Tuulilasi

Uusi halogeenipolttimo melkein kuin xenon – "pidentänyt kuljettajan näkemää aluetta 45 metrillä"

Uusi halogeenipolttimo melkein kuin xenon – "pidentänyt kuljettajan näkemää aluetta 45 metrillä"

Vaikka ledit, laserit ja xenonit ovat autovalojen uutta aaltoa, halogeenit ovat edelleen eniten käytetty polttimo.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Tuomas Kolehmainen
Mainos

Useimmat uudetkin autot toimitetaan luotettaviksi osoittautuneilla halogeenipolttimoilla.

Philips Automotive kehittää halogeenipolttimoita jatkuvasti, ja sen kaksi uutuutta parantavat turvallisuutta lisäämällä näkyvyyttä jopa 45 metriä. Tämä antaa lisää aikaa väistää esteitä pimeällä tiellä.

Philips Automotiven uudet halogeenipolttimot X-Treme Vision 130 % ja WhiteVision lisäävät näkyvyyttä ja erottumiskykyä aiempiin halogeenipolttimoihin verrattuna. Laadussa päästään valmistajan mukaan jo erittäin lähelle xenon-polttimoita.

Philips X-Treme 130 % on nimensä mukaisesti 130 prosenttia perushalogeenipolttimoa kirkkaampi. Se antaa kuljettajalle enemmän aikaa huomata esteet ja reagoida niihin.

“Uusi teknologia on pidentänyt kuljettajan näkemää aluetta 45 metrillä tavalliseen halogeenipolttimoon verrattuna. Ajettaessa 80 kilometriä tunnissa se tarkoittaa kahta ylimääräistä sekuntia reagoida esteisiin”, kertoo Philips Automotiven Suomen myyntipäällikkö Toni Tammi.

Toinen uutuus on WhiteVision-polttimo, jonka korkeampi värilämpötila antaa samanlaisen valkoisen valotehosteen kuin xenon-polttimo.

Valkoinen valo tekee autosta tyylikkäämmän, mutta polttimo lisää myös turvallisuutta. Polttimon 60 prosenttia voimakkaampi valoteho auttaa huomaamaan tiemerkinnät ja kyltit paremmin, ja silmälle mukavampi värilämpötila auttaa kuljettajan keskittymiskykyä yöajossa.

Vaikka autovalot ovat kehittyneet viime vuosina ja esimerkiksi ledeihin ja laseriin perustuvia polttimoita on käytössä, Philips uskoo, että vanhempaa tekniikkaa on kehitettävä edelleen turvallisemmaksi.

“Useimmissa uusissa autoissa käytetään edelleen halogeenipolttimoita. Ne ovat suosittuja ja tunnetaan vakaina, laadukkaina polttimoina. Meidän on siksi kehitettävä vanhaa tekniikkaa paremmaksi samalla, kun kehitämme uutta”, sanoo Tammi.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 18.9.2014