
Uusi Škoda Octavia 4.5 jatkaa tutuilla vahvuuksilla – Tämä kaikki siinä on uutta
Škoda Octavian ulkoiset uudistukset ovat maltillisia, mutta ohjaamossa päivitys näkyy heti tyylikkyytenä.
Octavia on pitkälti se auto, johon koko Škodan nousu kiteytyy. Vuonna 1996 esitellystä ensimmäisestä uuden ajan Octaviasta lähtien niitä on myyty jo reilusti yli seitsemän miljoonaa kappaletta. Neljäs sukupolvi on ehtinyt nyt elinkaarensa puoliväliin, joten on uudistusten aika. Ne keskittyvät pitkälti varusteisiin sekä uusiin tyylivaihtoehtoihin. Melko klassinen facelift siis.
Ulkoiset uudistukset ovat maltillisia. Sekä etu- että takapuskurin helmat ovat saaneet uutta muotoa, ja keulasäleikkö on niin ikään uusi. Myös logo on päivitetty. Ajovaloissa tarjolla ovat uuden sukupolven Matrix-ledvalot. Perään on kirjoitettu Octavia, ja myös takaledit ovat uudet. Myös vannemuotia on stailattu. Moottorivaihtoehtoina ovat neljä bensakonetta ja kaksi dieseliä. Kaksi pienempää 1.5 TSI:tä ovat tarjolla myös kevythybrideinä. Enemmän tehoa kaipaaville tarjotaan 2-litraisia myllyjä, tehokkain versio on 265-heppainen RS. Paljon ajaville on valittavana kaksi kaksilitraista dieseliä.

Ohjaamossa päivitys näkyy heti tyylikkyytenä. Ennen lisävarusteena saatava 10-tuumainen mittaristo on esimerkiksi nyt vakiovaruste. Myös Infotainment-järjestelmiä on päivitetty, ja kojelaudassa kosketusnäytön suurin koko on 13 tuumaa. Tehtaan puolesta on tarjolla neljä varustetasoa: Essence, Selection, SportLine ja RS. Suomeen on harkinnassa lisäksi myös viides varustetaso, nimeltään Style. Yksilöintiä harrastetaan vielä lisää sisustukseen saatavan yhdeksän erilaisen tyylivaihtoehdon myötä. Myös turvavarusteita on parannettu.
Emomerkin VW:n tapaan myös Skodat haluavat keskustella entistä enemmän, tekoälypohjainen ChatGPT-botti integroidaan Skodan omaan Laura-puheohjausavustajaan. Puhekomentojen käyttö tulee siis paranemaan.
