Image

Vale, emävale, data Se on tiedetty, että tilastoihin ei voi luottaa. Enää ei voi dataankaan.



Vale, emävale, data Se on tiedetty, että tilastoihin ei voi luottaa. Enää ei voi dataankaan.

Kun suurin kaatuu, käy rytinä. 18. syyskuuta Yhdysvaltain ympäristövirasto tiedotti, että Volkswagen oli jäänyt kiinni päästötesteissä huijaamisesta.
Teksti Oskari Onninen
Kuvat Janne Iivonen

Yhtiö oli asentanut yli 11 miljoonaan dieselautoon ohjelmiston, jonka tarkoitus oli vähentää typpioksidipäästöjä testitilanteissa. Normaalissa ajossa typpioksipäästöt saattoivat olla jopa 40 kertaa suuremmat kuin testitilanteessa.

Oli jättiyhtiö, oli testit ja oli tulosdata. Mutta luottaa siihen ei voinut. Viikkoa myöhemmin Volkkari-sotku jatkoi leviämistään, kun eteen nousi taas sama kysymys. Talouslehti Bloomberg Businessweekin laajan artikkelin mukaan 11 prosenttia verkon bannerimainoksista ja neljänneksen videoista katsovat botit, eivät ihmiset. Väärennetty verkkoliikenne on bisnes, joka maksaa mainostajille ainakin viisi ja puoli miljardia euroa vuodessa.

Verkkomainonta toimii suurpiirteisesti siten, että mediatalot ja sivustot myyvät mediatoimistojen kautta mainostajille videoiden ja mainosten katsomiskertoja. Jälleen tuloksellisuuden takeeksi tarjotaan dataa, johon pitäisi luottaa, jos uskaltaa.

Suomessa suurin osa mainoksista ostetaan suoraan tutuilta mediataloilta tai hyvämaineisilta markkinapaikoilta, kertoo mediatoimisto Virran Head of Digital Michael Ovitz. Se ei kuitenkaan riitä. Bottiongelma on todellinen Suomessakin.

”Lokakuussa tehdyn tutkimuksemme mukaan bottinäyttöjä myydään huomattavia määriä myös kotimaan isoissa ja tunnetuissa medioissa.”

Ovitzin mukaan ongelmaa pitäisi saada suitsittua jo alkulähteillä. Reaaliaikaisesta mainosmyynnistä bottiliikenne voidaan suodattaa pois jälkikäteen, mutta se ei vielä riitä. Botit pitäisi saada siivottua myytävästä mainosnäkyvyydestä jo etu-käteen, ja siinä vastuu on mediatalojen.

”Mediatalojen pitäisi ottaa oma-aloitteisesti asia esille ja kertoa, miten he aikovat suodattaa bottiliikennettä etukäteen. Jos näin ei tapahdu, skandaali tai kriisi on mahdollinen lähitulevaisuudessa.”

Mainostajilla on vielä kova usko siihen, että Suomen markkinat ovat suojatut. Suomen pelastus on usein ollut pienen maan pienissä piireissä: hämäräpuljuille ei ole ollut tilaa tai tarvetta siinä missä englanninkielisillä markkinoilla. Mutta lintu-kodon suojissakaan ei enää saa mitä tilaa.

Julkaistu: 3.12.2015