Eeva

Vaivaako flunssa? Näin voit parantaa vastustuskykyäsi:


Pienellä säädöllä pystyt vahvistamaan vastustuskykyäsi entisestään.
Kuvat A-lehtien kuvatoimitus

  1. Hanki viherkasvi. Terveellinen ympäristö on vastustuskyvyn kannalta yhtä tärkeää kuin elintavat. NASAn tutkimuksessa tarkasteltiin lukuisia kasveja ja niiden vaikutusta ympäröivään ilmaan. Paljastui, että kasvavat kasvit imivät ilmasta ihmisille myrkyllisiä kaasuja, kuten bentseeniä. Älä kuitenkaan hanki mitä tahansa kasvia vaan kultaköynnös. 1970-luvun suosikin ominaisuudet ja vaatimukset sopivat tehtävään erinomaisesti, sillä se on helppohoitoinen ja kasvaa nopeasti, eikä se aiheuta allergiaa.
  2. Syö monipuolisesti. Mineraalien ja vitamiinien liian vähäinen saanti on yllättävän yleistä varsinkin ikääntyneillä ihmisillä, jotka usein syövät vähemmän ja yksipuolisemmin kuin nuorempi väestö. Puutteen voi korjata ruokavalion muutoksilla tai lisäravinteilla.
  3. Valaise kotisi oikein, sillä liian pimeä elintila väsyttää. Viherilman puolestapuhujan Jørn Viumdalin mukaan keinovalo on meille terveellisintä, kun se värikoostumukseltaan muistuttaa mahdollisimman paljon auringonvaloa. Tällaista on valkoisena kokemamme valo, jonka lämpötila on vähintään 5 000 kelviniä. Se vastaa auringonvalon lämpötilaa ulkona pilvisenä päivänä.
  4. Tee lyhyt metsäretki. Stressi altistaa sairastumiselle. Japanissa on jo pitkään uskottu shinrin-yokun, eli metsäkylpyjen, elvyttävään voimaan. Kasvit haihduttavat aromaattisia yhdisteitä, fytonsideja, joiden hengittämistä pidetään erittäin terveellisenä. Tutkimuksissakin on havaittu, että metsäretket laskevat stressihormonin määrää ja auttavat myös krooniseen stressiin.
  5. Liiku järkevästi. Säännöllinen kohtuullinen liikunta voi vähentää tulehduksia jopa kolmanneksella. Tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että erittäin rankan rasituksen seurauksena virustartunnan riski voi kasvaa jopa kuusinkertaiseksi.

Lue lisää: Jørn Viumdal: Viherilma – Luonnon raikkautta sisätiloihin (Bazar).

Lähteet: Harvard Health Publishing ja Society for General Microbiology.

Julkaistu: 3.10.2018