Tuulilasi

Uusissa salakuvissa Mercedeksen C-sarja

7

Saimme ihkauudet salakuvat tulevasta Mercedeksen C-sarjasta, jonka koodinimi on W206. Auto kuvattiin Pohjois-Ruotsissa.
Teksti Automedia
Kuvat Automedia

Auto kulkee samoissa jalanjäljissä kuin nykymalli, mutta se on tehty uudelle MRA2-alustalle. Se on kehitysversio nykyisestä takavetoalustasta, josta käytetään myös E-sarjassa. Se on hiukan nykyistä kevyempi ja siinä on joitakin samoja komponentteja kuin Mercedeksen EVA-sähköautoalustassa, jolle tulevat EQ-mallit tehdään.

Uuteen C-sarjaan tulee tutut nelisylinteriset moottorit, kuten 2,0-litrainen OM 654 diesel, joka lanseerattiin vuonna 2016 E-sarjassa.

Tarjolle tulee myös uuden sukupolven kuusisylinteriset diesel- ja bensiinimoottorit. 3,0-litrainen inline-six diesel tuli jo S-sarjaan sen kasvojenkohotuksen yhteydessä viime vuonna. Yhdellä turbolla siitä irtoaa 286 hevosvoimaa ja kahdella 340. Kolmelitrainen bensiinimoottori möyhii 400 hevosvoimaa.

Autoon tulee myös lataushybridi, millainen on myös nykyisessä C-sarjalaisessa. Siinä yhdistyy nelisylinterinen bensiinimoottori ja sähkömoottori. Pelkällä sähköllä voi ajaa tällä moottorilla selkeästi enemmän kuin edellisellä, ainakin 100 kilometriä.

48V sähköjärjestelmällä on myös paljon etuja; se antaa virtaa ilmastointilaitteelle ja turboahtimelle, mikä alentaa polttoaineenkulutusta.

Mercedes vaihtaa tähän malliin xenon-valot LED:eihin. LED:it tulevat kuitenkin lisävarusteeksi.

Tämä C-sarjalainen saa myös ison kasan avustusjärjestelmiä, millaisia on jo uudessa S-sarjassa. Auton voi ajaa talliin käyttämällä älypuhelinsovellusta. Heren toimittamien erittäin tarkkojen digitaalisten karttojen avulla voidaan auton nopeutta kontrolloida rajoitusten mukaiseksi. kaluston kuuluu myös WLAN hotspot, nettiyhteys autossa on ilmainen ensimmäiset kolme vuotta.

Kojelauta tulee todennäköisesti kokemaan täysmullistuksen. Siitä tulee todennäköisesti hyvin samankaltainen kuin mitä Audi on kehittänyt A8:aan. Kun kuljettaja ojentaa kätensä kohti virtuaalista mittaristoa, sen koko suurenee. Eleohjausta Mercedes ei sen sijaan halua käyttää, koska sen mielestä liian moni erilainen kontrollijärjestelmä saa kuluttajat sekaisin.

Julkaistu: 18.12.2018