
Edulliset pikkuautot tuntuvat olevan katoavaa kansanperinnettä, koska niiden sähköistäminen ei ole taloudellisesti kannattavaa autonvalmistajille, ja ilman sähköä taas hiilidioksidipäästöt ovat liian korkeat. Tämä on sääli, sillä suurkaupunkien kaduilla näkisi mieluummin vähäpäästöisiä polttomoottorisia pikkuautoja kuin isoja sähköisiä katumaastureita. Mutta elämä on... Eurooppa on politiikkansa valinnut.
Onneksi kaikki eivät ole vielä luovuttaneet. Ja Kian muotoilijat eivät todellakaan vähättele Picanton olemusta uudistuksissa. Keula on etenkin GT-line kuosissa jopa röyhkeän massiivinen.
Jatkuva verkkoyhteys ja muita kivoja herkkuja
Ohjaamossa on kojelaudassa vakiona 8-tuumainen navigointi- ja multimediajärjestelmän kosketusnäyttö. Älypuhelin yhdistyy autoon bluetoothin välityksellä, ja lisäksi multimediajärjestelmä tarjoaa mahdollisuuden älypuhelimen peilaukseen Apple CarPlayn, tai Android Auton avulla.
Laite tukee myös Kia Connect -järjestelmää, eli Picanto on jatkuvasti verkkoyhteydessä. Navigointi huomioi näin reaaliaikaisen liikennetilanteen reittiopastuksessa, ja näytöltä näkyy myös sijaintiin perustuva sääennuste. Kivoja herkkuja pikkuautossa.
Uudistunut Kia Picanto on saatavana joko 1,0- tai 1,2-litraisella bensamoottorilla. Näistä pienempi on kolmisylinterinen ja hengittää ilman ahtamista. Nelisylinterinen ja 1,2-litrainen moottori on tehokkaampi ja sopii niille, joiden on taajamien lisäksi poikettava myös isommille teille.
Päästöjen vähentämiseksi moottoreiden pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmää on kehitetty, minkä lisäksi imuventtiilien ajoitusta on optimoitu. Myös palotilojen jäähdytystä on tehostettu.
Pitkä akseliväli auton kokoon nähden
Molempien moottoriversioiden jatkeena on aina viisiportainen manuaalivaihteisto, joka on joko täysin manuaalinen tai automatisoitu manuaali – eli robottivaihteisto. Jälkimmäinen sopii niille, jotka pörräävät enimmäkseen taajamissa.
Taajamissa on edukseen myös Picanton kompakti 3,6 metrin mitta. Auton akseliväli on kuitenkin auton kokonaismittaan nähden varsin pitkä 2,4 metriä, mikä tekee hyvää niin sisätilojen maksimointiin kuin myös ajamisen vakauteen.
Lyhyen koeistumisen perusteella ohjaamossa viihtyy isompikin kuski, ja takapenkillä on yllättävän hyvin tilaa. Tavaratilakin vetää perusasennossaan useamman kauppakassin, eli 255 litraa. Picanton voi kehua siis tarjoavan kokoaan suuremmat ominaisuudet.
Uudistunut Kia Picanto ehtinee Suomeen vielä tämän vuoden puolella. Erilaiset mallivaihtoehdot, varustetasot sekä hinnat selvinnevät syksyn aikana. Seitsemän vuoden takuu on kuitenkin yhä selviö.