Image

"Tämän maailman sylkykupit ovat todellisia pyhiä" – Tällainen on ex-pappi Kai Sadinmaan puhdistama usko, joka tuo kristillisyyden nykypäivään

"Tämän maailman sylkykupit ovat todellisia pyhiä" – Tällainen on ex-pappi Kai Sadinmaan puhdistama usko, joka tuo kristillisyyden nykypäivään
Kai Sadinmaa oli evankelis-luterilaisen kirkon räyhäävä kriitikko, joka erotettiin riitojen seurauksena pappisvirasta. Mutta jos haukkuu, on reilua tarjota vaihtoehto. Mitä Sadinmaa tarjoaa maallistuneen valtauskonnon tilalle?
Julkaistu: 7.1.2022

Jumala on äiti

Jumala on hyväksyvä äiti. Rangaistuksia jakava, alistava Jumala on vanhentunut ja sovinistinen kielikuva menneestä ajasta.

Hän vie minut vihreille niityille,

hän johtaa minut vetten ääreen,

siellä saan levätä.

Hän virvoittaa minun sieluni,

hän ohjaa minua oikeaa tietä

nimensä kunnian tähden.

Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa,

en pelkäisi mitään pahaa,

sillä sinä olet minun kanssani.

– Psalmi 23: 2–4

Miehinen Jumala ei pelasta maailmaa tai sinua. Sotaisilla kielikuvilla Jumalasta on perusteltu kolonialismi, kansanmurhat, orjuus, lasten pahoinpitelyt ja luonnon riisto. Äijämäinen Jumala teki meistä itsekkäitä ja nyt näemme julmuutemme seuraukset.

Isän, Pojan ja Pyhän Hengen sijaan Jumala on Äiti, Rakastaja ja Ystävä. Näkemällä Jumalan äitinä vahvistamme elämänmyönteisyyttä, ihmisen kokonaisvaltaista hyväksymistä ja suljemme sisäämme koko luomakunnan. Kuva Jumalasta rakastajana on säväyttävä, jopa skandaalimainen. Rakastaja-Jumala tyydyttää sinun syvimmän kaipauksesi täydellisesti hyväksyvässä rakkaudessaan.

Maailma on yksi

Maailma on Jumalan ruumis, jonka sisällä on kaikki: jokainen ihminen sekä eläimet, kasvit ja kivet. Mikään ei ole ulkopuolella, ja todellisuus on yksi ja jakamaton.

Silloin susi kulkee karitsan kanssa

ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen,

vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä

ja pikkupoika on niiden paimenena.

Lehmä ja emokarhu käyvät yhdessä laitumella,

yhdessä laskeutuvat levolle niiden vasikat ja pennut,

ja leijona syö heinää kuin härkä.

Ja imeväinen leikkii kyyn kolon äärellä,

vastikään vieroitettu lapsi kurottaa kättään

kohti myrkkykäärmeen luolaa.

Kukaan ei tee pahaa, ei tuota turmiota

minun pyhällä vuorellani.

– Jesaja 11: 6–9

Et ole yksin. Olemme riippuvaisia toisistamme: ihmiset keskenään, orgaaninen ja epäorgaaninen maailma, eläimet, kasvit, kaikki. Jokainen atomimme on osa universumin kokonaisuutta. Kuva maailmasta Jumalan ruumiina kutsuu meidät pitämään huolta ja kantamaan vastuuta yhteisestä hyvinvoinnista.

Jumala on jo täällä, tässä maailmassa. Hän on kaikkialla, ei vain niillä alttareilla, joita häntä varten on pystytetty.

Usko, mitä haluat

Usko on jokaisen oma asia. Jumala ei vaadi oikeaoppisuutta tai uskontunnustuksia, eivätkä papit tiedä oikeaa tapaa rakastaa Jeesusta. Jokainen löytää oman totuutensa ja on, mikä on.

Pyytäkää, niin teille annetaan.

Etsikää, niin te löydätte.

Kolkuttakaa, niin teille avataan.

Sillä jokainen pyytävä saa ja jokainen etsijä löytää,

ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan.

