Eeva

Vaivaako kolotus?

Nivelten hyvinvointia voi tukea liikkumalla ja välttämällä ylipainoa.
Kuvat iStock

Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus. Siinä nivelten pinnoilla oleva rusto rappeutuu. Nivelrikkoa syntyy kaikille ihmisille iän karttuessa. Rustopinnan rappeutumisen nopeus vaihtelee, ja se altistaa kivuille sekä heikentää nivelten toimintakykyä. Yleisintä nivelrikko on polvissa, lonkissa, selässä ja sormissa.

Niveliin kohdistuvat tapaturmat, kova kuormitus ja ylipaino altistavat nivelrikolle, kuten myös huono ergonomia ja virheelliset muuttumattomat asennot. Tupakointikaan ei ole hyväksi, koska se vaikuttaa aineenvaihduntaan ja verenkiertoon. Taipumus nivelrikkoon saattaa olla perinnöllistä. Ravinnon vaikutuksesta nivelrikon kehittymiseen ei ole tutkittua tietoa, mutta monipuolinen ja laadukas ravinto on aina suositeltavaa.

Nivelrikkoa voi ennaltaehkäistä ja hoitaa monipuolisella, kohtuullisesti kuormittavalla liikunnalla. Liikunta parantaa nivelten verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Nivelten ympärillä olevia lihaksia vahvistamalla ja venyttelemällä ylläpidetään nivelen tukevuutta ja liikkuvuutta. Se hidastaa nivelrikon etenemistä sekä ehkäisee ja lievittää kipua. Muista myös pysyä liikkeessä.

Nivelille hyviä liikuntamuotoja ovat muun muassa kävely, vesijumppa ja -juoksu, hiihto ja pyöräily. Jooga, pilates ja venyttely auttavat kehon hallinnassa ja nivelten liikeratojen säilyttämisessä. Sopiva liike on myös lääke. Hyvät tukevat jalkineet ovat olennaiset, ja erityisesti kovilla alustoilla liikuttaessa jalkineiden iskunvaimennus on tärkeää. Jos liikunnan aikana tai sen jälkeen kivut merkittävästi lisääntyvät tai jäävät päälle, liikuntamuoto kannattaa vaihtaa toiseen. Erilaisten lääkkeiden tai luontaistuotteiden tehosta nivelrikon parantamiseksi ei ole tutkittua näyttöä, mutta jotkut saavat niistä lievitystä oireisiin. Kipua voidaan lievittää tulehduskipulääkkeillä.

Asiantuntijana fysioterapeutti Iiris Salomaa Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymästä.

Juttu julkaistu Eevassa 4/2019. Nettiversiota on muokattu.

Julkaistu: 25.1.2020
Kommentoi »