Tuulilasi

Väärää hevosta pelannut Hyundai käänsi katseensa sähköautoihin: "Se on paljon vaikeampaa, mitä ne ovat koskaan kuvitelleetkaan"

Väärää hevosta pelannut Hyundai käänsi katseensa sähköautoihin: "Se on paljon vaikeampaa, mitä ne ovat koskaan kuvitelleetkaan"
Hyundai Motor on tehnyt vahvoja panostuksia vetyautoihin, mutta nyt se on kääntämässä katseensa myös sähköistymiseen. Teslan menestys on saanut Hyundain havahtumaan sähköautoilun ihmeelliseen maailmaan.

Hyundai suunnittelee avaavansa kaksi pelkästään sähköautoja valmistavaa tuotantolinjaa, toisen ensi vuonna ja toisen 2024.

Hyundai on käynyt tiiviitä neuvotteluja akkujen ja sähköisten komponenttien valmistajien LG:n, Samsungin ja SK Groupin kanssa. Samat valmistajat tuottavat komponentteja myös Hyundain kilpailijoille Teslalle, Volkswagenille ja GM:lle.

Hyundai aikoo nyt panostaa paljon sähköautoihin. Yhtiön tavoite on myydä miljoona sähköautoa vuodessa ja saavuttaa vuoteen 2025 mennessä 10 % markkinaosuus sähköautoista.

LMC Automotiven tilastojen mukaan Hyundai myi viime vuonna 86 434 sähköistettyä autoa. Tesla myi niitä peräti 367 500 kappaletta, joten Hyundailla on melkoinen urakka edessään.

Nimettömänä pysynyt lähde Hyundain johtokunnasta kertoi Reutersille, että Hyundai ei ollut alun perin huolissaan Teslasta kunnes Tesla teki verrattain edullisen Model 3:n. Sen jälkeen Hyundailla alettiin ankarasti suunnitella omaa sähköautotuotannon kiihdyttämistä.

Yksikään perinteinen autonvalmistaja ei ole pystynyt haastamaan Teslaa sähköautomarkkinoilla. Esimerkiksi Volkswagen myi viime vuonna 73 278 sähköautoa, mutta se on panostanut valtavasti omaan täyssähköiseen ID-autoperheeseensä.

Hyundai päätti jo 2013 satsata vetyautoihin. Tucsonin vetyversio esiteltiin silloin, vuonna 2018 esiteltiin NEXO. Teknologinen linjaus ei kuitenkaan osoittautunut kannattavaksi; vetyautojen hinnat ovat edelleen selkeästi kalliimmat kuin sähköautojen. Se näkyy myyntiluvuissa; viime vuonna myytiin yhteensä vain 7707 kappaletta, kun sähköautoja myytiin 1,68 miljoonaa kappaletta.

”Emme odottaneet Teslan pystyvän dominoimaan niin nopeasti sähköautomarkkinoita”, Hyundain sisäpiirilähde kertoo.

Ennen Teslalla ja Fordilla työskennellyt nykyinen sähköautovalmistaja Lucidin varajohtaja Peter Hasenkamp uskoo, että perinteisillä asutonvalmistajilla on valtava urakka ottaa Tesla kiinni sähköautobisneksessä.

”Isoilla autotehtailla menee pari autosukupolvea, että ne pystyvät edes teoriassa onnistumaan sähköautomarkkinoilla. Se on paljon vaikeampaa, mitä ne ovat koskaan kuvitelleetkaan.”

Julkaistu: 28.7.2020
8 kommenttia