Matteus 7: 7–8

Sadinmaalaisuudessa ei ole tuomareita. Annamme tilaa ja olemme kätilöitä. Sadinmaalaisuus tarjoaa sylin ja yhteyden, jossa ihminen voi olla totuudellinen ja rehellinen itselleen ja toisilleen. Autamme sinua tulemaan sellaiseksi, joka jo olet, persoonaksi persoonien muodostamassa yhteisössä.

Jokainen moraalinen teko rakentaa persoonaasi. Moraalinen teko ei tarkoita yleisten normien noudattamista vaan omasta keskuksesta eli sydämestä käsin toimimista.

Saa rakastaa

Rakkaus on kaiken alku ja voima. Rakkaus ja seksuaalisuus ovat uskovan lahjoja, eivätkä rakkauden teot tunne muuta rajaa kuin kunnioituksen toista ja itseään kohtaan. Jumalan rakkaus räjähtää esiin lukemattomissa olomuodoissa piittaamatta sovinnaisuuksista tai kulttuurisista sopimuksista.

Hän vei minut viinitupaan,

ja yllämme hulmusi rakkauden viiri.

Tuokaa minulle rusinaterttuja, että vahvistun,

tuokaa omenoita, että virvoitun –

minä olen rakkaudesta sairas!

Hänen vasen kätensä on pääni alla,

hänen oikea kätensä hyväilee minua.

Laulujen laulu 2: 4–6

Laulujen laulu on kunniapaikalla sadinmaalaisuudessa. Rakasta, nai tai ole naimatta. Tosi Jumala ei kyttää petipuuhia, vaan kannustaa kokeilemaan, rakastavasti. Pakko ei ole mihinkään.

Heterous on vain yksi seksuaalisuuden olomuoto, ei normi tai millään tavalla paras. Jumala loi sinut seksuaalisesti joustavaksi, juuri sellaiseksi kuin olet, muunsukupuoliseksi, naiseksi, mieheksi. Sadinmaalaisuus ei sulje ketään rakkauden ulkopuolelle vaan vaikuttaa niin, että mahdollisimman moni pääsee rakkaudesta osalliseksi.

Lue Laulujen laulua, joka on poikkeuksellinen teksti koko Raamatussa. Tämä eroottisen rakkauden suorasukainen ylistys on virkistävä keidas Vanhan testamentin kansanmurhien ja moralismin välissä.

Pelastus on nyt

Pelastus on vapautumista pelosta ja myötätunnolle antautumista. Pelastus on oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa. Pelastusta ei odoteta. Sen eteen toimitaan. Nyt.

Minä vihaan teidän juhlianne, minä inhoan niitä,

minä en voi sietää juhlakokouksianne.

Kun te tuotte minulle polttouhrejanne ja ruokauhrejanne,

minä en ota niitä vastaan.

Juottovasikkoihin, joita te tuotte ateriauhriksi,

minä en katsahdakaan.

Vie pois minun luotani virsiesi pauhu!

En halua kuulla sinun harppujesi helinää.

Mutta oikeus virratkoon kuin vesi

ja vanhurskaus kuin ehtymätön puro.

Aamos 5:21–24

On laiskaa ja itsekästä ajatella, että uskon päätarkoitus on päästä taivaaseen. Pelastus on kutsu muutokseen.

Pelastus on ikuista elämää tässä ja nyt. Olet osa kaikkeuden valtavuutta, joka ei ole valmis vaan alati tulossa joksikin. Pelastus nousee evankeliumista, joka puhuu uudesta olemisesta ilman hierarkioita ja alistavia jakolinjoja.

Jeesus ei kuollut syntiesi tähden eikä tehnyt mitään muutakaan puolestasi vaan osoitti, että todellisuuden kantava ja perimmäinen voima on Jumalan tinkimätön rakkaus, joka asettuu kaikkien tarpeessa olevien, sorrettujen ja ulossuljettujen rinnalle.

Pyhiä ovat köyhät

Pyhimpiä ovat he, joilla ei ole mitään. Lähimpänä Jumalaa ovat he, joita halveksimme, jotka hylkäämme. Rahan orjuudesta vapautuminen on reitti Jumalan syliin, sillä emme voi palvella kahta herraa, Jumalaa ja mammonaa.

Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne,

siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte.

Eikö henki ole enemmän kuin ruoka

ja ruumis enemmän kuin vaatteet?

Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa

eivätkä kokoa varastoon,

ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne.

Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut!

Kuka teistä voi murehtimalla lisätä

elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?

Matteus 6:25–27

Rikkaat ovat varastaneet köyhiltä kaiken. Pääoman demoni on orjuuttanut vallanpitäjät ja huumannut meidät työllä, tavaroilla, mässäilyllä ja pätemisellä. Omaisuus on varkautta, sillä leipä on yksi ja kaikille yhteinen.

Tämän maailman sylkykupit ovat todellisia pyhiä. Lähimpänä Jumalaa ovat ihmiskaupan uhrit, turvapaikanhakijat, ne joita vainotaan ihonvärin tai uskonnon tähden, huorat, narkomaanit, romanikerjäläiset, paperittomat, alkoholistit, asunnottomat, vammaiset, surevat, epätoivoiset, ahdistuneet ja masentuneet, kaikki heitteille jätetyt, ne, jotka putoavat yhteiskunnan rattailta, joita kiusataan, nöyryytetään, pahoinpidellään.

Pyhiä ovat myös eläimet, kissat ja koirat, jänikset ja ketut, piisamit ja oravat, maan mönkijät ja veden otukset. Pyhiä ovat luonto, kalliot ja kivet, meret, joet ja järvet, laaksot ja tunturit, puut ja pusikot, jokainen ruohonkorsi.

Sinäkin olet pyhä, kun ymmärrät, ettei mikään ole sinun omaasi, vähiten elämäsi. Kaikki on tullut Jumalasta ja palaa Jumalaan. Lahjaksi olet saanut, lahjaksi anna.

Kai Sadinmaa.

Taistele

Taistelu on uskovan velvollisuus. Protesti ja poliittisuus on kristillisyyttä, sillä Jeesus on taisteleva kapinallinen. Annetut totuudet kyseenalaistetaan ja pyhät sanat ja kuolleet kirjaimet tuhotaan, jotta ihmiselle ja elämälle tulee tilaa.

Kuulkaa tätä,

te uhkeat Basanin lehmät Samarian vuorella!

Te sorratte vähävaraisia

ja riistätte köyhiä.

Te sanotte miehillenne:

»Tuo vielä juotavaa!»

Pyhyytensä kautta on Herra Jumala vannonut:

– Teille koittaa aika,

jolloin teidät raahataan pois väkäpiikeillä,

kalakoukuilla viimeistä myöten.

Aamos 4:1–2

Jeesus ei ole lammas vaan kesytön Juudan leijona, täynnä uhmaa ja vimmaa. Jeesus ei ole kaikkien kiva kaveri vaan vallanpitäjien kauhu, köyhien vapauttaja.

Jeesus vastustaa niin kotia, uskontoa kuin isänmaatakin, jotta kaikki voivat olla sisaria ja veljiä keskenään. Hän repii alistavat opit ja kuolleet kirjaimet, jotta saamme elää, hengittää ja rakastaa. Hän kumoaa auktoriteetit, kaataa aidat, murskaa ennakkoluulot, kääntää joka kiven, katsoo silmiin, haastaa ja härnää, tulee kohti, puhuu suoraan sydämeen, läpi muurien, selittelyjen, tekosyiden, vaatien niin sielun, sydämen kuin tahdon.

Sinun ei tarvitse miellyttää ja kosiskella ketään. Saat laittaa itsesi likoon ja syttyä palamaan. Saat tehdä itsestäsi narrin ja epäillä kaikkea, varsinkin itseäsi.

Et kumarra ketään tai mitään vaan rakastat vapautta ja Nasaretin Jeesusta, lihaksi tullutta jumalallista protestia. Protestoit kaikkia ja kaikkea, kaikkialla ja kaikkina aikoina.

Vuoden 2021 lopussa Kai Sadinmaa erosi kirkosta.

Kirjaudu ja lue
Haluatko lukea koko jutun?
Voit jatkaa lukemista kirjautumalla palveluun. Lukeminen on maksutonta.
Kommentoi »