Uusi Kia EV4 Suomeen kahden korimallin voimin – Kompakti EV2 tulossa 2026 – Täyssähköinen PV5 tulee olemaan lajinsa ensimmäinen
Kia EV4 nähdään loppukesästä kahden korimallin voimin, ja pidemmän akselivälin ansiosta sisätilat ovat entistä avarammat. Luvassa on myös erittäin kompakti EV2 sekä PV5 joka tuo Kian kantikasta muotoilua katukuvaan hyötyajoneuvojen puolella.
Kialla on ollut vauhti päällä, eikä se osoita hiipumisen merkkejä. Uusia sähkömalleja on luvassa useampaan kokoluokkaan – ja nyt ilahduttavasti myös hyötyajoneuvojen puolelle.
Mielenkiintoisiin uutuus on Kia EV4, joka nähtiin jo Suomessakin AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa. Se tulee myyntiin loppukesästä kahden korimallin voimin, joista kumpikaan ei ole katumaasturi. Hatchback ja Sedan tarjoavat ilahduttavan ja tervetulleen vaihtoehdon lukuisille katumaastureille.
Kia EV4 jakaa perustekniikan Suomessa Vuoden Autoksi valitun Kia EV3:n kanssa, mutta tarjoaa pidemmän akselivälin myötä avarammat sisätilat. Akuston kokoja on kaksi: 58,3 ja 81,4 kWh. Myynti alkaa etuvetoisella mallilla, mutta ensi vuoden puolella mallistoon lisätään myös nelivetoisia versiota.

Kompakti Kia EV2 ja laatikkomainen PV5
Ja ei Kia ole katumaastureitakaan kokonaan hylkäämässä. Luvassa on myös erittäin kompakti EV2, jonka muodoista on saatu vihiä muotoilututkielman avulla. Tuotantoversio ehtinee kauppoihin vasta ensi vuonna. Sen serkku, eli Hyundai Inster, on sen sijaan ehtinyt jo Suomeen. Kuinka lähellä toisiaan sisarukset ovat, se jää nähtäväksi, sillä Kia ei ole julkistanut vielä mitään tarkempia teknisiä tietoja uutukaisestaan.

Se sen sijaan tiedetään, että Kian kantikas muotoilu näkyy pian katukuvassa myös hyötyajoneuvojen puolella. Laatikkomainen PV5 on ensimmäinen Platform Beyond Vehicle -sarjan jäsen. Kryptinen nimi tarkoittaa, että samasta teknologiasta kasataan asiakkaille umpipakettiauto ja sen tila-automainen henkilöautoversio, mutta myös muita korimuunnoksia. Ja kyseessähän on siis täyssähköinen tuote.

Hyötyajoneuvobusiness ei ole ehkä maailman seksikkäin ala, mutta se on kuin valtion tarjoama leipä; kapeudestaan huolimatta varsin pitkä. Tavaroiden pitää kulkea jatkossakin, ja jopa entistä enemmän, nykyään kun on trendikästä tilata kaikki verkosta.
Kia PV5 pohjautuu Kia EV3- ja EV4 -henkilöautoista tuttuun 400 voltin E-GMP -alustaan, mutta sitä on muokattu varsin voimakkaasti, eli suunnittelussa on otettu huomioon hyötyajoneuvon tarpeet. Tekniikasta johtuen PV5 on tietysti etuvetorakenteinen. Cargosta on tulossa kolme versiota: perusmalli, pidennetty versio ja myös korkeampi ja tilavampi kuljetin.
Tarjonta kasvaa vielä ensi vuonna, kun perusversioiden rinnalle tulee lukuisia muunnosmalleja, muun muassa retkeilyauto.