
Uusien sähköautobrändien äärimmäisen hankala tunkeutua markkinoille - tämä mies tietää, miksi
Iso joukko sähköautojen valmistamiseen keskittyviä start up -yrityksiä on saanut kerättyä suuret summat rahaa taakseen. Niillä on kuitenkin sama ongelma kuin Teslalla alussa; todella harvalla on vielä minkään sortin tuotetta valmiina, eikä liikevaihtoa - voitoista puhumattakaan - ole luvassa vielä aikoihin.
Sijoittajat tuntuvat kuitenkin luottavan tulevaisuuteen ja ennusteisiin. Hyvä esimerkki on Fisker. Se perustettiin 2016, kolme vuotta edeltäjänsä Fisker Automotiven konkurssin jälkeen. Se on aina halunnut Teslan haastajaksi. Fisker ilmoitti kesällä tehneensä 2,9 miljardin dollarin fuusioitumisen Spartan Energy Acquisition Corpin kanssa ja yhtiö on menossa pörssiin tämän vuoden aikana.
Pääomaa löytyy, mutta ensimmäinen täyssähköinen SUV Fisker Ocean on ainakin kahden vuoden päässä tuotannosta. Tuotannon aloittaminen on pitkälti kiinni siitä, miten pian löytyvät kumppanit, jotka pystyvät toimittamaan kaikki tarvittavat komponentit ja rakentavat auton.
Fiskerin perustaja Henrik Fisker on tuttu kasvo autoteollisuudessa, hän on mm suunnitellut urheiluautoja kuten Aston Martin Vantagen. Fisker Automotiven kanssa hän kuitenkin epäonnistui raskaasti poltettuaan siihen rahaa yli miljardi dollaria. Syntyi toki yksi auto, Fisker Karma. Sen tuotannossa oli isoja hankaluuksia ja ensimmäiset autot saatiin asiakkaille kaksi vuotta suunniteltua myöhemmin, auton hintakin oli paljon suurempi, mitä alkuun ilmoitettiin. Lopulta tuotanto jouduttiin keskeyttämään.
Nyt Henrik Fisker uskoo oppineensa läksynsä.
”Moni uusi yritys ei pysty valmistamaan menestyksekästä tuotetta aikataulussa. Se on vain tyly fakta. Tällöin kysymys on pitkälti siitä, kuinka paljon sijoittavat ovat valmiita antamaan anteeksi”, Fisker sanoo Reutersille.
Fisker ei ole ainoa, joka on epäonnistunut sähköautoyrityksissään.
”Tämä on saanut varmasti sijoittajat varovaisemmaksi. Nyt he selvittävät tarkemmin yritysten taustoja ja puntaroivat onnistumisen mahdollisuuksia. Ehkä he myös miettivät, kuinka kallista ja hankalaa on saada ylipäätään uuden brändin auto markkinoille. Aika moni alkaa ymmärtää, kuinka monimutkainen tämä teollisuudenala on.”
Fisker Oceanin prototyyppi on tyylikäs keskikokoinen SUV, tuotantomalin hintalapuksi on ajateltu 37 500 dollaria (31 700 euroa). Itse tuotannon pitäisi alkaa 2022. Kun auto ehtii markkinoille, samoilla apajilla ovat Teslan Model Y, Fordin Mustang Mach E, Volkswagenin ID.4 ja ainakin puoli tusinaa muuta kilpailijaa.

Jos Oceanin tavoitehinta pitää kutinsa, siitä tulee 2500 dollaria edullisempi kuin Volkswagewnin ID.4:stä, joka tulee myyntiin jo tämän vuoden aikana.
Kun Fisker esitteli suunnitelmiaan sijoittajille heinäkuussa, se kertoi pystyvänsä valmistamaan 175 000 autoa vuonna 2024, liikevaihdon pitäisi tuona vuonna olla 10,6 miljardia ja voiton ennen veroja kaksi miljardia.
”Nämä lukemat eivät perustu pelkästään Fisker Oceaniin, suunnittelemme koko ajan myös muita autoja. Tämä on vain visio, mutta se on hyvä ja järkevä visio. Ei kukaan silti voi taata, että se toteutuu. Uusien sähköautoja valmistavien yritysten on lähes mahdotonta ennustaa, millainen niiden myynti tulee lopulta olemaan”, Fisker sanoo.