Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutiset

Neljännen sukupolven Mitsubishi Outlander vihdoin Suomeen – Audin ja kiinalaisen kumppanin uusi sähköautomerkki on... AUDI

Hyundailta on luvassa uusi vetyauto. Entä millainen mahtaa olla Mercedes Benzin älykkäin auto ikinä?

23.12.2024 Tuulilasi

Pioneeri uudistuu

Neljännen sukupolven Mitsubishi Outlander saadaan vihdoin alkuvuodesta Suomeen. Kyseessähän on uusin painos autosta, joka tavallaan aloitti koko ladattavien hybridien buumin reilut 10 vuotta sitten. Outlanderin plugareita on myyty Euroopassa yli 200 000 kappaletta, ja Suomessakin kauppa kävi.

Sähköllä päästään hyvissä olosuhteissa 86 kilometriä. Akun koko on 22,7 kWh. Se ruokkii kahta sähkömoottoria: etuakselille sijoitetun sähkömoottorin teho on 85 kW (116 hv) ja taka-akselin moottorin 100 kW (136 hv). Nelisylinterisessä ja 2,4-litraisessa bensakoneessa on tehoa 100 kW (136 hv). Voimalinjan yhteisteho on hulppeat 225 kW (306 hv). Outlander on luonnollisesti nelivetoinen.

Outlanderin hinnat alkavat 49 990 eurosta. Plugari on ainoa Eurooppaan tuotava Outlanderin malliversio. Varustetasoissa on sen sijaan valinnanvaraa, niitä on peräti viisi. Parhaimman varustetason hinnat alkavat 64 990 eurosta.

Audi on nyt... AUDI

Audi tuo yhteistyössä kiinalaisen kumppaninsa SAIC:n kanssa myyntiin uuden sähköautomerkin, jonka nimi on... AUDI. Kaikki siis isoilla kirjaimilla. Ja neljän renkaan sijaan keulaa komistaa auton merkki tyylikkäästi valokirjaimilla kirjailtuna. Kyseessä on siis vain – ainakin toistaiseksi – Kiinassa myyntiin tuleva auto.

Esimakua tarjoilee AUDI E -konsepti. Ihan vaatimattomasti ei lähdetä liikkeelle, sillä konseptilla on mittaa 4,87 metriä. Pohjana on 800 voltin teknologialle perustuva pohjalevy ja 100 kWh:n akusto. Sähkömoottoreita on kaksi ja tehoa luvataan 570 kW (775 PS).

Vetyunelma elää

Muistatteko vielä Hyundai Nexon? Jos ette, ei kannata nolostua, sillä Suomeen niitä myytiin vain yksi kappale. Hyundai on Hondan ja Toyotan kanssa yksi harvoja valmistajia, joka on tuonut vetyauton tuotantoon. Suurin myyntiä rajoittava tekijä lienee puutteellinen jakeluverkosto, Suomessa ei esimerkiksi ole tällä hetkellä lainkaan julkisia vetyasemia. Muualla Euroopassa tilanne on toki parempi.

Nyt Hyundai on korvaamassa Nexon, ja ensimmäinen vihje seuraajasta annetaan Initium -nimeä kantavan konseptiauton avulla. Kyseessä on Nexon tapaan katumaasturi, jonka muodoissa on yhdistetty sekä Ioniq 5:n että Santa Fe:n piirteitä. Neliönmuotoiset pikselit ovat Hyundain juttu tällä hetkellä.

Vetysäiliöihin saadaan sen verran vetyä, että autolle on luvassa 650 kilometrin toimintamatka. Vety muutetaan polttokennossa sähköksi, jotta saadaan virtaa 120 kW:n (163 hv) sähkömoottorille. Initiumin tuontaversio esitellään vuoden 2025 aikana.

Ola painaa kaasua

CLA on Mercedeksen ensimmäinen uudelle, kompakteja automalleja varten kehitetylle perusrakenteelle valmistettava automalli. Se esitellään ensi vuoden aikana. Autosta on nähty jo salakuvia, ja nyt Mercedes on julkaissut ensimmäisen kuvan kehitystesteissä olevasta autosta. Sen rattiin on päässyt myös Mercedeksen ruotsalainen pääjohtaja Ola Källenius.

Tekniikka mahdollistaa joustavasti erilaiset sähkö- ja hybridiratkaisut. Digitalisaation ytimessä on uusi MB.OS-käyttöjärjestelmä. Källeniuksen mukaan kyseessä on älykkäin auto, jonka Mercedes on koskaan valmistanut.

Numeroiden valossa

600 kW:n tehoinen pikalatausasema sähköautoille esiteltiin marraskuussa Zürichin autonäyttelyssä. Tehokisa kiihtyy.

101 – tämän verran oli marraskuun alussa pelkästään sähköllä liikkuvia kuorma-autoja Suomen autokannassa. Kasvu on ollut nopeaa – kiitos tukien. Kaasukäyttöisiä kuorma-autoja löytyy 746 kappaletta. Kuorma-autoja on Suomessa liikennekäytössä noin 91 000 kappaletta, eli diesel jyrää toki vielä pitkään.

46 ehdokasta kilpailee Auto- ja liikennetoimittajien valitsemasta Vuoden Auto Suomessa -tittelistä tänä vuonna. Voittaja julkistetaan 12. joulukuuta.

61 446 uutta henkilöautoa on päätynyt rekisteriin Suomessa lokakuuhun mennessä. Lukema on 18,1 prosenttia alhaisempi kuin viime vuonna. Sähköautojen osuus on 28,6 % ja ladattavien hybridien 20,3 %.

9 000 henkilöä, sen verran Nissan aikoo erottaa henkilökuntaansa maailmanlaajuisesti. Samalla autojen tuotantoa leikataan 20 prosentilla. Nissan on panostanut vahvasti sähköautoihin, vähemmän hybrideihin.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt