Tuulilasi

Tuomaristo Vuoden Autosta Skoda Kamiqista: ”Järkevä, tilava ja räiskymätön”

Tuomaristo Vuoden Autosta Skoda Kamiqista: ”Järkevä, tilava ja räiskymätön”
Skodan uutuusmalli Kamiq on siis Vuoden Auto Suomessa 2020. Ero toiseksi jääneeseen Toyota Corollaan nousi lopulta peräti 33 pisteeseen, mitä voi pitää VAS-äänestyksessä kaikkiaan varsin suurena.
Julkaistu: 5.12.2019
Toyotan kanssa lähestulkoon tasapisteisiin päätyivät pronssille yltänyt Mazda 3 sekä neljänneksi sijoittunut Peugeot 208. Kamiqin sisarmalli Škoda Scala, Renault Clio sekä Audin täyssähköauto E-Tron jäivät verraten pienellä, mutta silti selvällä erolla kärkijoukon taakse.
Pelkkä Kamiqin uutuusarvo ei kuitenkaan Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä ratkaissut, sillä kisa tärkeimpänä valintaperusteena on rahalle saatava vastine. Lisäksi tuomarit painottivat arvioissaan ajettavuutta, mukavuutta, tiloja, teknistä edistyksellisyyttä sekä ympäristöystävällisyyttä – muotoiluakaan unohtamatta.
Tuomaristo kehui voittaja Škoda Kamiqia muun muassa järkeväksi, tilavaksi ja räiskymättömäksi autoksi, joka on hyvä ajettava, ja jossa hinta ja ominaisuudet kohtaavat kiinnostavalla tavalla. Škodan todettiinkin vastaavan jopa lähes kaikkiin keskimääräisen autonkäyttäjän tarpeisiin.
Myös kaupunkimaasturimainen olemus miellytti, sillä Kamiqin kanssa runsaasti samoja rakenteita jakava Škoda Scala ylsi loppukilpailussa "vasta" sijalle viisi.
Vuoden Auto Suomessa 2020 -lopputulokset:
1. Škoda Kamiq (130 p.)
2. Toyota Corolla (97 p.)
3. Mazda 3 (94 p.)
4. Peugeot 208 (93 p.)
5. Škoda Scala (90 p.)
6. Renault Clio (87 p.)
7. Audi E-Tron (84 p.)

Muut gaalan palkinnot

Auto- ja liikennetoimittajien yhdistys myönsi Elämäntyö-palkinnon Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n tutkijaprofessorille Nils-Olof Nylundille. Taustavoima-tunnustus annettiin Tuulilasi-lehdestä yli 35 vuoden mittaisen uran jälkeen eläkkeelle jääneelle toimituspäällikkö Tapio Ketoselle.
Journalismista palkittiin Mobilisti-lehti. Auto- ja liikennekuva 2019 on Moottori-lehden toimittajan Lauri Ahtiaisen otos "Villihevoset".
Ensimmäisen kerran jaetun Innovaatiopalkinnon voitti Neste MY uusiutuva diesel. Vientipalkinnon pokkasi rallin MM-sarjan kansainvälisen televisiokonseptin uudistanut Marko Viitanen, jonka yritys NEP Finland vastaa myös televisioinnin 40 miljoonan euron arvoisesta toteutuksesta.
Auto- ja Liikennegaalan Liikenneteko-palkinnon vastaanotti Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ja tutkija Tuomo Saarinen Espoon ansioista Suomen liikenneturvallisimpana kaupunkina. Liikennevaikuttajana sai tunnustuksen Moottoriliikenteen Keskusjärjestön puheenjohtaja Martti Korhonen, joka toimi aiemmin Liikenneturvan hallituksen puheenjohtajana, Lipposen II hallituksen ministerinä sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana.
Hyvä Suomi! -palkinnon pokkasi KymiRing-moottoriratahanke. Kulttuuripalkinto osoitettiin tieliikenteen valtakunnallisen erikoismuseon taustalla toimivalle Mobilia Säätiölle.
6 kommenttia