Tuulilasi

Uusi Toyota GR Yaris: Suomessa syntynyt

Uusi Toyota GR Yaris on puhdas urheiluauto, joka on syntynyt uudelleennousseesta Toyotan ralliosaamisesta WRC-sarjassa. Menestyksen muovaama malli toteuttaa TOYOTA GAZOO Racingin perusperiaatetta parhaimmassa muodossaan: aina parempia autoja, joiden ajettavuus on ainutlaatuinen yhdistelmä hauskuutta ja palkitsevuutta.
Kuvat Toyota

Täysin uuden Yaris-malliston huipulle sijoittuvassa mallissa on hyödynnetty isossa mittakaavassa TOYOTA GAZOO Racingin ja Tommi Mäkinen Racing -tiimin suomalaista pitkän linjan osaamista. Lukemattomat testikilometrit Toyotan WRC-tiimin kotiseuduilla Keski-Suomessa ovat hioneet tästä mallista sen mitä se on - mm. seuraavan Yaris WRC -auton tyypitysmallin. Vuoden 2020 loppupuolella esiteltävä malli on Toyota GR Supran jälkeen toinen maailmanlaajuisesti saataville tuleva Toyotan GR-malli.

Vuoden 2020 Tokyo Auto Salon -tapahtumassa esiteltävän uutuuden jokainen ominaisuus uhkuu suorituskyvyllä kyllästettyä DNA:ta. Täysin uusi alustarakenne, voimalinja, jousitus, omamassan optimointi sekä aerodynaamiset ominaisuudet yhdessä GR-FOUR -nelivetojärjestelmän kanssa tekevät mallista ainutlaatuisen.

Uusi Toyota GR Yaris on Toyotan ensimmäinen nelivetoinen urheiluauto ja WRC-tyypitysmalli Celica GT Four -mallin tuotannon päättymisen jälkeen vuonna 1999. Kyseinen malli toimi pohjana Toyotan siihen asti parhaimmalle menestystarinalle WRC:n osalta saavuttaen 30 voittoa, neljä henkilökohtaista maailmanmestaruutta ja yhden valmistajakohtaisen mestaruuden. Kunnianosoituksena Celica GT Four -mallia kohtaan kantaa uusi GR Yaris ylpeydellä takaluukussaan GR-FOUR -logoa.

Suunnittelun kolmena keihäänkärkenä ovat olleet aerodynamiikka, painojakauma ja alhainen omamassa. Tommi Mäkinen Racing -tiimin WRC-kokemusta omaava henkilöstö on hionut autosta todellisen helmen, minkä kolmiovinen kori on valmistettu keveistä materiaaleista kuten hiilikuitupolymeerista sekä alumiinista. Vaikuttavan teho-painosuhteen lisäksi uusi alustarakenne mahdollistaa leveämmän raideleveyden taka-akselilla sekä takapään jousitusratkaisun päällekkäisillä kolmiotukivarsilla.

Vaikka uusi GR Yaris sijoittuu täyden uuden Yaris-malliston yläpäähän, on sen design ainutlaatuinen kolmiovisuutensa ja 91 mm matalamman kattolinjansa ansiosta. Karmittomat etuovet tukevat coupemaista ulkonäköä etusäleikön ja ilmanohjaimien alleviivatessa auton ehdotonta GR-statusta yhdessä 18-tuumaisten kevytmetallivanteiden kanssa.

Täysin uusi kolmisylinterinen 1.6-litrainen moottori hyödyntää monia moottoriurheilusta tuttuja ominaisuuksia. Esimerkiksi mäntien jäähdytys tapahtuu useamman öljysuihkun voimin, pakoventtiilien halkaisija on normaalia suurempi ja imukanavat ovat osittain kiillotetut. 1 618 cm3 iskutilavuudella tämä voimanpesä tuottaa 192 kW / 261 hv huipputehon ja 360 Nm huippuväännön. Pakokaasuahdin on kuulalaakeroitu ja kuusivaihteinen vaihteisto on erityisesti tätä mallia varten suunniteltu. Yhdessä auton kevyen rakenteen (omamassa on vain 1 280 kg) on lopputuloksena painteho-painosuhde 4,9 kg / hv, joka siivittää auton 0 - 100 km/h kiihdytyksen alle 5,5 sekuntiin ja elektronisesti rajoitettuun 230 km/h huippunopeuteen.

