkin, että sokeri on kohtuullisesti käytettynä aivan sallittu herkku, eikä satunnaisesta herkuttelusta pidä kantaa huonoa omaatuntoa.

Lähteet: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, WHO

Julkaistu: 2.8.2018