Tuulilasi

Uusien autojen autoverottomassa hinnassa piilee uhka − Saksa esimerkkinä

4


Uusien autojen autoverottomassa hinnassa piilee uhka − Saksa esimerkkinä

Saksassa uusien autojen autoveroton hinta on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa. Tästä saamme kiittää juurikin autoveroa, joka tiputtaa autoverotonta hintaa alaspäin.
Teksti Max Lange
Kuvat Nissan

Jos esimerkiksi otetaan Nissanin menestysmalli Qashqai, ei suomalainen maksa uudesta autostaan edes tälläkään hetkellä paljoa saksalaista enempää. Acenta-varustetasoinen 1,2-litraisella turbomoottorilla varustettu Qashqai maksaa Suomessa 24 761 euroa. Sen autoveroton hinta on huomattavan alhainen: 19 914 euroa.

Saksassa ei makseta autoveroa auton oston yhteydessä, joten maan autojen hinnat ovat autoverottomia. Samainen Acenta-tasoinen Qashqai kustantaa Saksassa peräti 23 890 euroa. Ero ei ole kovin iso autoveron sisältävään Qashqaihin Suomessa.

Selityksen autoverottoman hinnan suurelle erolla antaa Kauppalehden haastattelema LänsiAuton toimitusjohtaja Tommi Köninki:

"Autonvalmistajat ovat myyneet autoja Suomeen halvemmalla kuin muihin maihin autoveron takia. Alennus vaihtelee merkeittäin, mutta se koskee kyllä kaikkia merkkejä. Veroton hinta on täällä 5–10 prosenttia edullisempi kuin Saksassa."

Jos autovero poistuisi siis Bernerin ehdotuksen mukaan, saattaisivat autot olla hetkellisesti huomattavasti nykyistä halvempia. Autonvalmistajat alkaisivat luultavasti kuitenkin myymään autojaan nykyistä kalliimmalla maahantuojille, jotta he saisivat nostettua katteitaan.

Autojen kuluttajahinnat tuskin nousisivat yhtä korkeiksi, kun ne nyt ovat, mutta tämänhetkisistä volyymimallien verottomista hinnoista lienee turha unelmoida.

Aiheesta uutisoi ensimmäisenä Kauppalehti.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää

Julkaistu: 19.1.2017