Tuulilasi

Uusi BMW 5-sarjan farkku on käynyt laihdutuskuurilla – Suomeen toukokuussa



Uusi BMW 5-sarjan farkku on käynyt laihdutuskuurilla – Suomeen toukokuussa

BMW:n tuore 5-sarjalainen on saanut nyt myös farkkukorisen versionsa. BMW kertoo, että kaikin puolin paranneltu uutuus on suunniteltu erityisesti Euroopan markkinoita varten.
Teksti Max Lange
Kuvat BMW

Farkkumallin uudistukset ovat pääosin identtisiä sedanin kanssa. Auton yleisestä kasvusta huolimatta BMW on onnistunut tiputtamaan 5-sarjan farmarin painoa peräti 100 kilolla. Tavaratilan tilavuus on noussut 10 litralla 570 litraan. Kun penkit on kaadettu, kasvaa tila 1 700 litraan.

Merkittävää kuitenkin on, että BMW on nostanut farkkumallin kantavuutta peräti 120 kilogrammalla 730 kilogrammaan. Uutuus jotakuinkin edeltäjämallin mitoissa. Farkun pituus on kasvanut 3,6 cm ja leveys 0,8 cm verrattuna edelliseen sukupolveen.

Kaikissa 5-sarjan farmareissa tulee vakiona takailmajousitus, joka korjaa auton korkeuden kuormasta riippumatta. BMW kehuu, että edeltäjään verrattuna polttoainetalous on parantunut noin 11 prosentilla. Tätä avittavat parantunut aerodynamiikka sekä aiempaa taloudellisemmat moottorit.

Voimalinjavaihtoehdot ovat yhteneväiset sedan-mallin kanssa. Farkun saa usealla eri bensiini- ja dieselmoottorivaihtoehdolla, sekä taka- että nelivetoisena. 520d:n parina on saatavilla myös manuaalivaihteisto, kaikissa muissa versioissa automaattivaihteisto on vakiona.

Genevessä esiteltävä 5-sarjan farkun ennakkomyynti starttaa jo helmikuun alussa, ja Suomeen se ennättää toukokuussa. Malliston edullisimman BMW 520d Touringin hinnat starttaavat 52 931 eurosta.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 1.2.2017