Tulossa: BMW 2-sarjan Active Tourer ja uusia Fordeja – Tila-auton paluu
Autot ja liikenne
Tulossa: BMW 2-sarjan Active Tourer ja uusia Fordeja – Tila-auton paluu
Kesällä markkinoille tuleva lataushybridimalli kulkee sähköllä jopa 80 kilometriä.
Julkaistu 16.3.2022
Tuulilasi

Kun BMW esitteli 2014 ensimmäisen sukupolven 2-sarjan Active Tourerin, vanhan liiton Bemari-fanit kohahtivat: "Mikä se tällainen etuvetoinen tila-auto oikein on? Ei se ole aito Bemari!" Minin kanssa tekniikkansa jakava Active Tourer paljastui kuitenkin käytännölliseksi ja hyvin viimeistellyksi perheautoksi, joka oli kaiken lisäksi hyvä ajaa. Malli oli riittävä menestys, ja nyt BMW esittelee siitä toisen sukupolven.

Maailma on muuttunut seitsemässä vuodessa paljon. Katumaasturit ovat valloittaneet lähes jokaisen autosegmentin. Jo tavalliset viistoperätkin ovat jollakin tavalla korotettuja. Tila-autot ovat hävinneet kuvasta lähes täysin. Siksi on suorastaan raikasta, että BMW esittelee 2-sarjan Active Tourerin rehtinä, alle 4,4 metrisenä tila-autona.

Ohjaamon ilme on moderni. 2-sarjan Active Tourer saa nauttia tuoreeltaan BMW:n uuden sukupolven tietoviihdejärjestelmästä.

2-sarjan Active Toureriin on tuotu BMW:n nykymalliston tunnuksia, kuten valtavan kokoinen munuaismaski. Muotoja on hiottu tuulitunnelissa, jossa cd-arvoksi on saatu varsin kohtuullinen 0,26.

Teknisesti auto muistuttaa edeltäjäänsä, sillä se perustuu samalle FAAR-arkkitehtuurille kuin esimerkiksi Mini Countryman. Moottoripalettia on myös päivitetty: tarjolla ovat tutut 1,5- ja 2-litraiset bensaturbot sekä 2-litrainen diesel. Bensamallit ovat myös kevythybridejä.

Ensi kesänä myyntiin tulevat mielenkiintoiset lataushybridiversiot, joissa käytetään BMW:n viidennen sukupolven eDrive-tekniikkaa. Nykymalleihin verrattuna luvataan huomattavasti parempaa sähköistä toimintamatkaa, jopa 80 kilometriä. Akku on sijoitettu lattian alle akseleiden väliin, ja sen käytettävissä oleva kapasiteettti on 14,9 kWh. Plugariversioita on kaksi: etuvetoinen 225e ja nelivetoinen 230e xDrive.

Auton sisällä hyödynnetään BMW:n 8. sukupolven tietoviihdejärjestelmää ja käyttökokemusta, jossa kaarevat näytöt on kohdistettu kohti kuljettajaa. Koska autoa tarjotaan vain automaattina, on vaihteenvalitsin voitu sijoittaa pienenä vipuna "kelluvaan" keskikonsoliin.

Uusi 2 sarjan Active Tourer lanseerataan Suomessa heinäkuussa 2022.

Uusia Fordeja

Ford Fiesta facelift. Nykyinen Fiesta-sukupolvi on tullut siihen ikään, että malli saa kevyen faceliftin. Keulan ilme muuttuu melko paljonkin aiemmasta, ja eri malliversioiden välille (ST-Line, Active, ST) halutaan tehdä aiempaa suuremmat pesäerot. Ohjaamoon tarjolle tulee täysdigitaalinen mittaristo. Ajovalot on toteutettu jatkossa matriisi-led-tekniikalla.
Ford Tourneo Connect. Fordin pakettiautosukuinen tila-auto Tourneo Connect saa jatkoa uuden sukupolven myötä. Jos auton sivuprofiilissa on jotakin tuttua, se johtuu siitä, että kyseessä on Fordin maskilla varustettu Volkswagen Caddy. Uusi Tourneo Connect perustuu VW:n MQB Evo -rakenteelle. Uutta Tourneo Connectia voi odotella markkinoille keväällä 2022.
Ford Focus facelift. Fiestan tavoin myös Focus on elinkaaripäivityksen kohteena. Focus saa täysin uuden sukupolven SYNC4-tietoviihdejärjestelmän, jossa on iso, 13,2-tuumainen vaakasuuntainen kosketusnäyttö. Ulkoisten muotoilupäivitysten lisäksi tarjolle tulee 48 voltin kevythybridijärjestelmä, joka on jatkossa tarjolla Powershift-automaattivaihteiston parina.

Kommentoi »