Tuulilasi

Ultraluksusautot menevät kaupaksi paremmin kuin koskaan

Ultraluksusautot menevät kaupaksi paremmin kuin koskaan

Ultraluksusautojen valmistajat ovat olleet perinteisesti taloudellisesti melkoisen heikolla pohjalla. Nyt tilanne on muuttunut täysin.
Kuvat Aston Martin
Mainos

Esimerkiksi Aston Martin meni konkurssiin seitsemän kertaa ensimmäisen 100 vuoden aikana, Lamborghinilla oli puolestaan todella monia eri omistajia ennen kuin se päätyi Volkswagenille. Bentley oli jo kaatumassa kokonaan Rolls-Roycen omistuksessa.

Enää tilanne ei ole samanlainen. Monet luksusautojen valmistajat ovat nyt paremmassa kunnossa kuin kenties koskaan aikaisemmin.

”Rikkaat ihmiset ovat tulleet yhä rikkaammiksi ja heitä on entistä enemmän. Kaikkein nopeimmin kasvaa juuri luksus- ja ultraluksusautojen markkinat”, sanoo Aston Martinin pääjohtaja Andy Palmer Automotive Newsille.

JATO Dynamicsin tilastot vahvistavat asian. Vuonna 2002 Aston Martinin, Bentleyn, McLarenin, Rolls-Roycen, Ferrarin ja Lamborghinin myynti yhteensä maailmassa oli 6475 autoa, viime vuonna lukema oli 29 554 autoa.

2017 McLaren, Ferrari ja Lamborghini tekivät myyntiennätyksensä, Aston Martin, McLaren, Bentley ja Ferrari tekivät kaikki positiivisen tuloksen.

Kun Palmer tuli Aston Martinille 2014, hän huomasi, ettei yhtiössä ollut lainkaan osastoa, joka olisi suunnitellut esimerkiksi sitä, millaisia tarpeita ja haluja heidän asiakkaillaan on. Palmer loi sellaisen ja Aston Martinin autojen suunnittelufilosofia muuttui merkittävästi.

PWC Autofactsin pääanalyytikko Christoph Stürmer uskoo, että juuri Palmerin kova kokemus on ollut avain Aston Martinin nousuun.

”Taustojen tunteminen ja ennakointi ovat todella tärkeitä. Kaikki on helpompaa, kun ymmärrät heti, mitä insinöörit kertovat sinulle ja miksi he ovat ylipäätään olemassa”, Stürmer sanoo.

Palmer oli itse alun perin insinööri. Hän oli 23 vuotta Nissanilla Carlos Ghosnin oikeana kätenä. Nyt Aston Martinilla hän käyttää osin Nissanin kilpailijan metodeja.

”Toyotan hallintorakenne ja heidän tapansa valmistaa autoja on opettanut meille paljon. En välitä niinkään myyntiluvuista ja volyymista, ennen kaikkea haluan, että automme tulevat linjastolta ulos niin, ettei niitä tarvitse korjailla”, Palmer sanoo.

”Merkittävin viestini työntekijöillemme on se, että laatu on meille kaikkein tärkein asia. ”

Julkaistu: 7.5.2018