Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Sosiaalinen media

Tuhannet ihmiset katsovat, kun Dylan, 33, heittelee munakkaita

TikTokista on tullut koti niille, jotka kuvaavat itseään töissä. Katsojat ovat vaikuttuneita.

18.1.2024 | Päivitetty 28.5.2024 | The Atlantic

Alkuperäisen englanninkielisen The Atlanticin jutun voit lukea tästä linkistä.

Dylan Longton on munakkaiden heittelyn mestari. Vaatimattomassa diner-ravintolassa Albanyn laitamilla New Yorkin osavaltiossa työskentelevä 33-vuotias linjastokokki saa munakkaan tekemään takaperinvoltin ilmassa ja laskeutumaan vaivatta takaisin pannun suojiin.

Ihmiset rakastavat häntä sen vuoksi. Eivätkä vain paikalliset asukkaat Albanyssa tai edes New Yorkissa. Jopa tuhannet ihmiset kerrallaan kerääntyvät ympäri maailmaa TikTokiin katselemaan, kun Longton heittää munakkaita ilmaan tai lämmittää pekonia ja paistettuja perunoita grillissä.

Longton on tehnyt tätä jo kauan – siis heitellyt munakkaita. Hän aloitti työt Windowbox Cafe -dinerissa jo 12-vuotiaana. Sen sijaan livelähetykset tuhansille tuntemattomille katsojille ovat uusi juttu.

Vuonna 2020 Longton kokeili huvikseen TikTokia ja sai kohtuullisesti seuraajia julkaisemalla etukäteen kuvattuja videoita, eli nimenomaan niitä, joista alusta parhaiten tunnetaan. Noin vuosi sitten, nähtyään erään hää-DJ:n tekevän livelähetystä tanssibileistä, Longton asetti iPhone-puhelimensa autotelineeseen grillin yläpuolelle ja kutsui satunnaiset ihmiset netissä seuraamaan työskentelyään. Kutsuun vastattiin innolla.

”Kun näin katsojaluvut, mietin, voivatko ne olla totta. Ovatko ne oikein?” hän kertoo.

Nykyään Longton tekee suoraa lähetystä useita tunteja kerrallaan. Hän aloittaa usein aamukahdeksalta etukäteisvalmistelujen jälkeen ja jatkaa aina siihen asti, kun hänen työvuoronsa päättyy kello 14. (Jos hänen täytyy käydä vessassa, hän jättää kameran kuvaamaan ja poistuu hetkeksi paikalta.)

Hänen livelähetyksissään on täysin erilainen tunnelma kuin Top Chefin kaltaisten kokkauskisojen kaoottisessa kiireessä. Lähetysten ilmapiiri on rento, jopa rauhoittava. Longton on ystävällinen eikä vaadi katsojilta mitään. Videoilla esiintyy vain hän itse, valmistamassa tilausta tilauksen perään, toisinaan nostamassa jotain tavanomaista diner-annosta lähemmäs kameraa ja kuvailemassa sitä innokkaille katsojille.

”Nakkeja”, hän tokaisee pidellen lautasta, jolla on kaksi nakkia. Sitten hän siirtää sen kuvan ulkopuolelle. Myöhemmin hän valmistaa munakokkelia. ”Tavallista kokkelia vain”, hän sanoo kohottaen annosta. ”Peruskokkelia.”

Livelähetykset ovat edelleen melko harvinaisia TikTokissa, mutta vuonna 2019 julkaistun TikTok Live striimauspalvelun myötä niistä on tullut miljardien dollarien bisnes. Palvelu on täynnä ihmisiä, jotka tekevät kaikkea mahdollista ja mitä tahansa saadakseen huomiota. Tähän kaikkeen sisältyy myös aivan tavallinen työnteko, siis eräänlainen työstriimaus. Sovelluksessa saattaa milloin tahansa törmätä vaikkapa hampurilaisia kokoavaan pikaruokatyöntekijään, kookospähkinää pilkkovaan hedelmämyyjään, paketteja keräilevään tehdastyöntekijään, manikyyria tekevään kynsiteknikkoon tai koiran takkuista turkkia ajelevaan trimmaajaan.

