Tuulilasi

Uuden Focuksen myynti alkaa marraskuussa – tässä moottorivaihtoehdot

2


Uuden Focuksen myynti alkaa marraskuussa – tässä moottorivaihtoehdot

Marraskuussa myyntiin tuleva uusi Focus tuo SYNC 2 -yhteydenpito- ja navigointijärjestelmän ensi kertaa Eurooppaan.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Ford

Lisäksi entistä tehokkaampaan, mutta taloudelliseen moottorivalikoimaan kuuluu 1,5-litran EcoBoost-bensiini- ja TDCi-dieselmoottorit.

"Emme tyytyneet pelkkään ykkössijaan, vaan halusimme tehdä uudesta Focuksesta vieläkin upeamman”, sanoo Fordin Stephen Odell tiedotteessa.

”Uudessa Focuksessa on nykyaikainen muotoilu, edistyksellistä teknologiaa ja johtavaa polttoainetehokkuutta."

Uutta muotoa

Uuden Focuksen muoto heijastelee valmistajan mukaan Fordin globaalia muotoilua.

Focus näyttää nyt matalammalta ja leveämmältä, ja siinä on uusi konepelti, maski ja etusäleikkö. Konepellin muotoilu luo autolle voimakkaan ilmeen. Focus on saatavana neli- ja viisiovisena sekä farmarimallina.

Kapeammat ja kulmikkaat etuajovalot, pitkulaiset sumuvalot sekä kromikorostukset tuovat oman lisänsä ulkoasuun. Myös auton takaosa on virtaviivaisempi uudistetun takaluukun ja kapeampien takavalojen ansiosta.

Vaihtoehtoja konehuoneeseen

Uusi Focus on jopa 19 prosenttia polttoainetehokkaampi kuin nykyinen malli, ja sen CO2-päästöt ovat alhaisemmat läpi koko malliston.

Vuoden 2014 ensimmäisen puoliskon aikana yksi kolmesta Euroopassa myydystä Focus-mallista oli varustettu 1,0 litran EcoBoost-moottorilla. Uuteen Focukseen on edelleen saatavana 100-hevosvoimainen 1.0 EcoBoost -bensiinimoottori, jonka CO2-päästöt ovat 99 g/km.

Moottorivalikoiman uutuus on 1,5 litran EcoBoost-bensiinimoottori, jonka saa 150- tai 182- hevosvoimaisena ja kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla varustettuna. Automaattivaihteisto tulee saataville vuoden 2015 alussa. Yhdistettynä kuusivaihteiseen manuaaliseen vaihteistoon moottori on seitsemän prosenttia polttoainetehokkaampi verrattuna teholtaan vastaavaan 1,6 litran EcoBoost-moottoriin, joka poistuu valikoimasta.

Focukseen saa nyt ensimmäistä kertaa myös Fordin 1,5 litran TDCi-dieselmoottorin joko 95- (saatavana alkuvuodesta) tai 120-hevosvoimaisena. Moottorin palamisprosessi on merkin kaikkien aikojen polttoainetehokkain, ja siinä on myös nitrogeenioksidisuodatin.

120 hevosvoiman moottori kuusivaihteisella PowerShift-automaattivaihteistolla on polttoainetehokkuudeltaan 19 prosenttia parempi kuin nykyinen, 115 hevosvoiman 2,0-litrainen TDCi-moottori PowerShift-vaihteistolla. 150-hevosvoimaisen mallin manuaaliversio tuo jopa 15 prosentin parannuksen edelliseen 140 hevosvoiman malliin verrattuna.

95-hevosvoimaisen version CO2-päästöt ovat 98 g/km, mikä on 10 prosenttia vähemmän kuin 1,6-litraisella dieselillä. Polttoaineenkulutus sadalla kilometrillä on 3,8 litraa manuaalivaihteistolla.

Paranneltu 2,0-litrainen TDCi-dieselmoottori on tehokkaampi, se vääntää paremmin ja on polttoainetehokkaampi kuin edeltäjänsä. 150-hevosvoimainen moottori on 15 prosenttia taloudellisempi kuin aiempi 140-hevosvoimainen versio manuaalivaihteistolla tai automaatilla, kun käytössä on Auto-Start-Stop ja muuttuvasiipinen turboahdin. Moottorissa on vääntöä 340-370 Nm.

Teknologiassa riittää

Fordin langattomassa SYNC 2 -hallintajärjestelmässä on korkearesoluutioinen 8-tuumainen värikosketusnäyttö ja kehittynyt englanninkielinen äänihallinta, jolla pääsee helpommin käyttämään radiota, navigaatiota, ilmastointia ja yhteensopivia matkapuhelimia.

SYNC 2:sen navigointijärjestelmässä on myös ensimmäistä kertaa Euroopassa jaettu näyttöruutu, jossa on yksityiskohtaiset tiedot risteyksistä, puhutut kadun nimet, 3D-näkymät valtatieliittymistä sekä maamerkeistä ja lisäksi Michelinin matkaopas.

SYNC 2:lla käytettävät englanninkieliset äänikomennot ovat aiempaa yksinkertaisemmat. Yksi sana riittää, olipa kyseessä sitten ajokohteen antaminen navigaattorille tai musiikkikappaleen valinta esittäjän mukaan. Esimerkiksi painamalla äänihallintapainiketta ja sanomalla ”I´m hungry” ilmestyy ruudulle lista paikallisista ravintoloista, joihin sitten saa ajo-ohjeet.

Uusi Focus on myös ensimmäinen Ford, joka tarjoaa rinnakkaispysäköintijärjestelmän (Perpendicular Parking). Se on uusi handsfree-pysäköintiteknologia, joka auttaa kuljettajaa pysäköimään toisen auton viereen.

Nykyisessä Fokuksessa on Active Park Assist-pysäköintiavustaja, joka käyttää ultraäänitunnistimia paikantamaan pysäköintipaikkoja ja ohjaa autoa kuljettajan hallitessa kaasua ja jarrua. Kahden uuden anturin lisäys uuden Focuksen takaosaan mahdollistaa rinnakkaispysäköintijärjestelmän toimimisen samalla tavalla.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 18.9.2014