GR-FOUR -nelivetojärjestelmä optimoi kevyen rakenteen mahdollisuuteen ohjata vetoa yksittäisille pyörille. Voimanjako eteen ja taakse on toteutettu nopeatoimisella monilevykytkimellä. Hieman toisistaan poikkeavat välityssuhteet etu- ja takatasauspyörästöille mahdollistavat teoreettisen voimanjaon aina täydestä etuvetoisuudesta täyteen takavetoisuuteen. Tämän ansiosta järjestelmä on huomattavasti kevyempi verrattuna esimerkiksi jatkuviin nelivetojärjestelmiin keskitasauspyörästöineen.

Kuljettaja voi säätää nelivetojärjestelmää olosuhteisiin sopivaksi. Normaalitilanteessa perusvoimanjako eteen/taakse on 60/40. Sport-tilassa järjestelmä on takapainotteinen 30/70-jaolla ja Track-tilassa nopeaa rata-ajoa varten 50/50. Kaikissa tiloissa kuljettajan toiminta, ajoneuvon käyttäytyminen ja ajoalustan ominaisuudet vaikuttavat voimanjaon säätöön.

GR Yaris -mallin alustarakenne on uusi osoitus TNGA-alustarakenteen monikäyttöisyydestä ja skaalautuvuudesta. GA-B -alustarakenteeseen, joka on käytössä uuden sukupolven Yaris-mallissa on yhdistetty GA-C -alustarakenteen takaosa. Tämä mahdollistaa normaalisti Yaris-mallissa käytettävän yhdystukiakseliston sijaan päällekkäisten kolmiotukivarsien käytön ja sallien nelivedon vaatiman tekniikan asentamiseen tarvittavan tilan.

Myös jarrut on kehitetty urheilullista ajoa silmälläpitäen sisältäen halkaisijaltaan 356 mm uritetut etujarrulevyt nelimäntäisillä jarrusatuloilla. Lisävarusteena saatava varustepaketti tuo ajettavuuteen vielä oman ulottuvuutensa lisäämällä varusteluun Torsen-tasauspyörästöt niin etu- kuin taka-akselille, erilaisen jousitusprofiilin sekä Michelin Pilot Sport 4s -renkaat.

Toyota GR Yaris:

Moottori

Tyyppi Suora kolmisylinterinen

Venttiilikoneisto DOHC, 12 venttiiliä, muuttuva imuventtiilien ajoitus

Polttoainejärjestelmä D4S - Suora ja epäsuora suihkutus

Imujärjestelmä Kuulalaakeroitu pakokaasuahdin

Iskutilavuus (cm3) 1 618

Sylinterin halkaisija ja iskunpituus (mm) 87,5 X 89,7

Puristussuhde 10,5 : 1

Suurin teho (hv / kW) 261/192

Suurin vääntömomentti (Nm) 360

Päästötaso Euro 6d Temp

Voimansiirto GR-FOUR -nelivetojärjestelmä

Tyyppi Käsivalintainen kuusivaihteinen

Suorituskyky

Teho-painosuhde (kg/kW - kg/hv) 6,7 - 4,9

Huippunopeus (km/h) 230 (elektronisesti rajattu)

Alusta

Etupyörien tuenta McPherson

Takapyörien tuenta Päällekkäiset kolmiotukivarret

Ohjaus Sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus

Kääntöympyrä (m) 10,8

Jarrut

Edessä (halkaisija mm) Jäähdytetty levy (356)

4-mäntäinen satula

Takana (halkaisija mm) Jäähdytetty levy (297)

2-mäntäinen satula

Renkaat Dunlop SP Sport MAXX050

Michelin Pilot Sport 4s (lisävarustepaketissa)

Rengaskoko 225/40R18

Ulkomitat (mm)

Pituus 3 995

Leveys 1 805

Korkeus 1 460

Akseliväli 2 558

Raideleveys edessä 1 530

Raideleveys takana 1 560

Massa (kg)

Omamassa (ilman kuljettajaa) 1 280

Julkaistu: 10.1.2020
4 kommenttia