
Mazdan tuore avokattoinen pikkusportti MX-5 ylsi neljään tähteen, samoin kuin pienikokoinen Opel Karl. Euro NCAP tiukensi tänä vuonna törmäystestejään huomattavasti, ja yhä useampi uusi automalli on jäänyt saavuttamatta korkeimman arvosanan.
Viisi tähteä saaneen Hyundai Tucsonin tulosta kehuttiin kauttaaltaan hyväksi ilman suurempia heikkouksia. Aikuisten suojasta Tucson nappasi 86 %, lasten suojasta 85 %, jalankulkijasuojasta 71 % ja turvavarusteista myös 71 %.
Mazda MX-5 suoritui törmäystesteistä yleisesti hyvin, ja erityisesti jalankulkijasuoja oli erinomainen (93 %). Viides tähti jäi kuitenkin uupumaan, koska autoon ei ole tarjolla hätäjarrutusavustinta tai muita vastaavia nykyaikaisia aktiivisia turvavarusteita.
Opel Karlin neljän tähden tulosta kehutaan suhteutettuna auton pienen kokoon. Osittaisessa etutörmäyksessä nuken pää osui kuitenkin ilmatyynyn pohjaan, ja täysmittaisessa etutörmäyksessä kuljettaja valahti pois tyrvavöistä, mikä lisäsi polvivamman riskiä. Parhaimmat pisteet Karl sai etutärmäyksestä (74 %) ja heikoimmat turvavarusteista (64 %).
Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.