Nämä striimaajat eivät välttämättä ole somevaikuttajia samassa mittakaavassa kuin Bella Poarch tai D’Amelion siskokset, joilla on miljoonia seuraajia. TikTok-tilillä on oltava vain tuhat seuraajaa, jotta livelähetyksen tekeminen on mahdollista. Siitä huolimatta joistakin tileistä tulee hyvinkin suosittuja.

Viime viikolla katselin, kuinka eräs mies pilkkoi hedelmiä yli 22 000 katsojan edessä. Katsojat voivat esittää kysymyksiä striimin vetäjälle tai jutella keskenään chatissa, jota myös striimaaja voi seurata. Joskus striimaajat vastaavat katsojille; toisinaan taas katsojien toivotaan vain seuraavan hiljaa heidän työskentelyään. Striimaajille voi lähettää kuvalahjoja, vaikkapa ruusuja, jotka toimivat monimutkaisen rahoituskuvion kautta eräänlaisina tippeinä, vaikkakin TikTok ottaa osuuden jokaisesta lahjoituksesta.

Longtonin mielestä livelähetyksiä on hauska tehdä ja niistä saa mukavasti lisätuloja. Työkin on ”paljon hauskempaa” nyt, kun hän suoratoistaa sitä, hän lisää. Joskus hän teeskentelee jähmettyvänsä paikoilleen huijatakseen katsojia.

Kerran pala pekonia jäi roikkumaan grillin reunalle, ja chat-keskustelu suorastaan räjähti, kun katsojat anelivat häntä pelastamaan sen. Nykyään Longton asettaa päivittäin samanlaisen pekoninpalan grillin reunalle, ja katsojat ovat nimenneet sen Antonioksi. Longton ei halua paljastaa, kuinka paljon hän tarkalleen ottaen tienaa TikTok Livestä, mutta kertoo, että tulot vaihtelevat päivittäin. Hänen mukaansa livelähetyksistä saa ”ihan mukavasti sivutuloja”. Hän kuitenkin lisää: ”En voi luopua päivätyöstäni.” Hänen täytyy siis ainakin toistaiseksi jatkaa munakokkelin valmistamista asiakkaille.

Longtonin livelähetysten suosion taustalla ei ole mitään erityisen ihmeellistä. Hänen videoitaan on mukava katsella. Monissa on tiettyjä ASMR:ää muistuttavia piirteitä; niissä on lohdullista, turvallista lämpöä, joka syntyy käsillä olevan työn tuttuudesta ja toistosta. Longtonin digitaalisessa ”aamiaiskerhossa” on vakioasiakkaita, jotka virittäytyvät usein taajuudelle ja juttelevat keskenään. Eräässä viime viikon livessä katsojat kertoivat minulle, että lähetyksen seuraaminen on heidän mielestään hypnoottista, rentouttavaa ja kiehtovaa. Toki silläkin on merkitystä, että Longton on miellyttävä isäntä.

Longtonin videoiden kaltainen sisältö sopii täydellisesti TikTokin hyvin modernille alustalle. TikTok Live on erityisen kaoottinen osa sovellusta, missä ihmiset yrittävät jatkuvasti pitää katsojien kiinnostusta yllä. Kerta toisensa jälkeen toistetusta toiminnasta koostuvat livelähetykset ovat erityisen suosittuja. Ne ovat yksinkertaisia ja helposti ymmärrettäviä.

Monia livelähetyksiä mainostetaan myös TikTokin pääsyötteessä eli ”Sinulle”-sivulla. Niinpä TikTokia selaileva katsoja saattaa nähdä pienen esittelypätkän jostain satunnaisesta livestä ja, jos se vaikuttaa kiinnostavalta, hän voi käydä tutustumassa siihen tarkemmin. ”Katsoja voi piipahtaa paikalle milloin tahansa”, sanoo Toronton yliopiston tutkija Christine Tran, joka tutkii digitaalisia kulttuureita ja suoratoistoa. ”Se ei edellytä jatkuvuutta.”

