Tuulilasi

Tuulilasi ja TM selvittivät: Pirelli on myynyt samalla nimellä kahta ominaisuuksiltaan aivan erilaista kitkarengasta

2

Pirelli on myynyt tänä talvena samalla mallimerkinnällä kahta erilaista kitkarengasta. Kuluttaja ei voi käytännössä millään tietää, onko hänen ostamissaan renkaissa huippuhyvä vai huippusurkea jääpito.

Teksti: Pasi Piironen, Lauri Larmela, Olli Koivusalo

Tuulilasin tämänvuotisessa (TL 10/19) kitkarengastestissä oli mukana Pirelli Ice Zero FR, joka osoittautui jääkiihdytys- ja jääjarrutuskokeissa koko joukon huonoimmaksi renkaaksi. Muutama viikko Tuulilasin jälkeen myös Tekniikan Maailma ja Moottori julkaisivat omat kitkarengastestinsä. Molemmissa lehdissä Pirelli kiihtyi ja pysähtyi toiseksi parhaiten.

Epäjohdonmukaisuudet olivat sitä luokkaa, että Tuulilasi ja Tekniikan Maailma päätyivät molemmat selvittämään asiaa. Tekniikan Maailman juttuun aiheesta pääset tästä.

Tuulilasin testissä olleet Pirellit ostettiin helsinkiläisestä rengasliikkeestä vuoden 2018 alussa. Renkaiden kyljistä löytyvien merkintöjen mukaan renkaat oli valmistettu viikolla 38/2017 eli ostohetkeen nähden saimme suhteellisen tuoreen rengassarjan mukaan testiin. Lehtitietojen mukaan Tekniikan Maailmalla ja Moottorilla oli omissa testeissään mukana viikolla 3/2018 valmistetut Pirellit.

Emme omaa rengastestiä tehdessämme pitäneet Pirellin jäätuloksia mitenkään poikkeuksellisina. Olihan kyseinen rengasmalli osoittanut kehnoa jääkuntoa jo aiempina vuosina. Yllätyimmekin melkoisesti, kun kilpailijoiden talvirengastestit julkaistiin. Samalla mallinimellä varustetun Pirellin suorituskyky oli jäällä aivan toisella tasolla kuin Tuulilasin testissä. Moottori-lehden julkaiseman testin perusteella Pirellin jääjarrutuspidossa oli peräti 17 prosentin parannus meidän tuloksiimme verrattuna.

Hälytyskellot soivat

Tässä vaiheessa alkoivat sisäiset hälytyskellot soida, ja päätimme ottaa asiasta selvää. Ostimme 30. lokakuuta 2018 helsinkiläisestä rengasliikkeestä valmistusviikon 31/2018 Pirellit ja suuntasimme kohti Lappia. Referenssirenkaaksi ostettiin Continentalin ContiVikingContact7:t (valmistusviikko 32/2018). Pyysimme myös Pirelli Nordicilta kaksi sarjaa testirenkaita: mahdollisimman tuoreet 2018 viikkoleimoilla varustetut Ice Zero FR:t sekä vähän vanhemmat vuonna 2017 valmistetut Pirellit, jos sellaiset vielä jostain varastohyllyn pohjalta löytyisivät. Asiaan luvattiin palata, mutta kumpaakaan rengassarjaa ei meille toimitettu.

Uusintakokeet tehtiin Test World Oy:n testikeskuksessa Ivalossa marraskuussa. Jäähdytetyssä sisähallissa (lämpötila ‒6°C) koettiin melkoinen yllätys mittaussarjan päätteeksi. Syksyllä julkaistussa testissämme Continentalin ja Pirellin välinen ero jarrutusmatkassa oli 18,3 prosenttia - nyt 16,7 prosenttia. Renkaiden välinen ero jäällä ei siis kaventunut alle prosenttiin kuten Moottorin ja Tekniikan Maailman testien perusteella olisi odottanut tapahtuvan.

Tarkkana rengaskaupoilla

Tuoreiden mittaustulostemme pohjalta lähestyimme Pirelliä muutamilla tarkentavilla kysymyksillä. Kävi ilmi, että Pirelli Ice Zero FR on todellakin uudistunut, vaikka sitä ei mallinimen perusteella voikaan todeta. Pirellin virallisen kannan mukaan vanhan mallin valmistuksen alasajo ajoittui tämän vuoden toukokuulle ja uuden mallin ylösajo lokakuulle. Tämän tiedon pohjalta olikin syytä kysyä, miten on mahdollista, että onnistuimme ostamaan Pirellin virallisen jälleenmyyjän kautta vanhaa mallia olevat renkaat, jotka olivat valmistettu heinä-elokuun taitteessa?

Selvisi, että vanhaa ja uutta mallia tehdään kuin tehdäänkin rinnakkain. Se, että meille myytiin vanhaa mallia olevat renkaat Pirellin omasta varastosta, pitäisi Suomessa olla mahdotonta.

Näiden tietojen valossa kuluttajien onkin syytä olla tarkkaavaisia Pirelli-kaupoilla. Varmin tapa tunnistaa uusi malli vanhasta on vertailla renkaan kyljistä löytyvää DOT-koodia. Vanhassa Ice Zerossa DOT-koodi on U544 ja uudessa 886C. Renkaita vierekkäin vertailtaessa löytyy muitakin eroavaisuuksia. Uudessa kehitysversiossa kulutuspinta on sentin leveämpi ja vesiurat aiempaa kapeampia. Itse pintakuvion muoto lamelleineen on säilynyt hyvin pitkälti ennallaan. Sen sijaan kumiseoksen kovuudessa tuntuu iso ero jo kynnellä paineltaessa. Tuulilasin testaamissa U544-renkaissa kumiseoksen kovuus oli uutena 55 Shorea. Uudemmassa 886C-mallissa kumiseos on poikkeuksellisen pehmeä, 49‒50 Shorea. Tämä on suurin yksittäinen syy, miksi uuden ja vanhan mallin välillä on niin iso suorituskykyero jäällä.

Julkaistu: 20.12.2018