
Uusi Škoda Kodiaq tulee – Tämä kaikki siinä on uutta
Ensimmäiset uudet Kodiaqit saapuvat Suomeen jo nyt toukokuussa, ja myynti alkaa 150-hevosvoimaisella, 48 voltin teknologiaa hyödyntävällä kevythybridillä. Tilat ovat yhä Kodiaqin parasta antia – samoin Škodalle tyypilliset ja fiksut arkea helpottavat ratkaisut.
Toisen sukupolven Skoda Kodiaq seuraa uudistuksissa pitkälti samaa kaavaa kuin Superb, jonka ulkomaan ensikoeajo on tämän lehden sivulla 49. Autojen ulkomuodoissa on tietysti paljon eroja, koska korimallit ovat niin erilaiset, mutta voimalinjojen, varusteiden ja ohjaamon tyylin suhteen autot ovat melko lähellä toisiaan.
Ensimmäiset uudet Kodiaqit saapuvat Suomeen jo nyt toukokuussa, ja myynti alkaa 150-hevosvoimaisella, 48 voltin teknologiaa hyödyntävällä kevythybridillä (alk. 44 513 e) sekä kahdella eri- tehoisella dieselillä: maltillisempi 150 hv:n versio (alk. 47 260 e) on etuvetoinen ja tehokkaampi 193 hv:n versio (alk. 53 314 e) nelivetoinen. Suomen osalta se kaikkein mielenkiintoisin versio, eli 204 hevosvoimainen ladattava hybridi noin 100 kilometrin sähköisellä toimintamatkalla saapuu aavistuksen myöhemmin.
Uusi Kodiaq jakaa tekniikan Volkswagen Tiguanin kanssa. Edeltäjään verrattuna sen mitat ovat kasvaneet maltillisesti, pituutta on tullut lisää noin kuusi senttiä. Isohkoksi katumaasturiksi Kodiaq on myös kiitettävän virtaviivainen, mikä näkyy varsin alhaisessa ilmanvastuskertoimessa 0,28. Kodiaqin uutta ilmettä korostavat uusi keulamaski sekä keulan laidoilla olevat led-matriisivalot. Helmat ja pyöränkotelot korostavat katumaasturimaisuutta.

Kojelaudan keskellä on iso 13-tuumainen kosketusnäyttö. Sen alla keskikonsolin yläosassa on kolme säätörullaa, eli kunnon fyysiset käyttökytkimet ajon aikana useimmiten tarvittaville toiminnoille. Keskimmäisen kiertokytkimen toiminnot ovat muokattavissa; tämän kytkimen taakse piiloutuu suuri määrä toimintoja. Varustelistoja on myös täydennetty, tarjolla on mm. ensi kertaa tuulilasiin heijastuva näyttö. Myös auton turvavarustusta on parannettu.
Tilat ovat yhä Kodiaqin parasta antia – samoin Škodalle tyypilliset ja fiksut arkea helpottavat ratkaisut. Takapenkkiläisille on runsaasti jalka-, polvi- ja pääntilaa, ja tavaratila venyy moneen. Kontin koko vaihtelee 340 litrasta (7-paikkaisena) 910 litraan (5-paikkaisena). Ladattavassa hybridissä akku syö hieman kontin vetoisuutta, tavaratila imee siinäkin silti 745 litraa. Laajimmillaan kaikkien takaistuiten selkänojat kaadettuna ruumaan mahtuu jopa 2105 litraa. Matkustamoon on saatavilla runsaasti erilaisia tyyli- ja verhoiluvaihtoehtoja tyylikkäistä kangasverhoilusta nahkaan. Jokaiselle löytynee oma sopiva tyylisuunta.