Livelähetysten avulla pääsee lisäksi ikään kuin kurkistamaan kulissien taakse, eli ne tyydyttävät ihmisten uteliaisuutta. Videot voivat myös lisätä arvostusta tietyissä töissä tarvittavaa osaamista ja omistautumista kohtaan. Kun eräs Redditin käyttäjä julkaisi TikTok Live -videon Amazonin tehtaan työntekijästä, joka keräili tilauksia lähetettäväksi, hän totesi, että video sai hänet arvostamaan kyseistä työtä enemmän.

Kaikki ei kuitenkaan aina ole yhtä ruusuista. Videot tuovat myös vähemmän hohdokkaat työt kaikkien nähtäville. Viime viikolla katselin, kun eräs Burger Kingin työntekijä kokosi hampurilaisia ja kertoi samalla 2 000 ihmiselle TikTok Livessä, ettei hän halunnut enää työskennellä pikaruoka-alalla. Jotkut työntekijät ovat kertoneet saaneensa potkut sen vuoksi, että he ovat paljastaneet liikaa asioita TikTokissa. Yritysten on vaikea valvoa sovelluksen Live-osiota, koska toisin kuin tavalliset TikTok-julkaisut, suoratoistovideot ovat suhteellisen lyhytikäisiä. (Tosin teknisesti taitavat katsojat voivat ottaa kuvakaappauksia tai tallentaa videoita, jolloin ne voivat levitä laajan yleisön tietoon.)

Työnantajat näyttävät suhtautuvan ristiriitaisesti TikTokissa julkaistuihin videoihin kulissien takaa. Osa isommista brändeistä pyrkii hyödyntämään alustan tarjoamaa näkyvyyttä: esimerkiksi Dunkin’-kahvilaketju on mennyt niinkin pitkälle, että se on palkannut työntekijöitä, joiden tehtävänä on julkaista videoita itsestään työn ääressä osana yrityksen markkinointia.

Longton puolestaan toteaa, että ravintola on saanut hänen ansiostaan uusia asiakkaita TikTokin kautta, joten hänen pomonsa sietää lähetyksiä. Hän arvelee myös työskentelevänsä paremmin livelähetysten aikana, koska sadat tai jopa tuhannet silmäparit seuraavat hänen työtään. ”Jos vaikka rikon keltuaisen, ajattelen: ’voi hitto’”, hän sanoo.

Kyse on loppujen lopuksi Longtonin työstä. Videota katsellessa on helppo unohtaa, että hän tekee vain työtään ja esittelee sitä samalla katsojille. Työstriimauksesta on tekijöille hyötyä siinä mielessä, että he saavat tuplapalkan yhdestä työvuorosta, huomauttaa Sophie Bishop, median ja viestinnän professori Leedsin yliopistosta. Hän kuitenkin lisää, että työstriimaus voi olla myös merkki ”vaikuttajapaineesta”, millä Bishop viittaa myös muiden kuin varsinaisten somevaikuttajien kokemaan paineeseen panostaa sisältöönsä ja rakentaa tietynlaista somepersoonaa.

Ravintolatyöntekijät, rekkakuskit ja halpakauppojen työntekijät voivat tuntea velvollisuutta pohtia läsnäoloaan digiympäristöissä. TikTokissa jokainen hetki tarjoaa mahdollisuuden tuottaa sisältöä ja ansaita hiukan ylimääräistä. Jopa tylsän työpäivän aikana.

Longton ei omien sanojensa mukaan koe lähetysten tekemistä raskaaksi. Windowbox Cafessa vaikuttajapaine kuitenkin näkyy selvästi. Katsojat kiinnostuivat Longtonin grillikaveri Matt Taylorista, joka hiippaili livelähetysten taustalla. Niinpä keittiöön asennettiin toinenkin kamera. Nyt katsojille on tarjolla muutakin kuin munia.

”Kaikki halusivat nähdä myös pannukakkuja ja köyhiä ritareita”, sanoo Longton, ”joten nyt meillä on kameroita joka puolella.”

©2023 The Atlantic Monthly Group. Kaikki oikeudet pidätetään. Jakelu: Tribune Content Agency, LLC.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt