
Mazda esitteli täysin uuden CX-5:n – Pituus kasvoi, tavaratila laajeni ja ohjaamoon tuli jättinäyttö
Mazdan kolmannen sukupolven CX-5 on venynyt yli 11 senttiä, tavaratila on kasvanut 61 litralla ja ohjaamossa loistaa jopa 15,6-tuumainen kosketusnäyttö Google-pohjaisella järjestelmällä.
Artikkelin kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai artikkelin lopussa olevalla lomakkeella.
Mazda on uudistanut mallistonsa selkärangan, eli esitellyt kolmannen sukupolven CX-5:n. Tyyli on tuttua Kodoa, mutta muotoja on veistetty aavistuksen terävämmäksi. Auto on myös kasvanut, pituus on venähtänyt melkoisesti – peräti 11,5 sentillä. Tästä on hyötynyt etenkin tavaratila, joka on nyt 61 litraa suurempi.
Ohjaamossa suurin muutos näkyy uudessa kosketusnäytössä, jonka koko on varustetasosta riippuen joko 12,9 tai 15,6 tuumaa. Uutta on myös Google-pohjainen käyttöjärjestelmä. Käytössä ovat siis sekä tekoälypohjainen Gemini-assistentti että Google Play -sovellukset.
Voimanlähteenä uutukaisessa on 2,5-litrainen bensamoottori, jonka tukena on kevythybriditeknologiaa. Moottori tuottaa tehoa 104 kW (141 hv) ja vääntöä 238 Nm. Moottorin jatkeena on aina kuusivaihteinen automaatti. Vetotavan voi sen sijaan valita; tarjolla ovat sekä etu- että neliveto.
Mercedes julkaisee sähköisen CLA Shooting Braken – yli 700 km toimintamatka ja reilusti tilaa

Moni varmasti pettyi, kun Mercedes ei esitellyt sähköistä farmaria EQE:stä. Nyt hyötyperä on vihdoin tulossa, tosin viistoperänä, eli CLA Shooting Brakena. Tekniikka on luonnollisesti sama kuin linjakkaassa sedanissa. Akun koko on 85 kWh, ja toimintamatkaa luvataan enimmillään 761 kilometrin verran.
Uuden pohjalevyn myötä CLA SB on kasvanut hieman edeltäjäänsä verrattuna, ja etenkin akseliväli on venähtänyt melkoisesti. Tästä hyötyvät niin takamatkustajat kuin tavaratilakin. Jälkimmäistä on luvassa 455 litraa. Takaistuimet kippaantuvat nurin kolmessa osassa, jolloin tila laajenee mukavasti 1 290 litraan. Lisäksi keulalta löytyy frunk, joka imaisee vielä tavaraa 101 litran edestä.
Shooting Brake tulee tarjolle sekä taka- että nelivetoisena, ja jälkimmäisen kohdalla auton perään saa kiinnitettyä 1 800 kiloa painavan jarrullisen kärryn. Suomeen autoja on lupa odotella ensi keväänä.
Subaru hyökkää sähkömarkkinoille – kolme uutuusmallia, mukana erikoisesti nimetty Uncharted

Subaru tuo kolme uutta sähköautoa myyntiin tämän vuoden lopulla ja ensi vuoden alussa. Ensimmäisenä näistä saapuu uudistettu Solterra, joka on omaa sukuaan Toyota bZ4X. Sen speksit ovat: 252 kW (338 hv), 73,1 kW/h akku ja yli 500 km toimintamatka.
Solterra saa pian seuraa hieman kompaktimmasta katumaasturista, jolla on erikoinen mallinimi; Uncharted, eli kartoittamaton. Sen Toyota-sisar on puolestaan C-HR+. Tarjolla on sekä etu- että neliveto.
Kolmas uutuus on puolestaan E-Outback, eli Toyota bZ4X Touring. Sen speksit ovat: 280 kW (375 hv), 74,7 kW/h akku ja yli 450 km:n toimintamatka.
Opel Mokka GSe on Opelin sporttisin sähköauto – kiihtyy 0–100 km/h alle kuudessa sekunnissa

Opel on esitellyt Mokan GSE-versiona, samalla se on salamakeulan toistaiseksi sporttisin sähköauto. Tehoa on 207 kW (280 hv) ja voimaa 345 Nm. Näillä reserveillä ennätetään satasen vauhtiin 5,9 sekunnissa. GSE on etuvetoinen. Sähkönsä moottori ottaa 54 kWh:n kapasiteetin omaavasta akusta.
Urheilullinen tyyli näkyy sekä ulkopuolella että sisätiloissa. Ohjaamoon tarjotaan mm. alcantara-päällysteiset sportti-istuimet pulleilla sivuttaistuilla. Ulkoisista yksityiskohdista huomio kiinnittyy puolestaan hieman viilattuun keulailmeeseen sekä keltaisiin jarrusatuloihin. Myyntiin loppuvuodesta.