Autot ja liikenne
Tuulilasi

Uudet nastasäännöt – Tuulilasi testasi: riittääkö talvirenkaiden pito?

Uudet nastasäännöt – Tuulilasi testasi: riittääkö talvirenkaiden pito?

Uudet nastasäännöt vähentävät teiden kulumista, mutta riittääkö uuden polven renkaissa pitoa?
Teksti Oskari Pentti
Kuvat Juha Juntto
Mainos

Vaikka tuoreen nastarengastestimme renkaita heinäkuun alussa voimaan tullut sääntö ei vielä koske, ovat lähes kaikki mukana olevat renkaat uudenmallisia.

Bridgestone osallistui testiin uudella renkaallaan, jossa on nastan kovametallipäässä ristikuvio. Continental puolestaan on liki ennallaan, mutta nastan kärkipalan muotoa on muutettu, ja se täyttää uuden säännön.

Dunlop ja Goodyear ovat lähimpänä viimevuotisia malleja, mutta ne ovatkin vanhan säännön mukaisia. Päivitys on tulossa ensi vuoden lumille. Hankook on ollut harvemmin testeissämme mukana, mutta tälle vuodelle tehtaalta tuli uutuus, joten otimme sen mukaan.

Michelin on näistä ensimmäinen, joka noudattaa uutta nastasääntöä: 50 nastaa per renkaan vierintäkehän metri.

Myös Nokian on mukana uutuusrenkaallaan. Se hätkähdyttää nastamäärällään, sillä nastoja on yli tuplasti Micheliniin verrattuna.

Pirellin osalta tilanne on hieman mutkikkaampi, sillä uutuutta on myynnissä kahdenlaisena versiona. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa nastat on kulutuspinnan keskiosalla asennettu toisin päin kuin reunoilla. Käsiinsä voi kuitenkin saada myös Pirellin, jossa kaikki nastat ovat samoin päin. Mittaustulokset pitävät paikkansa vain nyt testatulle rengaskoolle. Siitä, täyttääkö rengas uudet säännökset, ei edes valmistajalla ole tietoa, sillä hyväksyntäkokeet ovat kesken.

Mukana nastarengastestissä ovat:

  • Bridgestone, Blizzak Spike-01
  • Continental Conti Ice Contact
  • Dunlop, Ice Touch
  • Goodyear, Ultra Grip Ice Arctic
  • Hankook, Winter / Pike RS
  • Michelin, X-Ice North 3
  • Nokian, Hakkapeliitta 8
  • Pirelli, Ice Zero

Lue kattava nastarengastestimme tänään torstaina ilmestyvästä numerosta 12/2013.

Julkaistu: 12.9.2013