Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutisia

Uusi Toyota C-HR+ todistaa, että nyt Toyota tulee tosissaan sähköautojen markkinoille – ja panokset kovenevat

Toyota C-HR+ rantautuu Suomeen ensi vuoden alussa. Uudistunut bZ4X saapuu Suomeen alkusyksystä samaan aikaan Urban Cruiserin kanssa. Kolmikko muodostaa varsin kattavan sähköisen katumaasturimalliston.

10.4.2025 Tuulilasi

Sähköauto on nyt sitten Toyotallakin virallisesti osa normaalia mallistoa – ainakin jos mallinimeen on uskominen. Ja ei, täyssähköinen C-HR+ ei rakennu samalle pohjalevylle kuin tavallinen C-HR, vaan se jakaa tekniikan bZ4X:n kanssa – eli se on siis kasattu e-TNGA-perusrakenteen päälle.

Sisarusten kokoero on 17 senttiä, eli C-HR+ on 4,52 metriä pitkä. Ihan kompakti ei sekään siis ole. No tätä varten on tietysti vielä Urban Cruiser.

Isosisareensa verrattuna C-HR+:n akselivälissä on 10 sentin ero, mikä tuntuu jo takapenkin jalkatiloissa. Myös tavaratilasta joutuu vähän tinkimään, kontti imaisee 416 litraa. Se ei ole tämän kokoisessa autossa mitenkään erinomainen lukema.

Uusi Toyota C-HR+ sähköauto tulee Suomeen 2026

Tyylillisesti C-HR+ omaa samaa ilmettä sekä bZ4X:n että myös nimikaimansa kanssa. Kooltaan jonnekin niiden puoliväliin sijoittuvana C-HR+ on selvästi isosisartaan menevämmän näköinen. Muodoissa on kiilamaisuutta ja linjakkuutta, mutta kokonaisuus on vielä sopivan rauhallinen.

Sukulaisuussuhde bZ4X:ään toistuu tietysti myös ohjaamossa. Kojelautaa hallitsee näyttävä 14-tuumainen kosketusnäyttö. Keskikonsoli on leveä sekin, ja siihen mahtuu latautumaan kaksi kännykkää langattomasti rinnakkain.

Uusi Toyota C-HR+ todistaa, että nyt Toyota tulee tosissaan sähköautojen markkinoille – ja panokset kovenevat

Ilahduttavasti akkukokoja on kaksi: 57,7 ja 77 kWh. Pienemmän akun kera tulee vain sähkömoottori etuakselille, isomman akun saa joko etu- tai nelivetoisena.

Tehoversioita on kolme. Etuveto pienellä akulla työstää tiehen 123 kW (167 hv), kun isompi akku nostaa tehon 165 kW (224 hv) lukemaan. Nelivedolla saa jo sporttiset kyydit, kun tehoa on 252 kW (343 hv). Satasen vauhtiin riennetään 5,2 sekunnissa.

Pienen arkailun jälkeen Toyota rynnistää nyt siis toden teolla sähköautojen pariin. Uudistunut bZ4X saapuu Suomeen alkusyksystä samaan aikaan Urban Cruiserin kanssa, ja C-HR+ rantautuu meille ensi vuoden alussa. Kolmikko muodostaa varsin kattavan sähköisen katumaasturimalliston.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt