Tuulilasi

Uusi Mercedes-AMG E63 – nelivetoinen superauto taksi-Mersun vaatteissa

1


Uusi Mercedes-AMG E63 – nelivetoinen superauto taksi-Mersun vaatteissa

Mercedes-AMG on julkistanut E-sarjan ärhäkimmän mallin E63. Auto on nyt ensimmäistä kertaa nelivetoinen, mikä lisää auton suorituskykyä tuntuvasti.
Teksti Max Lange
Kuvat Daimler

E63 on tunnettu aiemmin erittäin tehokkaana Autobahn-hirviönä, eikä uutuus aio tehdä tästä poikkeusta. Auton tehot on kuitenkin nostettu S-mallissa peräti 612 hevosvoimaan, mikä on perhe-sedaniin erittäin vaikuttava lukema.

612 hevosvoimaa ja 850 Nm vääntöä aiheuttavat kuitenkin sen, että tämä teho olisi vaikea saada turvallisesti enää tiehen vain takapyörien välityksellä. Siksi Mercedes on päättänyt tehdä E63:sta nyt nelivetoisen. Järjestelmää Mercedes kutsuu nimellä AMG Performance 4MATIC+ all-wheel drive.

Mercedes kehuu, että nelivetojärjestelmä on huippumoderni. Järjestelmä pystyy jakamaan vääntöä etu- ja taka-akseleiden välillä täysin muuttuvasti. 100 prosenttia väännöstä voidaan tarvittaessa taka-akselilta myös etuakseleille. Voima välittyy sähkömekaanisen kytkimen avulla. Mercedes kehuu, että fiksun nelivedon avulla auton luonnetta voi muuttaa turvallisesta nelivedosta hurjaksi takavetoiseksi driftausautoksi vain nappia painamalla. Tätä varten Mercedes on tuonut E-sarjaan Ford Focus RS:stä tutun driftausmoodin.

Moottorina E63:ssa on AMG GT:n ja C63:n keulalta tuttu 4,0-litrainen kaksoisahdettu V8-moottori. E-sarjassa tosin moottori tuottaa enemmän tehoa kuin missään AMG:n mallissa aikaisemmin. Nelivedon turvin Eemeli kiihtyy nyt 0–100 km/h nopeuteen vaivaisessa 3,4 sekunnissa – tämä on superautojen lukema! Kun rajoitin on poistettu, huippunopeutta luvataan 300 km/h.

E63:n vaihteisto on myös mielenkiintoinen. Autossa käytetään voimakkaasti muunneltua 9-portaista automaattivaihteistoa, jota Mercedes kutsuu AMG Speedshift MCT:ksi. Vaihteistossa on uusi liikkeellelähdöissä avustava märkä-kytkin, joka korvaa momentinmuuntimen.

Ulkoisesti E63 on varsin odotetun näköinen, joskin se ei pullistele ulkonäöllään. Ulkopuoliset levikkeet on pidetty minimissään. AMG:ksi auton tunnistaa isoista ilmanottoaukoista edessä, suurista vanteista sekä räyhäköistä kulmissa sijaitsevista tuplapakoputkista. Mikään keijukainen uutuus ei ole, sillä sen paino nousee 1 880 kiloon.

Sedanin lisäksi, uudesta Mercedes-AMG E63:sta on luvassa myöhemmässä vaiheessa farmariversio. Auton virallinen julkistus suurelle yleisölle tapahtuu Los Angelesin autonäyttelyssä marraskuussa. Markkinoille se tulee keväällä 2017.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 26.10.2016